گروه بازار پول: روز سه‌شنبه، قیمت دلار پس از 4 افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 10 تومان کاهش به قیمت 3470 تومان رسید. فعالان بازار، آغاز عرضه 5 هزار دلاری شماری از صرافی‌های بانک‌ها و نبود تقاضای آربیتراژی را دو عامل کاهش قیمت در چهارمین روز هفته عنوان کردند.


عرضه 5 هزار تایی دلار در دهه 1370 نیز مورد استفاده قرار گرفت، اما به نتیجه خاصی نرسید. اکنون به گفته حاضران در بازار، برخی از صرافی‌های بانک‌ها عرضه ارز در مقادیر 5 هزارتایی را با این هدف آغاز کرده‌اند که بازارساز بتواند بخشی از تقاضای واقعی و خرد بازار را پاسخ دهد تا معامله‌گران غیررسمی نتوانند با مانور روی تقاضاهای خرد، قیمت را در راستای افزایشی قرار دهند. با وجود کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نوسانی را تجربه نکرد و روی قیمت 910 هزار تومان باقی ماند.


نوسان پس از ثبات

سه‌شنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۴۹۰ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. پس از ثبت این قیمت، فضای بازار ارز تا ساعت یک بعدازظهر تقریبا آرام بود و قیمت دلار در بازه ۳۴۹۰ تا ۳۴۹۴ تومان نوسان کرد. البته در این مقطع زمانی، بازیگران بازارساز با ارقام پایین‌تری به عرضه ارز به صرافی‌های مجاز پرداختند؛ درحالی‌که تا ساعت یک بعدازظهر، معامله‌گران غیررسمی در برابر کاهش قیمت به زیر رقم ۳۴۹۰ تومان مقاومت کرده بودند، از این ساعت ایستادگی معامله‌گران شکسته شد و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. تا ساعت ۴ بعدازظهر دلار به بهای ۳۴۷۰ تومان رسید که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. افت روز سه‌شنبه در حالی ثبت شد که قیمت دلار ۴ رشد پیاپی را ثبت کرده بود. روند افزایش دلاری در کانال ۳۴۰۰ تومان از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده بود. در ششمین روز هفته گذشته، بهای دلار با ۱۵ تومان رشد به قیمت ۳۴۱۵ تومان رسید. روزهای شنبه و یکشنبه دلار دو رشد ۲۰ تومانی دیگر را تجربه کرد تا قیمت آن به ۳۴۵۵ تومان برسد، اما بیشترین رشد شاخص بازار ارز مربوط به روز دوشنبه بود که این ارز ۲۵ تومان رشد کرد و به قیمت ۳۴۸۰ تومان رسید. کاهش روز سه‌شنبه، پایانی بر ۴ افزایش پیاپی بود.


خروج دو محور تقاضا

فعالان آغاز عرضه دلار در مقادیر 5 هزارتایی را یکی از عوامل کاهش قیمت عنوان کردند. به گفته فعالان، روز گذشته هر فردی در صورت نیاز می‌توانست از صرافی‌های بانک‌ها 5 هزار دلار خرید کند. اختلاف قیمت این گروه با قیمت بازار نزدیک به 7 الی 10 تومان بود. فروش ارز در مقادیر 5 هزارتایی، در کنار عرضه ارز بازارساز در بسته‌های صدهزارتایی صورت گرفت، اما فروش بازیگران بازارساز یک تفاوت با عرضه 5 هزارتایی گروهی از صرافی‌های بانک‌ها داشت. روز سه‌شنبه فروش در بسته‌های صدهزارتایی با اختلاف قیمت بیشتری نسبت به نرخ فروش بازار در جریان بود. در اکثر ساعات روز گذشته، اختلاف قیمت بازیگران بازارساز با نرخ نقدی موجود در بازار نزدیک به 40 الی 50 تومان بود. برخی افراد با تجربه بازار، پرداخت مالیات از سوی صرافی‌ها را عامل این اختلاف دانستند. به گفته آنها، با توجه به پرداخت مالیات توسط صرافی‌ها، جذابیت خرید زمانی برای آنها بالا می‌رود، که اختلاف قیمت قابل ملاحظه باشد.


به اعتقاد برخی از افراد باتجربه بازار، ایجاد تنوع در سمت عرضه یکی از عوامل کاهش قیمت دلار بود. به گفته آنها، این عرضه قادر به پاسخگویی بخش عظیمی از تقاضای فصلی بازار بود. در دیگر سو، رسیدن قیمت به محدوده ۳۴۹۰ تومان موجب شده بود که اختلاف قیمت دو بازار داخلی و منطقه سلیمانیه عراق به حداقل ممکن برسد. در نتیجه، روز سه‌شنبه برای معامله‌گران کشور همسایه خرید ارز از بازار داخلی سودی نداشت و بخش مهمی از فشار تقاضای این دسته از روی دوش بازار برداشته شده بود.


در کنار این عرضه 5 هزارتایی هم تا حدی فشار تقاضای فصلی را کاهش داد تا خروج این دو بخش از تقاضا منجر به کاهش قیمت دلار شود. عامل دیگری که به کاهش قیمت روز سه‌شنبه کمک کرد، به دومین نبرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر برجام در صحن سنا مربوط بود. قبل از شروع جلسه سنا، فعالان انتظار داشتند که جمهوری خواهان موفق نشوند درباره «قطعنامه عدم تایید»‌ رای‌گیری کنند تا دولت آمریکا این تفاهم را بدون منع قانونی اجرایی سازد. به این ترتیب انتظارات موجب شد که خریدهای ارزی معامله‌گران غیررسمی به میزان زیادی کاهش یابد و تحرکات این دسته برای بالا بردن قیمت کاهش یابد. روز دوشنبه رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که حباب از بازار ارز خارج شده و به همین دلیل، کشش افزایش نرخ ارز در بازار وجود ندارد. به نظر می‌رسد صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تا حدودی بازار ارز روز گذشته را تحت‌تاثیر قرار داد.


حرکت سکه با دلار

روز سه‌شنبه قیمت سکه عمدتا همسو با شاخص بازار حرکت کرد، هر چند که نهایتا قیمت این فلز گرانبها همسو با کاهش دلار، افت نکرد. سکه در ابتدای روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر رشد دلار به قیمت ۹۱۲ هزار تومان رسید. این قیمت ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. در ادامه روز همسو با کاهش دلار، سکه تمام در مسیر کاهشی قرار گرفت، و نهایتا ساعت ۴ بعدازظهر به قیمت ۹۱۰ هزار تومان رسید، نرخی که نوسانی نسبت به روز پیشین نداشت. در روزهای اخیر، قیمت سکه بیشتر از اونس، از دلار تاثیر گرفته است.

عرضه 5 هزارتایی در بازار ارز

عرضه 5 هزارتایی در بازار ارز