گروه بازار پول: فلز زرد پس از سه هفته افت متوالی، دو هفته رشد را تجربه کرد تا در نهایت در هفته کاری گذشته با ۲۶ دلار سقوط به قیمت ۱۱۷۴ دلار برسد. این افت شدید به معنای از دست رفتن ۴/ ۲ درصد از ارزش طلا در ۵ روز کاری گذشته است. این روند باعث شده که کارشناسان حرفه‌ای بازار، در مورد روند کوتاه‌مدت نظر مطمئنی نداشته باشند. اونس روز دوشنبه با ۱۵ دلار افت به قیمت ۱۱۸۵ دلار رسید، افت شدیدی که عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در دیگر بازارها بود. روز دوشنبه رسیدن اخبار جدید از مذاکرات میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی باعث افزایش امیدها به رسیدن دو طرف به توافقی میانی شد. این روند شاخص‌های بازارهای سهام اروپا، آمریکا و آسیا را بالا برد و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. عامل دیگری که در این روز به افت قیمت طلا کمک کرد، افزایش شاخص دلار بود. از سوی دیگر کاهش بهای نفت خام نیز در جهت تضعیف قیمت طلا عمل کرد.

اونس روز سه‌شنبه ۷ دلار دیگر افت کرد. این افت همان قدر که از ادامه خوش‌بینی‌های یونانی منشا گرفته بود، تحت‌تاثیر افزایش شاخص دلار و اظهارنظرهای مقام‌های فدرال رزرو آمریکا نیز بود. جروم پاول از مقام‌های فدرال رزرو گفت که بانک مرکزی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر و بعد دوباره در ماه دسامبر نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد، اگر پیش‌بینی‌های اقتصادی او درباره قدرت رشد درست از کار درآیند. او البته اشاره کرد که شانس درست بودن پیش‌بینی او ۵۰-۵۰ است.

اونس روز چهارشنبه نیز ۳ دلار دیگر افت کرد و به قیمت ۱۱۷۵ دلار رسید، اما این افت ناشی از نرسیدن اخبار تازه اقتصادی بود. با نرسیدن اخبار تازه، فروشندگان فنی کنترل بازار را در دست گرفتند تا افت از مرز ۱۱۷۰ دلار دشوار شود. با این همه چشم‌انداز فنی طلا همچنان کاهشی ماند. بازارها در این روز مانند روزهای قبل بر تحولات یونان متمرکز بودند، اما خبر جدید مهمی از مذاکرات این کشور با وام‌دهندگان بین‌المللی نرسید. بدترین خبر شایعاتی بود مبنی بر نپذیرفتن پیشنهادهای جدید یونان از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، اما عدم اعلام رسمی این اتفاق جلوی تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را گرفت. روز چهارشنبه شاخص اعتماد کسب‌وکار Ifo آلمان برای ماه ژوئن ۷/ ۱۰۴ اعلام شد که کمترین میزان از ماه فوریه بود. بدترین خبر برای طلا این بود که گزارش‌هایی مبنی‌بر کاهش شدید تقاضای چین منتشر شد.

اونس روز پنج‌شنبه هم ۳ دلار دیگر افت کرد، افتی که ناشی از ادامه نبود اخبار جدید بود. آرامش چهارمین روز کاری ادامه اثرگذاری فروشندگان فنی را تسهیل کرد. البته نبود اخبار باز هم به معنای عدم توجه به مذاکرات یونان نبود. روزهای پنج‌شنبه و جمعه نشست رهبران اتحادیه اروپا درباره یونان برگزار شد که نشان داد صبر رهبران اروپایی در حال تمام شدن است. طی گفت‌‌و‌گوهای روزهای پنج‌شنبه و جمعه مشخص شد که رهبران اروپایی آخرین پیشنهادهای مالی و اصلاحی یونان را رد کرده‌اند. دیگر خبری که روز پنج‌شنبه جلب توجه کرد، تزریق دوباره پول به نظام مالی چین برای اولین بار در دو ماه گذشته بود.

در نهایت روز جمعه تنها روز رشد بهای اونس در هفته گذشته شد که آن هم تنها ۲ دلار بود تا بهای نهایی هفته ۱۱۷۴ دلار باشد. توجه به اخبار یونان توانست تا حدی خرید طلا را افزایش دهد، اما انتظار برای رسیدن اخبار تازه از مذاکرات روز شنبه یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی، اونس را در محدوده ۱۱۷۰ دلار نگه داشت. روز شنبه دور دیگری از گفت‌‌و‌گوها میان آتن با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، اما آنچه بیشتر جلب توجه کرد فراخوان همه پرسی درباره پیشنهادهای وام‌دهندگان بین‌المللی به یونان از سوی نخست‌وزیر این کشور بود. روز گذشته الکسیس سیپراس اعلام کرد که مردم یونان باید درباره ادامه اصلاحات مورد درخواست وام‌دهندگان بین‌المللی اظهارنظر کنند. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی فلزهای گرانبها در روزهای شنبه و یکشنبه، اثر تحولات یونان بر طلا را باید در روز دوشنبه انتظار کشید.

افت4/ 2 درصدی طلا دریک هفته