گروه اقتصاد بین‌الملل: دو بانک اصلی سرمایه‌گذاری در آمریکا، جی‌پی‌مورگان چیس و مورگان استنلی، در گزارش تازه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند ارزش ین ژاپن در ماه‌های آینده از دیگر پول‌های دنیا پیشی خواهد گرفت و بهترین عملکرد را در مقابل دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد داشت و حتی قدرت آن از دلار بیشتر خواهد شد. پژوهشگران این دو بانک معتقدند در سال آینده دولت ژاپن سیاست انبساط پولی را اعمال نخواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، در چهار سال گذشته رشد اقتصاد ژاپن کاهش چشمگیری داشته و ارزش دلاری ین تا ۴۰ درصد سقوط کرده است. دولت ژاپن اما با افزایش روزافزون در مخارج و تکیه بر اصلاحات بنیادی اقتصادی سعی در تقویت اقتصاد کشور داشته و اکنون تراز حساب جاری نه تنها مازاد دارد بلکه رقم این مازاد روند صعودی شدیدی در پیش گرفته است. از طرف دیگر، پا گرفتن دوباره فعالیت‌های اقتصادی و نیز افزایش روزافزون این مازاد باعث شده سیاست‌های پولی انبساطی در جهت افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ین با هدف افزایش توان صادرات ژاپن (با ارزان‌تر شدن کالاهای ژاپن در برابر رقبای دیگر) چندان موثر نباشد.

بلومبرگ در گزارش خود این واقعیت را عنوان می‌کند که تحلیل‌های محققان روند صعودی ارزش ین را تا ۱۲۰ ین برای هر دلار تا انتهای سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد و تعداد تحلیلگران معتقد به چنین روند صعودی در مقایسه با ماه سپتامبر دو برابر شده است. در حالی که امروز نرخ ین ۱۶/ ۱۲۳ برای هر دلار است در ماه ژوئن به ۸۶/ ۱۲۵ رسیده بود که کمترین نرخ طی ۱۳ سال اخیر بوده است و اجماع محققان البته بر این است که در سال آینده رقمی نزدیک به ماه ژوئن داشته باشد و در ضمن، میانه آن را ۱۲۵ ین بر دلار تخمین زده‌اند. بانک مورگان استنلی نرخ ین را ۱۱۵ برای هر دلار آمریکا تخمین زده است. بلومبرگ با بررسی ۵۰ گزارش و تحقیق در این زمینه دریافت شدیدترین پیش‌بینی تقویت گرفتن ین مربوط به تحلیل بانک ‌جی‌‌پی مورگان بوده که آن را ۱۱۰ ین بر دلار پیش‌بینی کرده است. البته رقم‌های پیش‌بینی شده‌ بین ۱۱۰ تا ۱۳۵ ین بر دلار گزارش شده است.

هر چند از دسامبر تاکنون سه درصد نرخ ارز کاهش داشته و ین قوی‌تر شده، ولی این پیشرفت تنها کسری از کاهش ۳۶ درصدی ارزش ین در برابر دلار طی بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بوده است، ولی انتظار می‌رود سال آینده در مقایسه با ۱۰ارز اصلی دنیا ین بیشترین ارزش را داشته باشد؛ در حالی که سیاست‌های پولی بانک مرکزی ژاپن برای کاهش این روند بی‌تاثیر خواهد بود. پیش‌بینی‌های این دو بانک آمریکایی درباره ین در گذشته دقیق و کارآ بوده است. مثلا برای فصل دوم سال ۲۰۱۵ رقم ۱۲۳ را پیش‌بینی کرده بودند که در واقعیت به ۵/ ۱۲۲ ین بر دلار در آن زمان رسید. در اواسط سال نیز پیش‌بینی کرده بودند تا ۳۱ دسامبر به ۱۲۱ ین بر دلار می‌رسد که کمتر از ۳ ین با نرخ امروز (نیمه اول دسامبر) تفاوت دارد.

بیداری ین از خواب چهار ساله

بیداری ین از خواب چهار ساله