گروه بازار پول: اونس در انتظار برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو همچنان دچار ثبات نسبی است.


نشست روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بانک مرکزی آمریکا از آن رو مهم است که تکلیف افزایش نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر را روشن خواهد کرد، اما اگر نخستین افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در حدود 10 سال گذشته در نشست ماه سپتامبر تصویب نشود، معمای زمان افزایش نرخ‌ها فعلا ادامه خواهد یافت. بازارهای کالایی و مالی جهان چندین ماه است که در انتظار مشخص شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو هستند، اما احیای ضعیف اقتصاد آمریکا و ادامه حضور موانع جهانی، مقام‌های مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا را مردد نگه داشته است. با این همه با توجه به پایان سیاست تسهیل کمی فدرال رزرو در اکتبر 2014، نرخ‌های بهره بالاخره دیر یا زود با افزایش روبه‌رو خواهد شد.


در شرایط تشدید انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه با ثبات تقریبا کامل روی همان قیمت ۱۱۰۸ دلار روز جمعه ایستاده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۰۵ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


ثبات نسبی روز دوشنبه ناشی از خنثی شدن روند کاهشی صبح توسط عوامل افزایشی بود. بازار دوشنبه که بازار آرامی بود، بعدازظهر شاهد «پوشش کوتاه‌مدت» در معاملات آتی و «شناسایی سود» در بازار نقدی بود.


آرامش روز دوشنبه با توجه به انتظار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای بیانیه روز پنج‌شنبه فدرال رزرو عجیب نبود. بازارهای سهام آسیا دوشنبه تضعیف شدند؛ چراکه داده‌های بد بیشتر از اقتصاد چین منتشر شد. برون داد صنعتی چین در ماه آگوست ۱/ ۶ درصد نسبت به آگوست ۲۰۱۴ رشد کرده که کمتر از انتظارات ۶/ ۶ درصدی بوده است.


سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت هم در دوره ژانویه تا آگوست کمتر از انتظار بوده است. با این حال، خرده‌فروشی چین در ماه آگوست بیشتر از انتظارها بوده است. روز دوشنبه شاخص سهام شانگهای 7/ 2 درصد و شاخص نیکی ژاپن 6/ 1 درصد افت کرد.


دیگر خبر روز دوشنبه این بود که تولید صنعتی منطقه یورو در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن ۶/ ۰ درصد و نسبت به جولای ۲۰۱۴ معادل ۹/ ۱ درصد افت کرده است.


اونس روز سه‌شنبه را با نوسان پیرامون قیمت 1106 دلار آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش بین 1101 تا 1110 دلار نوسان داشت. اونس طلا روز سه‌شنبه نیز مانند روزهای جمعه و دوشنبه،‌ پایین‌ترین قیمت در یک ماه گذشته را برای خود رقم زد. مهم‌ترین عامل روز سه‌شنبه، تشدید انتظار برای شروع نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه بود. این نشست که امروز آغاز می‌شود، فردا با صدور یک بیانیه درباره سیاست‌های پولی و کنفرانس خبری جنت یلن، رئیس فدرال رزرو پایان خواهد گرفت. تحلیلگران اقتصادی نظرات متفاوت و متناقضی درخصوص نتایج نشست روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فدرال رزرو دارند. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا به علت نگرانی نسبت به نوسانات بازار سهام و اوضاع اقتصادی چین، افزایش نرخ بهره را به تاخیر خواهد انداخت.


از سوی دیگر، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «استاندارد چارترد» پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار، طلا احتمالا بخش دیگری از درخشش و جذابیت خود را از دست خواهد داد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «گلف نیوز»، طلا در شرایط کنونی نرخ تورم آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان وضعیت خوبی ندارد.

شاید در کوتاه‌مدت برخی عوامل مانند ادامه خرید بانک‌های مرکزی جهان و تقاضای کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند مانع از کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا شود، اما کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر زیادی بر افت نرخ تورم کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا و اروپا داشته است. روند تقویت ارزش دلار نیز که از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ میلادی را در اولویت قرار داده است. افت شدید قیمت طلا در هفته‌های گذشته موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به فروش ذخایر طلا کنند و این مساله نیز فشار زیادی را بر قیمت این فلز زرد وارد کرده است.