گروه بازار پول: روند افت قیمت‌ها در بازار فلزهای گرانبها تحت تاثیر خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات مالی یونان ادامه دارد. همزمان با رشد شاخص دلار، رشد شاخص‌های جهانی سهام به خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها کمک کرده است. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با ۱۵ و ۷ دلار افت روی قیمت‌های ۱۱۸۵ و ۱۱۷۸ ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به بهای ۱۱۷۲ دلار رسید. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

افت ۷ دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش شاخص دلار و اظهارنظرهای مقام‌های فدرال رزرو آمریکا بود. در دومین روز کاری هفته رشد ارزش پول ایالات متحده، طلا را تحت فشار نگه داشت. همزمان جروم پاول از مقام‌های فدرال رزرو گفت که بانک مرکزی ایالات متحده در ماه سپتامبر و بعد دوباره در ماه دسامبر نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد، اگر پیش‌بینی‌های اقتصادی او درباره قدرت رشد درست از کار درآیند. او البته اشاره کرد که شانس درست بودن پیش‌بینی او ۵۰-۵۰ است. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو نیز اخیرا پیش‌بینی کرده بود که نرخ‌های بهره در سال جاری میلادی دو بار رشد کند. سیاست‌های پولی تسهیلی آمریکا در سال‌های اخیر به نفع فلزهای گرانبها عمل کرده بود و حالا با افزایش نرخ‌های بهره، طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

پایگاه اینترنتی کیتکو روز سه‌شنبه نوشت: «در میانه جو معاملاتی تابستانی و نبود تحولات عمده ژئوپلیتیک، یونان در کانون توجه بازارها مانده است. مقام‌های یونان و اتحادیه اروپا همچنان در حال مذاکره هستند. آخرین دور مذاکرات به نزدیک شدن دو طرف کمک کرده، اما اختلافات اساسی نیز پابرجا است. دولت چپگرای یونان به‌دنبال بازسازی ساختار نظام بازپرداخت وام‌های بین المللی است.»

روز گذشته یونان و مقام‌های اتحادیه اروپا نشست مهمی داشتند و امروز پنج‌شنبه و فردا جمعه نیز رهبران اتحادیه اروپا نشستی خواهند داشت. مساله مهم، قسط بزرگ ۳۰ ژوئن یونان است که باعث می‌شود شکست مذاکرات فعلی، احتمال ورشکستگی یونان را تشدید کند. در حالی که اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از خود سرسختی نشان می‌دهند، بانک مرکزی اروپا ناچار شده به صورت روزانه به بانک‌های یونان پول تزریق کند. یونانی‌ها چند روزی است به خارج کردن پول خود از بانک‌های اروپایی رو آورده‌اند. رسیدن اخبار خوب از مذاکرات یونان می‌تواند طلا را تحت فشار بیشتری قرار دهد، در حالی که اخبار بد از این حوزه، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را تشدید خواهد کرد. در حالی که سه‌شنبه مانند دوشنبه، رشد بازارهای سهام جهان به امید رسیدن اخبار خوب از یونان به افت طلا کمک کرد، داده‌های اقتصادی ایالات متحده تاثیر چندانی بر بازارها نداشتند.


رکورد ۱۸ ساله «نیکی»

اونس روز چهارشنبه را با افزایش قیمت‌ها آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت. مهم‌ترین مساله مورد توجه بازارها در روز چهارشنبه نیز مانند روز دوشنبه و سه‌شنبه، امیدواری به نتیجه مذاکرات یونان بود. این امیدواری که از روز دوشنبه آغاز شده، بازارهای سهام را در روزهای گذشته تحت تاثیر خود قرار داده است. بازارهای سهام آسیا، اروپا و آمریکا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد رشد شاخص‌ها بودند، روز چهارشنبه نیز به روند رشد خود ادامه دادند. روز گذشته شاخص بازار «نیکی» ژاپن به بالاترین سطح در 18 سال و نیم گذشته رسید. روند رو به رشد بازارهای سهام جهان در روزهای گذشته به خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها کمک کرده است. شاخص دلار نیز روز گذشته تا زمان تنظیم این گزارش شاهد ضعف نبود. این عوامل طلا را در موضع دفاعی نگه داشتند تا نوسان‌های اونس در محدوده 1170 دلار ادامه پیدا کند.

تحلیلگران اقتصادی دویچه بانک آلمان در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرده‌اند که عملکرد فلزهای گرانبها در بازارهای جهانی به خصوص قیمت طلا در شرایط کنونی بیش از هر چیزی بستگی به بحران مالی و بدهی یونان دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تحلیلگران دویچه بانک آلمان معتقدند که نگرانی‌های مربوط به بحران مالی و بدهی یونان و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو پیش از این موجب افزایش نسبی قیمت طلا شده است ولی اگر این بحران حل و فصل شود و نهادهای بین‌المللی با اعطای کمک مالی جدید به یونان موافقت کنند، این مساله موجب کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد. در گزارش دویچه بانک آمده است: «این احتمال وجود دارد که یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی در آخرین دقایق به توافق دست یابند و این مساله موجب کاهش بیشتر قیمت طلا خواهد شد.» از طرف دیگر تحلیلگران موسسه «کپیتال اکونومیکس» پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای فیزیکی در بازار هند امسال نیز همچنان قوی باشد و این رقم تا پایان امسال به بیش از 900 تا 1000 تن خواهد برسد. تقاضای طلای هند سال گذشته به 800 تن رسیده است. این موسسه مالی پیش‌بینی کرده است که رشد تقاضای فیزیکی هند می‌تواند قیمت طلا را تا پایان امسال 200 دلار افزایش دهد.