رئیس کل پیشین بانک مرکزی معتقد است فراگیر شدن رکود در بازارهای کشور سبب شد تا تیم اقتصادی دولت برای خروج از این وضع بسته‌ای را تهیه کند که براساس آن منابعی وارد بخش‌های مختلف اقتصادی شده و برای مدتی کشور از رکود خارج شود.


طهماسب مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی در دولت نهم در توصیف بسته تسریع رونق گفت: این بسته به نرمشی می‌ماند که یک ورزشکار از طریق آن باید خود را گرم کرده و برای بازی‌های بزرگ آماده شود. گاهی بدن یک فرد گرم می‌شود و ضربان قلب آن بالا می‌رود که این ممکن است دو منشا داشته باشد. یک فرد بر اثر بیماری تب کرده و با ضربان قلب بالا مواجه می‌شود که در چنین شرایطی باید به استراحت بپردازد، اما گاه فردی برای حضور در میادین بزرگ ورزشی اقدام به گرم کردن بدن خود و بالا بردن ضربان قلبش می‌کند که این کار مفید و لازم است.


او درخصوص اینکه بسته اخیر با چه هدفی تدوین شده است، گفت:به نظر می‌رسد بسته خروج از رکودی که دولت برای اقتصاد ایران تهیه کرده مانند نرمشی است که قراراست ورزشکار را برای حضور در میادین بزرگ آماده کند. این بسته به مسکنی می‌ماند که برای مدتی شش ماهه بر اقتصاد ایران اثر گذار خواهد بود و سبب می‌شود که دولت و سیاست‌گذاران در این فاصله به برنامه‌ریزی برای احیا و بازسازی اقتصاد ایران در پساتحریم بپردازند.


به گفته وی نکته مهمی که درباره این بسته وجود دارد اینکه آیا منابع آن بوی استقراض از بانک مرکزی را می‌دهد و دولت قصد کرده از این بانک استقراض کند یا خیر. وزیر اقتصاد دولت هشتم بحث استقراض از بانک مرکزی را در بسته اخیر منتفی دانست و گفت: روال به این‌گونه تنظیم شده تا بانک مرکزی از طریق ایجاد خط اعتباری برای بانک‌های تجاری، اعتبار ایجاد کرده و در این میان بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار می‌شوند. این سیاست باعث می‌شود که پایه پولی بالا برود و تورم را افزایش دهد اما چون ابزار کنترل تورم دست دولت بوده و این دولت قائل به کنترل آن است، می‌توان امیدوار بود تورم حاصل از اجرای این بسته آنقدر نگران‌کننده نباشد. مظاهری افزود:در مجموع می‌توان گفت که دولت چاره‌ای نداشت و نمی‌توانست به سیاست‌های انقباضی خود ادامه دهد چون واحدهای تولیدی به مرز بحران نزدیک شده بودند و اگر این بسته تدوین نمی‌شد، ممکن بود با تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران آنها مواجه شویم. وی ادامه داد:از این‌رو این بسته طراحی شد تا بدون آنکه دولت استقراضی از بانک‌ مرکزی داشته باشد، به تحریک تقاضا بپردازد و بازار کالاهای بادوام را از رکود موجود خارج کند. او با تاکید بر اینکه این اقدام دولت شبیه مسکن عمل خواهد کرد، گفت: فایده بسته این است که فرصتی پنج ماهه در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد تا با برنامه‌ اقتصادی بهتری سال 95 را آغاز کند.