گروه بازار پول: کاهش تقاضا و عقب نشینی سوداگران ارز در کنار عرضه پرفشار بازارساز در روزهای انتهایی هفته موجب شد تغییرات قیمتی پنج‌شنبه گذشته دلار در مقایسه با پنج‌شنبه دو هفته قبل صفر شود. در بیست و ششمین روز شهریور، شاخص بازار ارز 25 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3415 تومان رسید، رقمی که تفاوتی با نرخ فروش پنج‌شنبه 19 شهریور نداشت.


صفر شدن تغییرات قیمتی در حالی رخ داد که دلار در روزهای میانی هفته با یک شیب قابل حس در مسیر افزایشی قرار گرفته و به آستانه سطح 3500 تومان رسیده بود. با این وجود، از اواخر روز سه‌شنبه با برخی تدابیر شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و اکثر دیدگاه‌های هفته جاری را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. اکثر فعالان اعتقاد دارند غیبت تقاضا که از روز چهارشنبه در بازار ارز مشهود شده بود، در هفته جاری ادامه خواهد یافت. عاملی که موجب می‌شود دلار نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکند. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند با توجه به افزایش نرخ ارز در بودجه سال 95 کل کشور دلار مسیر افزایشی را برای پیمودن انتخاب خواهد کرد. جدا از انتظارات متناقض برای دلار، اکثر فعالان اعتقاد دارند که امروز یورو و پوند به واسطه تقویت ارزش در بازارهای جهانی، رشد قیمت را تجربه خواهند کرد.همچنین سکه که در هفته گذشته با نوسان‌هایی همراه بود، در گام آخر روز پنجشنبه تغییر قیمتی را تجربه نکرد. در انتهای هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی با اتکا به افزایش اونس در بازارهای جهانی در برابر کاهش دلار مقاومت کرد. پنج‌شنبه این فلز گرانبها مانند روز چهارشنبه روی قیمت 909 هزار تومان باقی ماند و نوسانی را تجربه نکرد. با ثبت این قیمت، سکه نسبت به پنج‌شنبه 2هفته پیش، تنها 2/0 درصد افت را ثبت کرد.


3 افزایش، 3 کاهش

در چهارمین هفته شهریورماه، شاخص بازار ارز دو نیمه متمایز را تجربه کرد. دلار که در ۳‌روز ابتدایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در ۳ روز انتهایی هفته، مسیر خود را تغییر داد و ۳ کاهش پیاپی را تجربه کرد.


در اولین روز کاری هفته گذشته، دلار توانست 20 تومان رشد را تجربه کند و به قیمت 3435 تومان برسد.

یکشنبه 20 تومان دیگر به ارزش دلار اضافه شد تا این ارز به قیمت 3455 تومان برسد. به گفته فعالان، قیمت دلار در دو روز ابتدایی هفته گذشته، بیشتر تحت‌تاثیر 3 نوع تقاضای «فصلی»، «آربیتراژی» و «معامله‌گران غیررسمی» بالا رفت. اعزام زائران حج تمتع و افزایش سفرهای خارجی در انتهای تابستان عمده‌ترین تقاضای فصلی بازار بودند. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان شهریور این تقاضاها رو به کاهش خواهد گذاشت. در کنار تقاضاهای وابسته به سفر، کاهش ارزش پول کشورهای همسایه و افزایش تقاضا برای دلار در این مناطق- ترکیه و کردستان عراق- در دو روز ابتدایی هفته موجب شکل‌گیری تقاضای آربیتراژی و خروج ارز ارزان‌تر از بازار داخلی شده بود.


علاوه‌بر این دو اهرم تقاضا، معامله‌گران غیررسمی نیز با افزایش خریدهای ارزی و دپوی آن، به افزایش قیمت کمک کردند. دلار روز دوشنبه نه تنها به افزایش خود ادامه داد؛ بلکه رکوردی ۲ هفته‌ای از میزان رشد روزانه بر جا گذاشت. در سومین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز با ۲۵ تومان افزایش به قیمت ۳۴۸۰ تومان رسید. این در حالی بود که در مقاطعی از روز صرافی‌ها نرخ فروش خود را ۳۵۰۰ تومان اعلام کردند و قیمت‌های معامله‌گران غیررسمی نیز تا آستانه ۳۵۰۰ تومان بالا رفت. تغییر شیوه تزریق عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز و جوسازی معامله‌گران امروزی پیرامون این تغییر مهم‌ترین عامل رشد دلار در این روز بود.


بازیگران بازارساز روز دوشنبه اعلام کردند که تنها صرافی‌های مجاز می‌توانند از او ارز خریداری کنند. اما تغییر روند قیمتی بازار از روز سه‌شنبه آغاز شد، جایی که دلار 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3470 تومان رسید. چهارشنبه شاخص بازار ارز30 تومان افت دیگر را ثبت کرد تا یک رکورد کاهشی 2 ماهه را نیز به ثبت برساند، آخرین بار در تاریخ 22 تیر 94 چنین کاهشی به ثبت رسیده بود. با افت 25 تومانی دلار در روز پنج‌شنبه و رسیدن به قیمت 3415 تومان، تغییرات قیمتی این ارز نسبت به پنج‌شنبه دو هفته پیش صفر شد. ادامه غیبت خریدار و فقدان ورود تقاضای جدیدی به بازار در کنار عرضه پرفشار بازارساز از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت در 3روز انتهایی هفته بودند. در کنار این، فروش بخشی از ارزهای دپو شده برخی معامله‌گران، دیگر عاملی بود که به افت دلار و صفر شدن تغییرات قیمتی کمک کرد.


حرکت دلار به کدام سو؟

پس از نوسانات کاهشی انتهای هفته گذشته، تعدادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که این روند در هفته جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که گروه دیگری نظر متمایزی دارند و معتقدند دلار با اتکا به افزایش نرخ ارز در بودجه ۹۵ رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد.


به اعتقاد گروه اول، بازار ارز در ابتدای هفته جاری هم چنان شاهد غیبت تقاضا خواهد بود. به گفته آنها، به‌نظر نمی‌رسد معامله‌گران فردایی که به دلایلی در روزهای گذشته از بازار کنار کشیده بودند، روز شنبه به بازار بازگردند. بر اساس پیش‌بینی آنها، احتمال کمی وجود دارد که در بازار ارز روز شنبه نوسان افزایشی خاصی رخ دهد؛ چراکه وضعیت جوی بازار به‌گونه‌ای است که بخشی از تقاضا ترجیح می‌دهد در این روزها آفتابی نشود. در کنار این عامل، حضور پررنگ و مسلط بازارساز ارزی دیگر عاملی است که انتظار معامله‌گران برای بالا رفتن قیمت چون ابتدای هفته گذشته را کم‌رنگ می‌کند. این در حالی است که بازارساز روز پنج‌شنبه مانند سایر روزها «میان داری» نکرده بود، اما سایه عرضه و مدیریت او بر سر معامله‌گران ارزی موجب شده خریدهای ارزی با احتیاط انجام شود.


با وجود انتظار کاهش نوسانات افزایشی، دسته دیگری که در اقلیت قرار دارند، انتظار دارند با توجه به تعیین نرخ ۳۱۰۰ تومانی به‌عنوان مبنای تبدیل دلار به ریال در بودجه سال آینده، دلار سطوح قیمتی جدیدی را تجربه کند.


روز جمعه برخی از معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون این خبر توانسته بودند، قیمت را در معاملات پشت خطی مقداری افزایش دهند، گر چه فضای حاکم بر بازار به‌گونه‌ای است که احتمال وقوع این پیش‌بینی را کم‌رنگ می‌کند. در مجموع با توجه به صحبت‌های معامله‌گران به‌نظر می‌رسد روز شنبه دلار نوسان جدی را تجربه نکند. نهایی شدن بر جام یکی از عواملی است که به‌نظر می‌رسد می‌تواند اثر افزایشی بالا رفتن نرخ ارز در بودجه 95 را کم رنگ کند.


ثبات سکه در روز نوسان

هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرد و در بازه محدود ۹۰۹ تا ۹۱۲ هزار تومان در نوسان بود. نوسان در این دامنه محدود در حالی صورت گرفت که دو عامل تاثیرگذار اونس و دلار در مقاطعی از هفته گذشته نوسانات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. با این حال، از آنجا که تغییرات قیمتی این دو عامل اثرگذار عمدتا برخلاف جهت یکدیگر بود، سکه نوسان افزایشی یا کاهشی خاصی را تجربه نکرد. به‌عنوان مثال، در آخرین روز هفته گذشته سکه با وجود رسیدن دلار به قیمت ۳۴۱۵ تومان، کاهش پیدا نکرد و با اتکا به افزایش اونس، روی رقم ۹۰۹ هزار تومان باقی ماند.

عرضه پرفشار در غیبت تقاضا

عرضه پرفشار در غیبت تقاضا