حسین موسوی: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید به احتمال زیاد گزینه انتخابات زودهنگام را به‌عنوان خروج از بن‌بست سیاسی ترکیه اعلام خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این انتخابات قرار است در اول نوامبر سال جاری برگزار شود. پیرو انتخاباتی که در هفتم ژوئن برگزار شد هیچ حزبی نتوانست حایز اکثریت‌ آرا برای تشکیل دولت تک‌حزبی شود. پس از آن احزاب برای تشکیل دولت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند اما نتوانستند برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند.

در روز ۱۹ اوت، احمد داوود اوغلو، نخست‌‌وزیر ترکیه به‌طور رسمی اعلام کرد که حزب عدالت و توسعه با هیچ حزبی نتوانسته است برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسد و مسوولیت تشکیل دولت را بر اساس قانون به رئیس‌جمهوری ترکیه سپرده است.

این در شرایطی است که پس از اعلام موضع داوود اوغلو، دبیرکل حزب جمهوری‌خلق ترکیه برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده بود. کمال کلیچدار اوغلو به داوود اوغلو هشدار داده بود که با رئیس‌جمهوری رایزنی کند تا درهای گفت‌وگو برای تشکیل دولت ائتلافی بسته نشود. او اعتقاد دارد در حالی که حزب عدالت و توسعه نتوانسته برای تشکیل دولت ائتلافی موفق ظاهر شود، باید حزب دوم پارلمان که حزب متبوعش است، اقدام به این عمل کند اما با اعلام موضع رئیس‌جمهوری ترکیه امیدها برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور رنگ باخته است.در نظرسنجی‌های اخیری که در ترکیه صورت گرفته است، اعتقاد بر این است که حزب عدالت و توسعه بتواند دوباره اکثریت پارلمان را به دست بگیرد و حائز تشکیل دولت تک حزبی شود.

کلیچداراوغلو می‌گوید: «به تمامی پروسه‌ها اردوغان یک قفل زده است، داوود اوغلو باید از اردوغان بخواهد تا قفل‌ها را برای تشکیل دولت ائتلافی باز کند.» مهلت زمانی تشکیل دولت به‌طور قانونی فردا (۲۳ اوت) تمام می‌شود و اردوغان نه تنها به کلیچداراوغلو اجازه نداده است تا برای تشکیل دولت دست به رایزنی بزند، بلکه پیشاپیش موضع خود را برای رهایی از بن‌بست سیاسی ترکیه اعلام کرده است.در شرایطی که به نظر می‌رسد گزینه انتخابات در روز اول نوامبر سال جاری، قطعی‌ترین گزینه برای ترکیه باشد، دبیرکل حزب جمهوری خلق ترکیه می‌گوید: «من هر زمان و هر وقت آماده هستم تا بنشینم و با دیگران برای تشکیل دولت ائتلافی گفت‌وگو کنم.»پیشتر کلیچداراوغلو، تشکیل دولت ائتلافی سه حزبی را بدون حضور حزب عدالت و توسعه پیشنهاد کرده بود. در این سیستم قرار بود تا نخست‌وزیری بین سه حزب باقی‌مانده در مجلس، یعنی حزب دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و جمهوری‌ خلق ترکیه چرخشی باشد.

پیش‌تر نیز برخی ناظران از احتمال برگزاری زودهنگام انتخابات خبر داده بودند. اردوغان اعتقاد دارد در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام حزب عدالت و توسعه می‌تواند کمبود کرسی‌های حاضر در پارلمان را جبران کند و دوباره اکثریت مطلق پارلمان را به دست گیرد.