گروه بازار پول: ‌شگفتی‌سازی هفته گذشته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تمام بازارهای مالی و کالایی جهان را تحت تاثیر قرار داد. این در حالی بود که داده‌های فوق العاده مهم هفته گذشته، این ۵ روز کاری را روزهای بسیار مهمی برای بازارهای جهانی ساخته بود. بیانیه فدرال رزرو در هفته گذشته باعث سقوط ۲۳ دلاری بهای اونس طلا شد که حدود ۲درصد از ارزش فلز زرد کاست. این بیشترین افت هفتگی اونس از ماه آگوست بود. در بازارهای جهانی ارز نیز ارزش دلار در واکنش به بیانیه بالا رفت؛ گرچه پول ایالات متحده در انتهای هفته با افت روبه‌رو شد.

بازارهای سهام آمریکا نیز در کل واکنش خوبی به این خبر نشان دادند و بازارهای دیگر را نیز کم و بیش با خود همراه کردند. بازارهای سهام گرچه در روز جمعه افت شاخص‌ها را تجربه کردند، اما ماه اکتبر، بهترین ماه عملکرد آنها در ۴ سال گذشته بود. دلیل رشد بازارهای جهانی سهام در ماه اکتبر، سیاست‌های پولی آسان در منطقه یورو و ژاپن بوده است. در این ماه خوب بازارهای سهام، اونس طلا ۴/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

دوشنبه انتظار

در نخستین روز کاری هفته گذشته مهم‌ترین خبر، انتظار بازارها برای انتشار بیانیه‌های «فدرال رزرو» و «بانک ژاپن» بود. علاوه‌بر نشست این دو بانک عمده، چین نیز که جمعه دو هفته قبل برای چندمین بار در ماه گذشته نرخ‌های بهره خود را کاهش داده بود، از روز دوشنبه تا پنج‌شنبه شاهد برگزاری نشست برنامه پنج ساله دولت بود و توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.

روز دوشنبه در حالی که بازارهای سهام آسیا پس از ۴ هفته رشد به حالت ثبات رسیده بودند، بازار فلزهای گرانبها نیز شاهد تکان نخوردن شدید قیمت‌ها نبود. اونس طلا در این روز با یک دلار افت روی قیمت ۱۱۶۳ دلار ایستاد. ثبات نسبی قیمت نهایی روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس در مقطعی از این روز به انتهای محدوده ۱۱۶۰ دلار نزدیک شده بود. رسیدن اونس به اوج روزانه عمدتا ناشی از جهش اصلاحی پس از فشار فروش روزهای کاری قبلی بود؛ اما با رسیدن قیمت‌ها به نزدیک مرز ۱۱۷۰ دلار سودگیری معامله‌گران دوباره به افت قیمت‌ها منجر شد.

دیگر عاملی که به رشد مقطعی طلا کمک کرد، افت شاخص دلار بود. عامل افت شاخص دلار در نخستین روز کاری هفته، اعلام داده‌های ضعیف از بخش مسکن ایالات‌متحده بود. البته افت بهای نفت خام در روز دوشنبه به افت قیمت طلا کمک کرد. دیگر خبر مهم روز، اعلام شاخص شرایط کسب‌و‌کار موسسه آلمانی Ifo بود که برای ماه اکتبر ۲/ ۱۰۸ واحد اعلام شد. این شاخص برای ماه سپتامبر ۵/ ۱۰۸ واحد اعلام شد. به این ترتیب این شاخص افت در ماه جاری میلادی را نشان داد؛ اما همین رقم هم بهتر از انتظارها بود و باعث احیای ارزش یورو شد که جمعه پیش از آن به کمترین سطح در ۵/ ۲ ماه گذشته رسیده بود. بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه شاهد عقب‌نشینی اصلاحی از رشد جمعه دو هفته قبل بودند. رشد آن جمعه شاخص‌های سهام اروپایی، واکنشی به کاهش نرخ‌های بهره در چین بود.

سه‌شنبه خنثی

اونس طلا روز سه‌شنبه را بیشتر به نوسان پیرامون مرز ۱۱۶۵ دلار گذراند که با توجه به انتظار برای بیانیه چهارشنبه شب، موضوع عجیبی نبود. قیمت نهایی اونس در این روز ۱۱۶۷ دلار بود. روز سه‌شنبه بهای نفت خام به کمترین سطح در دو ماه پیش از آن رسید تا فشار روی طلا بیشتر شود. ادامه افت بهای نفت که دوباره به مرز ۴۰ دلار نزدیک شده است، نگرانی‌ها درباره وضعیت بازار کالاهای پایه و چشم‌انداز تورم و رشد در اقتصاد جهان را تشدید کرده است.

دیگر عامل مهم خارجی بازار طلا یعنی ارزش دلار، روز سه‌شنبه با رشد روبه‌رو بود تا آن هم به ضرر طلا عمل کند. با این همه طلا که در انتظار بیانیه فدرال رزرو بود رشد محدودی را ناشی از نگرانی‌ها تجربه کرد. نگرانی‌ها بازارهای سهام را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. بازارهای سهام اروپا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر افت بهای نفت، با افت شاخص روبه‌رو شدند. بازارهای سهام آسیا وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند؛ در حالی که شاخص شانگهای با رشد مواجه شده بود، نیکی ژاپن تضعیف شد. بازارهای آسیا در این روز بیشتر بر نشست برنامه‌ریزی اقتصادی حزب کمونیست چین متمرکز شده‌ بودند.

شگفتی چهارشنبه

اونس روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون مرز ۱۱۶۵ دلار آغاز کرد و با وجود رشد در یک مقطع، در نهایت پس از انتشار بیانیه فدرال‌رزرو با سقوط مواجه شد. رشد اونس تا بهای ۱۱۸۲ دلار ناشی از احساس بازار مبنی بر محتمل نبودن انتشار بیانیه‌ای که در آن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی اشاره شده باشد و افت ارزش دلار بود. با این همه، بیانیه فدرال رزرو قیمت نهایی چهارشنبه اونس را ۱۱۵۵ دلار کرد.

در بیانیه فدرال رزرو ضمن اشاره به بالا نرفتن نرخ بهره، رویدادهای اقتصادی از جمله کاهش اخیر نرخ بهره در چین و احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی بانک مرکزی اروپا، عامل نگرانی اعلام نشده بود. بیشتر بازارها انتظار چنین بیانیه‌ای را نداشتند، گرچه انتظار بالا نرفتن نرخ‌های بهره را داشتند. انتشار این بیانیه ضمن سقوط دادن طلا به افت شاخص‌های سهام آمریکا نیز منجر شد. شاخص دلار نیز به شدت رشد کرد، البته پوشش کوتاه‌مدت معامله‌گران در بازار نفت به جهش قیمت‌ها انجامید که اندکی به طلا کمک کرد. دیگر خبر روز این بود که بانک مرکزی سوئد اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه خود را تشدید خواهد کرد.

پنج‌شنبه هضم

بازارها روز پنج‌شنبه نیز با ادامه هضم داده‌های بیانیه چهارشنبه شب، همچنان به این بیانیه واکنش نشان می‌دادند. اونس در این روز ۱۰ دلار دیگر افت کرد تا روی قیمت ۱۱۴۵ دلار بایستد. این روند ناشی از بازگشت فروشندگان فنی به بازار بود. فشار روز پنج‌شنبه در واقع ادامه روند چهارشنبه شب بود که با هضم بیشتر داده‌ها شکل گرفته بود، البته شاخص دلار که روز چهارشنبه به بالاترین سطح در ۵/ ۲ ماه گذشته رسیده بود، روز پنج‌شنبه بخشی از ارزش خود را از دست داد. دیگر خبر مهم روز پنج‌شنبه اعلام اولیه رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا بود که برای سه ماه سوم ۲۰۱۵ برابر با ۵/ ۱ درصد بود. این رقم همسو با انتظارات بود و بازارها را چندان درگیر خود نکرد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده منطقه یورو نیز برای ماه اکتبر منفی ۷/ ۷ واحد اعلام شد که داده بد دیگری از اقتصاد اروپا بود.

جمعه فنی

اونس روز جمعه را با نوسان‌های محدود در انتهای محدوده ۱۱۴۰ دلار آغاز کرد،‌ اما بعد به ابتدای این محدوده نزدیک شد و در نهایت روی بهای ۱۱۴۱ دلار ایستاد. وضعیت بازار در روز جمعه، نشانه‌ای از تسلط فروشندگان فنی در بازار بود. بازارها روز جمعه به خبر دیگری نیز توجه داشتند که بیانیه «بانک ژاپن» بود. بانک مرکزی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که فعلا برنامه‌های تحریکی خود را تشدید نخواهد کرد.

این بانک همچنین پیش‌بینی خود از رشد این کشور را کاهش داد. سیاست‌های تحریکی اقتصادهای بزرگ جهان از جمله اروپا و ژاپن از امید‌های بازار طلا است، امیدی که فعلا مغلوب سیاست‌های پولی آمریکا شده است. روز جمعه خبر دیگری نیز توجه بازارها را به خود جلب کرد. نشست حزب کمونیست چین که روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه برگزار شده بود، سهام شرکت‌های وابسته به محصولات نوزادان و کودکان را رشد داد؛ چراکه سیاست اجباری تک‌فرزندی در دومین غول اقتصادی جهان رسما لغو شد.

به این ترتیب ماه اکتبر با هفته‌ای پر از اخبار و داده‌های گوناگون به پایان رسید. ماه‌های نوامبر و دسامبر نیز قطعا اخبار و داده‌هایی دارد، اما آنچه حالا همه منتظر آن هستند، برگزاری آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است که روزهای ۱۵ و ۱۶ آخرین ماه سال میلادی برگزار خواهد شد. افزایش احتمالی نرخ‌های بهره به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد.

این وضعیت، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را در مورد روند بازار طلا دچار اختلاف کرده است. آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که نظر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای درباره روند بهای اونس طلا در هفته جدید کاری متفاوت شده است. در حالی که سرمایه‌گذاران خرد در مورد روند کوتاه‌مدت «افزایشی» مانده‌اند، نظر کارشناسان بازار «کاهشی» شده است. جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به همراه رویدادها و داده‌های مهم ۵ روز کاری آینده بازارهای جهانی را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

در هفته مهم بازارها چه گذشت؟