گروه بازار پول: اعلام نرخ ارز در بودجه سال ۹۵ نیز نتوانست قیمت دلار را نوسانی کند. روز دوشنبه شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران تنها توانست ۱۰ تومان افزایش را ثبت کند و به قیمت ۳ هزار و ۶۴۵ تومان برسد.

این رشد در حالی رقم خورد که اعلام نرخ ارز در بودجه ۹۴در آذر سال ۹۳ یکی از اضلاعی بود که به نوسانی شدن قیمت کمک کرد. آذر سال ۹۳ نرخ ارز در بودجه سال ۹۴، ۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد که حدود ۱۵۰ تومان بیشتر از نرخ دلار مبادله‌ای در آن مقطع زمانی بود. پس از اعلام این نرخ، معامله‌گران غیر رسمی با ایجاد جوسازی پیرامون این اختلاف به نوسانات بازار دامن زدند و موجب شدند که قیمت نزدیک به ۲۵۰ تومان رشد را تا انتهای آذرماه تجربه کند و تا کانال ۳۵۰۰ تومان بالا رود. تمدید مذاکرات هسته‌ای و کاهش قیمت نفت دو ضلع دیگری بودند که در کنار اختلاف نرخ مبادله‌ای و نرخ ارز در بودجه به نوسانی شدن قیمت‌ها کمک کردند، اما دلار در آذر سال جاری سرنوشت متفاوتی را در پیش گرفته است.

آذر متفاوت

در سومین ماه پاییز سال ۹۴،‌ بحث مذاکرات هسته‌ای نه تنها غایب است، بلکه سیگنال‌های مثبتی از برداشته شدن تحریم‌ها نیز وجود دارد. قیمت نفت نیز تقریبا اثرات روانی خود را گذاشته و بازار به میزان زیادی تاثیرات خود را از این کاهش پذیرفته است. به این ترتیب، آخرین عاملی که دلالان برای نوسانی کردن قیمت‌ها به آن چشم دوخته بودند، تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۵ بود. یکشنبه نرخ ارز در بودجه ۹۵ به نقل از یک منبع آگاه، ۲ هزار و ۹۹۷ تومان اعلام شد که کمتر از نرخ دلار مبادله‌ای بود. به این ترتیب، آخرین بازی دلالان و امید آنها به نوسان گیری تحت‌تاثیر این موضوع برهم خورد. در واقع دولت با پایین اعلام کردن نرخ محاسباتی بودجه نسبت به نرخ دلار مبادله ای، بازی دلالان را برهم زد. این موضوع موجب شده که معامله‌گران بازار بیشتر در حالت ابهام و تعلیق قرار بگیرند و به‌دنبال علامت افزایشی دیگری بگردند. این در حالی بود که بالاتر اعلام کردن نرخ ارز در بودجه ۹۵ نسبت به دلار مبادله‌ای امکان افزایش بیشتر تحرکات را برای معامله‌گران غیررسمی فراهم می‌کرد. به این ترتیب، دولت با احتیاط خود در زمینه تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۵ توانست زمینه فعالیت هیجانی دلالان را قطع کند. روز دوشنبه جدا از تحرکات معامله‌گران، «بالا بودن ارزش دلار در ترکیه» و «افزایش نرخ درهم در بازار دبی» دیگر عواملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. البته تمام این عوامل تنها منجر به رشد ۱۰ تومانی این ارز شد.

بخت سکه

سکه تمام هم در سومین روز هفته طعم افزایش را چشید تا پنجمین افزایش روزانه متوالی این فلز گرانبها رقم بخورد. دوشنبه، سکه با ۳ هزار تومان افزایش از کانال ۹۱۰ هزار تومان خارج شد و روی قیمت ۹۲۰ هزار تومان ایستاد، آخرین بار سکه در یکشنبه هفته گذشته در کانال ۹۲۰ هزار تومان قرار داشت. به گفته فعالان، شروع افزایشی اونس در بازارهای جهانی و عبور از مرز ۱۰۷۰ دلار تا ساعت ۳بعدازظهر روز دوشنبه مهم‌ترین عاملی بود که به این رشد قیمتی کمک کرد. در کنار افزایش اونس، تقاضا نیز در بازار داخلی به میزان محدودی تحت‌تاثیر «شب یلدا» رشد کرده بود.

دولت بازی دلالان را به هم زد

دولت بازی دلالان را به هم زد