گروه بازار پول: نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی در وقت‌های مرده بازار موجب شد که دلار در روز سه‌شنبه دومین افزایش پیاپی خود را تجربه کند و با ۲۰ تومان رشد به قیمت ۳۴۹۰ تومان برسد. خریدهای آتی و اعتباری در ساعات ابتدایی روز و قرار گرفتن در موقعیت خرید نقدی در وقت اضافه بازار، استراتژی دلالان در دو روز گذشته برای بالا بردن قیمت‌ها بوده است. به گفته فعالان بازار، معامله‌گران غیررسمی در ابتدای روز که بخش رسمی بازار یعنی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در حال فعالیت هستند، تقاضای ارزی چندانی ندارند. در این ساعات، آنها بیشتر درگیر معاملات آتی شامل خرید و فروش‌های امروزی و فردایی هستند. این معاملات بیشتر براساس اعتبار و اعتماد صورت می‌گیرند، اما پس از ساعت ۴ بعدازظهر، این دسته به شکل دیگری و این بار به‌صورت ایذایی وارد بازار ارز می‌شوند.

آنها در این حالت خود را در صف خرید نقدی قرار می‌دهند و در ساعاتی که بازار حالت نیمه فعال دارد، و عرضه بالایی در آن وجود ندارد، قیمت را در جهت افزایشی قرار می‌دهند. هدف معامله‌گران غیررسمی از این عملیات این است که نرخ بازگشایی بازار در روز بعد تحت‌تاثیر انباشت هیجانی که توسط آنها ایجاد شده، قرار گیرد. در دو روز گذشته چنین تحرکاتی مشاهده شده، اما عوامل دیگری نیز در افزایش نرخ موثر بوده است. به گفته فعالان، پایین بودن ارزش طلا در بازار ترکیه و بالا بودن قیمت در بازارهای کشورهای همسایه دیگر عواملی بوده‌اند که به رشد دلار کمک کرده‌اند. سه‌شنبه تحت‌تاثیر رشد دلار و اونس، سکه نیز ۴ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت ۹۲۵ هزار تومان رسید.

بعدازظهر نوسان ساز دلار

در ساعات انتهایی سومین روز هفته، قیمت دلار یک بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت تا دومین بعدازظهر نوسانی این ارز رقم خورد. دلار که تا ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه روی قیمت ۳۴۷۰ تومان قرار گرفته بود، به یک‌باره با قرار گرفتن معامله‌گران در صف خرید در مسیر افزایشی قرار گرفت. این عامل موجب شد که در آخر وقت دوشنبه قیمت به ۳۴۸۱ تومان برسد. تحرکات معامله‌گران در بعدازظهر روز یکشنبه نیز موجب شده بود که شاخص بازار ارز نوسان افزایشی را تجربه کند. چنان که اشاره شد به نظر می‌رسد، قرار گرفتن ایذایی معامله‌گران در حالت خرید، عامل نوسانی شدن قیمت‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه بوده است.

رفتار ایذایی به رفتار کسی گفته می‌شود که با توان کمتر دست به حمله ناگهانی به حریف خود می‌زند و موجب غافلگیری او می‌شود. این رفتار در روزهای اخیر از سوی برخی بازیگران غیررسمی مشاهده شده است. برخی معامله‌گران که در ساعات ابتدای روز به واسطه فعالیت بازیگران بازارساز و مراکز رسمی فروش ارز، توانایی بالا بردن نوسانات را ندارند، در ساعات انتهای روز با حجم عملیات بسیار پایین روند قیمتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در آخر وقت روز که معمولا فروشنده خاصی در بازار وجود ندارد، معامله‌گران غیررسمی به طور مصنوعی نرخ‌های خرید بالایی را اعلام می‌کنند و موجب نوسانی شدن قیمت‌ها می‌شوند. با این حال، برخی دیگر از فعالان پایین بودن ارزش طلا در بازار ترکیه نسبت به بازار داخلی را عامل رشد دانسته اند. به گفته آنها، برخی معامله‌گران از این تفاوت قیمت استفاده کرده و با خرید دلار از بازار داخلی، اقدام به تهیه طلا از بازار کشور همسایه می‌کنند. دیگر عاملی که همچنان به رشد قیمت کمک کرده است، خریدهای ارزی معامله‌گران منطقه سلیمانیه کردستان عراق بوده است.

تقاضای ایذایی در وقت مرده

تقاضای ایذایی در وقت مرده