گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک ملت از اعطای تسهیلات بانکی به شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به باقیمانده شهرها و روستاهای کشور خبر داد. علی رستگار گفت: در این طرح به شهرها و روستاهای دارای حداقل ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر ساکن گازرسانی خواهد شد.


وی افزود: با استناد به مصوبه مورخ هشتم دی‌ماه سال ۹۳ شورای اقتصاد با انجام سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح گازرسانی به باقیمانده شهرها و روستاها از طریق خط لوله، CNG و سایر روش‌ها با سرمایه‌گذاری حدود 7/ 4 میلیارد دلار برای گازرسانی به بیش از دو میلیون و ۳۶۳ هزار خانوار شهری و روستایی موافقت شده است که در این طرح به باقیمانده شهرها و روستاهای کشور که حداقل دارای ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر ساکن هستند، گازرسانی خواهد شد. به گفته وی از طریق خط لوله برای حدود یک میلیون و ۸۰۹ هزار خانوار و از طریقCNG یا سایر روش‌ها برای حدود ۵۵۴ هزار خانوار عملیات گازرسانی انجام خواهد شد.


مدیرعامل بانک ملت خاطر نشان کرد: به استناد نامه مورخ ۱۳ اسفندماه سال ۹۳ شرکت ملی گاز ایران، میزان هزینه کل سرمایه‌گذاری طرح با احتساب هزینه‌های بانکی، بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده است که مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی شرکت، ۶۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال از شرکت نفت بابت منابع حاصل شده از صرفه‌جویی در مصرف گاز طی مدت چهار سال و مبلغ ۱۸ هزار و ۷۷۰ ریال از محل تسهیلات دریافتی از بانک که مبلغ ۱۲هزار و ۶۰ میلیارد ریال از سوی بانک ملت تامین خواهد شد. علی رستگار میزان هزینه کل سرمایه‌گذاری طرح در سال ۹۴را مبلغ ۲۹ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال اعلام کرد که مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی شرکت، مبلغ ۹ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال آن از شرکت نفت بابت منابع حاصل شده از صرفه‌جویی در مصرف گاز و مبلغ ۱۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات دریافتی از بانک خواهد بود. وی در مورد نقش بانک ملت در طرح گازرسانی به باقیمانده شهرها و روستاها گفت: به موجب مصوبه روز ۲۵ خردادماه سال‌جاری هیات‌مدیره بانک ملت، با اعطای تسهیلات به شرکت ملی گاز ایران برای اجرای طرح گازرسانی به شهرها و روستاها از طریق خط لوله و CNG از محل قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور با سرمایه کل مشارکت به میزان ۲۹ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال شامل سهم‌الشرکه بانک حداکثر به مبلغ ۱۲هزار و ۶۰ میلیارد ریال و مابقی سهم‌الشرکه شریک خواهد بود که به مدت دو سال اصل قدرالسهم بانک پرداخت و پس از یک سال تنفس در ۱۲ قسط مساوی ماهانه، بازپرداخت خواهد شد.


علی رستگار در مورد سهم بانک ملت از میزان تسهیلات پرداختی به این طرح گفت: بانک ملت به‌عنوان نخستین بانک عامل با بیشترین سهم از مبلغ کل منابع مالی پیش‌بینی شده از محل تسهیلات بانکی است که با انعقاد قرارداد مشارکت مدنی مذکور، قسط اول تسهیلات به مبلغ سه هزار میلیارد ریال را به مشتری پرداخت کرده است.