گروه بازار پول: فلز زرد که دو هفته متوالی شاهد رشد قیمت‌ها بود، در هفته کاری گذشته دوباره رو به افت گذاشت. هر اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت ۱۲۰۰ دلار آغاز کرده بود در نیمه دوم هفته، به نوسان در محدوده ۱۱۷۰ دلار روی آورد. اونس که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۷۵ و ۱۱۷۲ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ شب به وقت تهران به قیمت ۱۱۷۱ دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

اونس روز چهارشنبه ۳ دلار افت کرد، افتی که ناشی از نرسیدن اخبار تازه اقتصادی بود. با نرسیدن اخبار تازه، فروشندگان فنی کنترل بازار را در دست گرفتند تا افت از مرز ۱۱۷۰ دلار دشوار شود. با این همه چشم‌انداز فنی طلا همچنان کاهشی ماند. بازارها در این روز مانند روزهای قبل بر تحولات یونان متمرکز بودند، اما خبر جدید مهمی از مذاکرات این کشور با وام دهندگان بین‌المللی نرسید. بدترین خبر شایعاتی بود مبنی بر نپذیرفتن پیشنهادهای جدید یونان از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، اما عدم اعلام رسمی این اتفاق جلوی تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را گرفت. البته نخست‌وزیر یونان اظهارنظرهای منفی‌ داشت که می‌توانست معنای خاصی داشته باشد. ۳۰ ژوئن زمان پرداخت قسط بزرگی از وام‌های بین‌المللی یونان است. چهارشنبه اقتصاد آلمان هم خبر بدی منتشر کرد. شاخص اعتماد کسب‌وکار Ifo برای ماه ژوئن ۷/ ۱۰۴ اعلام شد که کمترین میزان از ماه فوریه بود. این رقم در ماه مه ۵/ ۱۰۸ اعلام شد. نگرانی‌ها درباره یونان مسوول این افت اعلام شده است. اما بدترین خبر برای طلا این بود که گزارش‌هایی مبنی بر کاهش شدید تقاضای چین منتشر شد. این گزارش گفته که تقاضای چین در سال ۲۰۱۵ ممکن است

۲۰ درصد افت کند. البته در این گزارش آمده بود که تقاضای هند در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

اونس روز پنج‌شنبه ۳ دلار دیگر افت کرد، افتی که ناشی از ادامه نبود اخبار جدید بود. بازارهای جهانی طلا در چهارمین روز کاری هفته را آرام توصیف کرده‌اند. این آرامش ادامه اثرگذاری فروشندگان فنی را تسهیل کرد. البته نبود اخبار باز هم به معنای عدم توجه به مذاکرات یونان نبود. روزهای پنج‌شنبه و جمعه نشست رهبران اتحادیه اروپا درباره یونان برگزار شد که پوشش نتیجه آن در این گزارش ممکن نبود. پنج‌شنبه گفته می‌شد که شرکت‌کنندگان در این نشست دو پیش‌نویس را برای بیانیه پایانی آماده کرده‌اند. مهم‌ترین مخالف تسهیل شرایط برای یونان آلمان است. دیگر خبری که روز پنج‌شنبه جلب توجه کرد خبر تزریق دوباره پول به نظام مالی چین برای اولین بار در دو ماه گذشته بود. این اقدام به معنای کاهش هزینه وام گرفتن برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها است. این امر می‌تواند به معنای ادامه و تشدید سیاست‌های پولی تحریکی باشد. البته بازارها واکنش زیادی به این خبر نشان ندادند.

اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون قیمت ۱۱۷۵ دلار شروع کرد و بعد در ادامه روز شاهد تشدید نوسان‌ها در محدوده ۱۱۷۰ دلار بود. روز جمعه تا زمان تنظیم این خبر، شاخص دلار با رشد و بهای نفت خام با افت روبه‌رو بودند تا دو عامل خارجی مهم بازار اثر کاهشی داشته باشند. البته تا زمان نوشته شدن این گزارش، بازارهای سهام جهان در انتظار اخبار جدید از یونان رو به افت گذاشتند، امری که در صورت ادامه می‌تواند خرید طلا را با افزایش روبه‌رو کند. با این همه رویداد مهم روز، نشست رهبران اروپا در مورد یونان بود. نتیجه این نشست و تاثیر احتمالی آن بر بازارها را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» خواهید خواند. در این گزارش، رویدادهای کل هفته گذشته مرور خواهد شد. مذاکرات یونان و وام دهندگان بین‌المللی روز شنبه ادامه خواهد یافت. بازارها احتمالا روز دوشنبه به این نشست واکنش نشان خواهند داد.

به این‌ترتیب آنچه در نیمه دوم هفته کاری گذشته به چشم آمد، ناتوانی فشارها در شکستن مرز حمایتی ۱۱۷۰ دلاری بود. آنچه می‌تواند این روند را تحت‌تاثیر قرار دهد، روند شاخص دلار و رسیدن اخبار تازه از یونان است.