گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک پارسیان، صرافی این بانک را اهرم بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز دانست و گفت: این بانک در بحث ارز دارای عملکرد شفاف و روشنی است و در دو سال گذشته صرافی این بانک در حوزه کارگزاری بانک مرکزی فعال بوده است.

به گزارش «ایرنا» کوروش پرویزیان در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درخصوص عرضه ارز توسط صرافی بانک پارسیان در بازار ارز گفت: یکی از نقاط قوت این بانک حضور در حوزه‌های ارزی و بین‌المللی است به‌نحوی‌که در شرایط سخت تحریم این بانک در فضای اقتصاد بین‌الملل به‌عنوان بانکی با بنیه مناسب کار کرده است. وی با تاکید بر اینکه، زنجیره خدمات بانک پارسیان کامل است، اظهار کرد: کیفیت عملکرد صرافی بانک پارسیان از نظر بانک مرکزی مناسب است و بر همین اساس بانک مرکزی خواستار بهره‌گیری از این صرافی به‌عنوان اهرم است. وی با بیان آنکه، تا قبل از سال ۹۰ نیز از این روش استفاده می‌شد، گفت: بعد از این دوره به مدت یک سال این رویه تغییر کرد و همین امر سبب شد تا مشکلات جدی در بازار ارز ایجاد شود، اما از زمانی که «سیدکمال سیدعلی» به‌عنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد، فرآیند به سمت شفافیت بیشتر حرکت کرد و برهمین اساس صرافی بانک‌ها عملیات مربوطه را در بازار ارز انجام می‌دهند. مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: موفقیت دو سال گذشته در بازار ارز محصول کار صرافی بانک‌ها است و البته این در حالی است که بانک پارسیان در فرآیند خرید و فروش دخالتی در بازار ندارد و کار متفاوتی انجام نمی‌دهد، ولی صرافی‌ها کار خود را انجام می‌دهند.

پرویزیان با تاکید بر اینکه، نظارت با بانک مرکزی است، ادامه داد: خرید و فروش ارز در سامانه بانک مرکزی ثبت شده و قابل‌دسترس است و اگر شوک یا تغییری در نرخ ارز ایجاد شود می‌توان آن را پیگیری کرد. وی درباره دلایل رشد نرخ ارز در بازار نیز گفت: از آنجا که میزان سفرها در پایان شهریورماه افزایش می‌یابد، فشار روی بازار ارز نیز تشدید می‌شود. رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ایران با اشاره به برنامه اصلاح قوانین بانکی در کشور گفت: هرچند در قوانین بودجه سالانه و سایر برنامه‌ها اصلاحاتی انجام شده، اما از آنجا که مقررات تکه پاره و مقطعی بوده با وجود حل برخی از معضلات اما مشکلات دیگری حادث شده است. پرویزیان از همکاری اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون با شبکه بانکی، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ارائه لایحه‌ای منسجم در راستای اصلاح نظام بانکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری دستور تحول در نظام بانکی را به معاون اول صادر کرده، کانون بانک‌های خصوصی نیز در نامه‌ای پیشنهادهای خود را به معاون اول ارسال کرده که با نظر مساعد معاون اول رئیس‌جمهوری همراه شده است. وی از دستور معاون اول به مردان اقتصادی دولت برای درنظر گرفتن پیشنهادهای کانون بانک‌های خصوصی در اصلاح نظام بانکی خبر داد و افزود: در این نامه نکات مختلفی ارائه شده است.

مدیرعامل بانک پارسیان از وصول مطالبات ۶ هزار میلیارد ریالی از شرکت صدرا در قالب اوراق خزانه دولتی خبر داد و اظهار کرد: این بدهی در قالب اوراق خزانه دولتی تهاتر می‌شود. وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در بانک مرکزی برای تعیین رقم معوض مطالبات بانک‌ها ادامه داد: قرار است مطالبات بانک‌ها با اوراق خزانه دولتی معاوضه شود. وی گفت: ماهیت مطالبات معوق بسیار پیچیده است و به رفتار و شرایط اقتصادی در جامعه بازمی‌گردد؛ بنابراین عواملی همچون تغییراتی که در مقررات بانکی و اقتصادی رخ می‌دهد منجر به مطالبات معوق بانک‌ها خواهد شد. پرویزیان با اشاره به رشد معوقات بانکی افزود: نوع قراردادها هم شرایط را برای بانک‌ها و مشتریان گاها سخت‌تر کرده و درصدی از معوقات هم به‌دلیل این است که تولیدکنندگان با مشکل فروش مواجه شده‌اند که با مصوبه بانک مرکزی درباره ارائه تسهیلات به خریداران کالای تولید داخل، امید می‌رود که مشکلات این بخش حل شده و مطالبات معوق بانک‌ها از بخش تولید کاسته شود.

وی با بیان اینکه رقم تسهیلات اعطایی بانک به ۳۲ هزار میلیارد تومان و تسهیلات جاری به ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: مطالبات سررسید گذشته بانک به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و مطالبات مشکوک‌الوصول نیز به ۱۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. وی با بیان اینکه با افزایش سرمایه اخیر بانک نسبت کفایت سرمایه به ۹ درصد رسیده است، اضافه کرد: افزایش سرمایه اخیر در رشد این نسبت تاثیر بسزایی داشته است. پرویزیان درباره نرخ حق‌الوکاله ۵/ ۲ درصدی بانک‌ها نیز گفت: در اغلب بانک‌ها به دلایل مختلف اغلب کارمزدها وصول نمی‌شود و مورد تعدیل قرار می‌گیرد که البته یکی از این موارد بحث بانکداری الکترونیک است در حالی که سرمایه‌گذاری فراوانی در این حوزه صورت گرفته، اما درآمد بانک‌ها از این محل بسیار ناچیز است. وی تصریح کرد: برای نرخ حق‌الوکاله نیز بانک‌ها به‌دلیل افزایش نرخ سپرده‌ها و محدودیت در نرخ تسهیلات در سال گذشته بانک‌ها در طیف ۲/ ۱ درصد نرخ حق‌الوکاله دریافت کردند که تقریبا این رقم نصف شده و سود بانک‌ها را کاهش داده است. مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به حضورش در اتاق بازرگانی گفت: جهت‌گیری اساسی بر این است که تعامل سازنده بین ارکان و ساز و کار بانک و بخش خصوصی وجود داشته باشد.وی ادامه داد: نه بخش خصوصی متهم است و نه بانک و این صحیح نیست بخش خصوصی متهم به عدم بازپرداخت منابع بانکی شود یا بانک‌ها متهم به عدم‌تسهیلات‌دهی به بخش خصوصی شوند.