بهره‌برداری طلا از جنگ ارزی
گروه بازار پول: فلز زرد که مدتی را به نوسان در سه محدوده پایانی کانال 1000 دلار رو آورده بود، هفته کاری گذشته را به لطف تشدید دوباره جنگ ارزی و به کمک چرخش تحلیل‌های فنی، به نوسان در سه محدوده ابتدایی کانال 1100 دلار گذراند. هر اونس فلز زرد که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1125 و 1114 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت 8شب به وقت تهران به قیمت 1113 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته کاری گذشته رقم خورده باشد.

بهای اونس روز چهارشنبه 17 دلار جهش کرد، جهشی که عمدتا ناشی از چرخش تحلیل‌های فنی و تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. اقدام روز سه‌شنبه بانک مرکزی چین در جهت کاهش حدودا 2درصدی ارزش یوآن که فاز تازه‌ای از جنگ ارزی را آغاز کرده است، روز چهارشنبه باعث سقوط بازارهای سهام جهان شد. در پی سقوط بازارهای سهام چین و آسیا، بازارهای سهام جهان شاهد خروج سرمایه شدند تا بازار طلا با افزایش تقاضای فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن روبه‌رو شود. جالب اینجا است که چین که روز سه‌شنبه 9/ 1 درصد از ارزش ملی دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاسته بود، روز چهارشنبه نیز 6/ 1 درصد دیگر از ارزش یوآن کم کرد. این اقدام همسو با دیگر اقدامات تحریکی چین است که با رشدهای دو رقمی سال‌های گذشته فاصله بسیاری گرفته است.


اما جنگ ارزی‌ای که چین حالا یکی از مهم‌ترین بازیگران آن است می‌تواند بر تصمیم فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ‌های بهره نیز تاثیر داشته باشد. تا چند روز پیش، محتمل‌ترین اتفاق، افزایش نرخ‌های بهره در سال‌جاری میلادی حتی در ماه سپتامبر بود. برخی از دو نوبت افزایش نرخ‌های بهره معیار بانک مرکزی آمریکا نیز سخن می‌گفتند. دستکاری ارزش یوآن، ادامه سقوط بازارهای کالاهای پایه و خام به‌ویژه نفت و داده‌های ضعیف از اقتصاد اتحادیه اروپا می‌تواند بر تصمیم مقام‌های فدرال رزرو اثر بگذارد. افزایش نرخ‌های بهره، ارزش دلار آمریکا را بیش از پیش بالا خواهد برد و این به معنای تحت‌فشار قرار گرفتن بیشتر ارزهای جهانی خواهد بود. افزایش نرخ‌های بهره طلا را نیز تحت‌فشار قرار خواهد داد. در صورتی که بازار طلا احساس کند فدرال رزرو ممکن است افزایش نرخ‌های بهره را به تعویق بیندازد، طلا قابلیت رشد خواهد داشت.


اما در این میان، چین روز چهارشنبه اخبار ناامیدکننده دیگری هم منتشر کرد. روز چهارشنبه اعلام شد که میزان برون‌داد صنعت این کشور در ماه جولای نسبت به سال گذشته 6 درصد و نسبت به ماه ژوئن 8/ 6درصد رشد داشته است. برای رقم سال به سال، انتظار رشد 6/ 6 درصدی می‌رفت. اروپا هم در سومین روز کاری هفته داده بد دیگری منتشر کرد. اعلام شده که تولید صنعتی منطقه یورو در ماه ژوئن 4/ 0 درصد نسبت به ماه مه ‌و 2/ 1 درصد نسبت به یک سال پیش از آن افت داشته است.


اما روز پنج‌شنبه روز «عقب‌نشینی اصلاحی» در میان اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی بود. عقب‌نشینی اصلاحی ناشی از «سودگیری» معامله گران مهم‌ترین اتفاق چهارمین روز کاری هفته بود. همچنین با کاهش «ریسک گریزی» در بازارهای سهام جهان، شاخص‌ها در این بازار بالا رفتند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز با کاهش روبه‌رو شود. دو عامل خارجی مهم نیز در این روز به ضرر طلا عمل کردند. روز پنج‌شنبه شاخص دلار افزایش و بهای نفت خام با کاهش روبه‌رو شد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز در این روز داده‌های خوبی منتشر کرد. آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که خرده‌فروشی در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن ۶/ ۰ درصد رشد داشته است.


در این روز شورای جهانی طلا اعلام کرده که تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم سال 2015 به کمترین حد در 6 سال گذشته رسیده است. عمده دلیل رقم خوردن این روند، افت تقاضای چین و هند بوده است. البته این شورا اعلام کرده که قیمت طلا تا پایان سال‌جاری میلادی با رشد روبه‌رو خواهد شد.


اما سریال کاهش ارزش یوآن روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت. یوآن روز پنج‌شنبه نیز با کاهش ارزش عمدی روبه‌رو شد، اما میزان این کاهش بسیار کمتر از دو روز پیش بود. به این ترتیب یوآن در طول هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را مقابل دلار آمریکا از دست داد. مقام‌های چین تلاش برای کاهش ۱۰ درصدی ارزش یوآن را رد کرده‌اند. تحلیلگران گروه بانکی «ای‌آن‌زی» استرالیا معتقدند که تصمیم چین برای کاهش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا موجب تشدید جنگ ارزی در جهان خواهد شد و این مساله در نهایت نوسانات شدید قیمت طلا را در پی خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، مهم‌ترین عامل افزایش نسبی قیمت طلا در دو روز گذشته تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوآن در برابر دلار بوده است، اقدامی که با واکنش منفی آمریکا روبه‌رو شده است. تحلیلگران گروه بانکی‌ای آن زد استرالیا تاکید می‌کنند که اقدام چین در کاهش ارزش یوآن می‌تواند بر تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره نیز موثر باشد. چنان که اشاره شد سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حال بازگشت به بازار طلا هستند و این مساله موجب افزایش نسبی قیمت این فلز زرد شده است. بازارهای نوظهور بیشتر تحت تاثیر کاهش ارزش یوآن چین قرار گرفته اند و این مساله می‌تواند موجب نوسانات زیادی در قیمت کالاهای مختلف به خصوص طلا شود، اما سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا و روشن شدن وضعیت نرخ بهره بانکی هستند.


اونس روز جمعه را با رشد شروع کرد. قیمتی که تا لحظه تنظیم این خبر ثبت شد، 1113 دلار بود، اما قیمت نهایی هفته را باید در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» پیگیری کنید. در این گزارش رویدادهای مهم هفته کاری گذشته نیز مرور خواهد شد. روز جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش، شاخص دلار با افت روبه‌رو بود، اما بهای نفت خام به افت ادامه داد تا فشار کاهشی آن در بازار طلا احساس شود.