گروه بازار پول:‌ رشد ۸/ ۲ درصدی بهای اونس طلا در هفته گذشته باعث شده پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در مورد روند فلز زرد مثبت شود. رشد ۳۱ دلاری هفته گذشته که اونس را به قیمت ۱۱۳۹ دلار رساند به سه هفته افت پیاپی ارزش طلا پایان داد. اکنون از میان کارشناسان حرفه‌ای که در آخرین نظرسنجی کیتکو مورد پرسش قرار گرفته‌اند، تنها یک نفر انتظار کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده دارد. برآیند نظر مخاطبان این پایگاه اینترنتی نیز نتیجه مشابهی دارد، اما آیا این رشد مانند هفته گذشته جهش‌گونه یا به دلیل چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو محدود خواهد بود؟


در نظرسنجی این هفته کیتکو از مخاطبان، 172 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 98 نفر معادل 57 درصد،‌ افزایش و 49 نفر معادل 28درصد، کاهش قیمت در روزهای پیش رو را پیش‌بینی کرده‌اند. 25 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. این نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت سرمایه‌گذاران خرد دید بهتری نسبت به وضعیت طلا پیدا کرده‌اند. این در حالی است که نظرسنجی کیتکو حتی قاطعیت بیشتری را به نفع طلا نشان داده است. در نظرسنجی این هفته از کارشناسان، 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 15 نفر معادل 75 درصد، افزایش قیمت اونس را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 20 درصد، نظری خنثی داشته‌اند و تنها یک نفر معادل 5 درصد از کاهش قیمت‌ها سخن گفته است.


بر اساس اکثر نظرات، تغییر حس موجود نسبت به فلز زرد نتیجه دست‌نخورده ماندن نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد این نهاد بود که روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. این امر باعث شده دور تازه‌ای از عدم قطعیت درباره روند احیای اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین وضعیت کل اقتصاد جهان شکل بگیرد.


تنها کارشناسی که انتظار کاهش قیمت‌ها را دارد،‌ ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner است. او می‌گوید: باوجود ادامه سیاست پولی گذشته توسط فدرال رزرو، بهای اونس باید پس از تجربه اوج قیمتی خود در ماه سپتامبر به سطح 1120 دلار بازگردد. نکته جالب توجه این است که گرچه اکثر تحلیلگران از افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت گفته‌اند، تقریبا همه اشاره می‌کنند که رشد طلا باید محدود باشد چراکه فدرال رزرو در را به روی افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه اکتبر باز گذاشته است. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از نشست روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته گفت: اکثر اعضای کمیته بازار آزاد همچنان انتظار دارند نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی افزایش پیدا کند. براساس گزارش‌ها، متوسط میزانی که اعضای این کمیته فدرال رزرو برای نرخ بهره وجوه فدرال تا پایان سال 2015 پیش‌بینی کرده‌اند 4/ 0 درصد است. جنت یلن همچنین اشاره کرده که بحث افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر جدی بوده،‌ اما ضعف اقتصاد جهان و بازارهای شکننده مالی این امر را به تعویق انداخته است. تعویق این امر در واقع از سر احتیاط فدرال رزرو بوده است و روی دادن این اتفاق در هر زمانی می‌تواند فشار را روی فلز زرد بازگرداند. با این همه بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند قیمت اونس پیش از روبه‌رو شدن با فشار فروش به 1150 دلار هم برسد. برخی انتظار دارند اوج 1170 دلاری ماه آگوست هم تجربه شود.


اوله هنسن، رئیس بخش استراتژی ساکسو بانک می‌گوید:‌«سطح ۱۱۷۰ دلار، سطحی کلیدی برای اونس در هفته جدید کاری است.» نیک ارکزاروس، اقتصاددان ارشد موسسه CIBC World Markets می‌گوید فدرال رزرو هنوز قصد افزایش نرخ‌های بهره را دارد، چه در اواخر سال ۲۰۱۵ و چه در اوایل سال ۲۰۱۶، و این امر به نفع دلار و ضرر طلا خواهد بود: «طلا برای رشد بیشتر جا دارد،‌ اما ما معتقدیم دلار ایالات‌متحده به نسبت قوی خواهد ماند و فشار روی طلا را حفظ خواهد کرد.»


روند بازارها در هفته جدید در واقع به نحوه ادامه هضم بیانیه فدرال رزرو بستگی خواهد داشت. تحلیلگران بازارهای جهانی بر این باورند که در شرایطی که در هفته جاری آمارهای مهم اقتصادی کمی منتشر خواهد شد، مهم‌ترین عامل موثر بر روند قیمت فلز زرد، تصمیم فدرال رزرو آمریکا در عدم تغییر نرخ بهره خواهد بود. مهم‌ترین آمار هفته، اعلام نهایی میزان تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم 2015 است. درهرحال، این مساله که بازارهای بین‌المللی چگونه با تصمیم فدرال رزرو در شرایط کنونی کنار خواهند آمد، تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت کالاهای مختلف خواهد داشت. چنان که اشاره شد در نظرسنجی کیتکو اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی به افزایش قیمت طلا در هفته جدید کاری رای داده‌اند، اما بسیاری از تحلیلگران اقتصادی امیدواری چندانی نسبت به افزایش قیمت طلا در بلندمدت ندارند و روند صعودی قیمت این فلز زرد را موقتی و زودگذر ارزیابی می‌کنند.


تحلیلگران اقتصادی هنوز بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا احتمالا در نشست اکتبر یا دسامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود. به گزارش سایت طلا، تحلیلگران موسسه مالی «ناتیکسیس» بر این باورند که قیمت جهانی طلا طی هفته آینده احتمالا تا مرز ۱۱۵۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت ولی قادر به افزایش بیشتر نخواهد بود. تحلیلگران موسسه RJO Futures نیز تاکید کرده‌اند سطح مقاومتی مهم برای قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۱۷۰ دلار خواهد بود و اگر این سطح مهم و حساس شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۸۴ دلار افزایش خواهد یافت. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری RBC نیز معتقدند طلا برای آنکه بتواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به بازار جذب کند باید سطح مقاومتی ۱۲۰۰ دلاری را بشکند، اما در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران زیادی به بازار طلا روی نخواهند آورد.

رشد اونس محدود خواهد بود؟

رشد اونس محدود خواهد بود؟