گروه بنگا‌ها: ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بازدید از غرفه «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات گفت: وقتی سخن از تعیین نرخ سود در میان است باید به منافع تمامی ذینفعان بازار پول توجه شود.


به گفته وی مهم‌تر از نرخ سود موضوع رسوب پول است؛ زیرا بخشی از تسهیلاتی که پرداخت می‌شود چون نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد در جای دیگری مصرف می‌شود و اهداف سیاستگذار تامین نمی‌شود. ندیمی تاکید کرد: اگرچه کاهش نرخ سود در جای خود مناسب است، اما باید در عین حال قدرت خرید و ارزش پول سپرده‌گذار هم حفظ شود؛ زیرا در غیر‌ این صورت منابع از بانک‌ها خارج می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد: بانک‌ها هم باید به حق خود قانع باشند و تفاوت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات (نرخ اسپرد) در بانک‌ها فاصله منطقی داشته باشد. به گفته ندیمی بانک‌ها در برخی موارد از منابع قرض‌الحسنه خود در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند یا منابعی را که در یک استان جمع‌آوری کرده‌اند در استانی دیگر مصرف می‌کنند که این امر از توزیع عادلانه منابع به دور است.


وی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد کشور چند درصد نرخ سود نیست؛ بلکه باید به عدم بهره‌وری و مدیریت نا کار آمد هم توجه کرد. وی خواستار مقابله جدی بانک مرکزی با موسسات پولی غیر‌مجاز شد و افزود: اعمالی مثل برداشت شبانه از حساب بانک‌ها که در دولت قبلی اتفاق افتاد نباید تکرار شود. وی همچنین در نظر گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه را برای تعیین نرخ سود سپرده‌ها اقدامی غیر‌علمی دانست و افزود: برای تعیین نرخ سود سپرده‌ها باید متوسط ۱۲ ماهه نرخ تورم به اضافه نرخ تورم انتظاری در نظر گرفته شود.