گروه بنگاه‌ها، فاطمه بهادری: دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ گفت: جلسات متعددی در زمینه لیزینگ مسکن برگزار شده و مصوبه‌های مربوط به لیزینگ مسکن که باید از طریق بانک مرکزی به مجلس برود، هنوز در حال پیگیری است.

حمید شیروانی با بیان اینکه بنا بر اعلام بانک مرکزی لیزینگ‌هایی که وابستگی به بانک‌ها ندارند، می‌توانند در قضیه لیزینگ مسکن وارد شوند، افزود: اگر موانع بر سر راه لیزینگ‌ها برداشته شده و رفع تحریم‌ها اتفاق بیفتد، حجم نقدینگی لیزینگ‌ها بالا می‌رود و می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری در مسکن فعالیت کنند.وی از برگزاری نشستی در وزارت اقتصاد، با حضور کانون انبوه‌سازان، کانون لیزینگ و وزارت مسکن در زمینه لیزینگ مسکن خبر داد و خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک و با رفع مشکلات لیزینگ مسکن راه‌اندازی می‌شود. در ادامه دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ اعلام کرد: شرکت‌های غیر‌مجاز لیزینگ قابل شناسایی و پیگیری نیستند؛ اما کانون لیزینگ همواره در پی کشف و شناسایی و منحل کردن این شرکت‌هاست. وی با تاکید بر اینکه دولت هنوز باور ندارد که لیزینگ‌ها می‌توانند تولید را رونق بخشند، گفت: اگر امکانات، منابع و اختیارات به لیزینگ‌ها داده شود، نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.شیروانی با اشاره به مشکلاتی که نرخ سود برای این صنعت ایجاد کرده، افزود: باید نرخ سود در یک فضای رقابتی تعیین شود و تعیین نرخ سود ثابت برای صنعت لیزینگ چندان مطلوب نیست. با این حال در چند سال اخیر موفق شده‌ایم نرخ سود را از ۱۴ درصد به ۲۱ درصد برسانیم و بخشی از مشکلات این صنعت را برطرف کنیم.

وی از دیگر مشکلات این صنعت به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره و اظهار کرد: پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط مشتریان چندان عادلانه نیست و این مبلغ توسط شرکت‌های لیزینگ و به دستور سازمان مالیات دریافت می‌شود. این در حالی است که مشتریان تصور می‌کنند این لیزینگ‌ها هستند که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.معاون اجرایی کانون شرکت‌های لیزینگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه با پیشنهاد انبوه‌سازان لیزینگ کمک فروش طراحی شده و به هیات دولت ارسال خواهد شد، افزود: این طرح که در جلساتی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، اداره ثبت اسناد و املاک کشور، بانک مرکزی وکانون شرکت‌های لیزینگ تصویب شده، در هیات دولت بررسی وتصویب خواهد شد.ستاری ادامه داد: در این طرح واحدهای پیشنهادی انبوه‌سازان به‌صورت لیزینگ کمک فروش به متقاضیان عرضه خواهد شد که براساس طرح پیشنهادی قسمتی از قیمت واحد مسکونی به‌صورت نقدی و الباقی به‌صورت اقساط با تضمین شرکت‌های لیزینگی توسط خریداران پرداخت خواهد شد.ستاری ادامه داد: سند این واحدها در رهن شرکت‌های لیزینگ تا اتمام اقساط باقی خواهند ماند. بانک مسکن نیز اعلام آمادگی کرد تا سقف یکصد میلیون تومان در این طرح مشارکت داشته باشد.