گروه بازار پول:‌ تازه‌ترین آمار از دومین اقتصاد جهان بار دیگر نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان را تشدید کرده است. اعلام سقوط 20 درصدی واردات چین در ماه سپتامبر،‌ روز سه‌شنبه به طولانی‌ترین دوره رشد بازارهای سهام از ماه فوریه پایان داد. این خبر همچنین فلز زرد را تحت‌فشار قرار داد؛ چراکه چین مهم‌ترین مصرف‌کننده طلا است، اما تشدید نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان می‌تواند تقاضا را برای این کالای گرانبها افزایش دهد. نفت نیز روز گذشته با افت روبه‌رو شد؛ چراکه خبر رسید اوپک بنا بر کاهش تولید ندارد.

اونس طلا که روز دوشنبه تحت‌تاثیر عوامل مختلف تا قیمت 1169 دلار یعنی بالاترین قیمت سه ماه گذشته بالا رفته بود، در نخستین روز هفته در نهایت روی قیمت 1163 دلار ایستاد. افت از اوج سه ماهه صبح سه‌شنبه نیز به کمک رشد شاخص دلار و افت بهای نفت ادامه پیدا کرد تا اونس به محدوده 1150 دلار بازگردد. اما با رسیدن قیمت به کف 1151 دلاری جهشی در بازار آغاز شد که اونس را به محدوده 1160 دلار بازگرداند. اونس روز گذشته تا ساعت 8 بعدازظهر به قیمت 1165 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.


اونس در نخستین روز هفته ۷ دلار رشد کرد، رشدی که عمدتا ناشی از افزایش خریدهای فنی و افت شاخص دلار بود. بازارهای جهانی روز دوشنبه آرام‌تر بودند؛ چراکه بازارهای آمریکا و ژاپن در تعطیلی بودند. همچنین ادامه بحث بر سر تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو به رشد طلا کمک کرد. داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا به همراه ضعف اقتصاد چین و جهان باعث شده که کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در مورد نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال دچار تردید شود. این امر به رشد شاخص‌های سهام کمک کرده، اما دلار را تحت‌فشار گذاشته است. شاخص دلار در مقطعی از روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح در سه هفته گذشته رسید. بهای نفت خام گرچه در ابتدای روز با افزایش روبه‌رو بود و به رشد طلا کمک کرد، اما با افت در ادامه روز به پایین آمدن طلا از اوج روزانه کمک کرد. افت نفت در این روز در واقع «عقب‌نشینی اصلاحی» از اوج ۵/ ۲ ماهه روز جمعه بود. اما رشد بازارهای سهام روز سه‌شنبه متوقف شد؛ چراکه اخبار بد تازه‌ای از اقتصاد چین منتشر شد. بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه به طولانی‌ترین دوره رشد خود از فوریه ۲۰۱۵ خاتمه دادند؛ زیرا داده‌های تجاری چین بار دیگر احتمال به مشکل خوردن موتور اقتصاد جهان را گوشزد کرد. همچنین «سودگیری» معامله‌گران در بازار نفت و در نتیجه افت قیمت‌ها نگرانی‌های تازه‌ای را درباره تورم معکوس برجسته کرده است. براساس آمار منتشر شده از سوی دولت چین، میزان واردات چین در ماه سپتامبر ۲۰ درصد افت کرده است. اوپک نیز تقریبا همزمان اعلام کرد که به افزایش تولید خود ادامه خواهد داد تا بهای نفت خام نیز ۵ درصد افت کند. افت نفت می‌تواند به ضرر طلا تمام شود، اما عوامل میان‌مدتی وجود دارد که احتمال نفع بردن طلا را مطرح می‌کند. مهم‌ترین این عوامل تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو و افت ارزش دلار است. تازه‌ترین تحلیل فنی نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و انتشار آمارهای اقتصادی این کشور قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه تخصصی «اف ایکس استریت»، قیمت طلا در هفته گذشته با افزایش نسبی روبه‌رو شد که علت اصلی آن افت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی پس از انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال‌رزرو آمریکا بوده است.


براساس این گزارش انتشار متن مذاکرات فدرال‌رزرو آمریکا نشان می‌دهد که مقام‌های پولی آمریکا در شرایط کنونی عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارند و این مساله فشار بیشتری را بر ارزش دلار وارد کرده است. فدرال‌رزرو آمریکا تا پایان امسال دو نشست دیگر در ماه‌های اکتبر و دسامبر برگزار خواهد کرد. گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال مطرح شده است، ولی به‌نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال‌جاری میلادی کمتر شده است. تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1162 دلار است.