گروه بازار پول: عواملی که روز دوشنبه فلز زرد را تحت‌فشار شدید قرار دادند، صبح سه‌شنبه نیز در بازار فلزهای گرانبها اثرگذار ماندند. هر اونس طلا که روز دوشنبه با ۱۵ دلار سقوط به بهای ۱۱۸۵ دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به قیمت ۱۱۸۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته رقم خورده باشد. افت ۱۵ دلاری روز دوشنبه عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در دیگر بازارها بود. روز دوشنبه رسیدن اخبار جدید از مذاکرات میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی باعث افزایش امیدها به رسیدن دو طرف به توافقی میانی شد. این روند شاخص‌های بازارهای سهام اروپا، آمریکا و آسیا را بالا برد و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. روز دوشنبه اعلام شد که پیشنهادهای جدید دولت یونان رسیدن به توافق را ممکن کرده است. دو طرف بنا است تا آخر هفته نشست تازه‌ای داشته باشند. با این همه اخبار بدی هم موجود است. برخی از مقام‌های اروپایی نسبت به نهایی شدن یک توافق که خطر ورشکستگی یونان را ملغی کند، بدبین هستند. روز دوشنبه بانک مرکزی اروپا سقف کمک‌های مالی به یونان را افزایش داد، اما اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به یونان فرصت محدودی دادند تا در مورد مسائل مطرح شده در آخرین دور مذاکرات ابراز نظر کند.

عامل دیگری که روز دوشنبه به افت قیمت طلا کمک کرد، افزایش شاخص دلار بود. افزایش ارزش دلار فلز زرد را تحت‌فشار قرار داد. از سوی دیگر کاهش بهای نفت خام نیز در جهت تضعیف قیمت طلا عمل کرد. روز دوشنبه بازارهای چین نیز تعطیل بودند تا تقاضای جهانی هم کاهش داشته باشد.

اونس روز سه‌شنبه را نیز با افت قیمت‌ها آغاز کرد و تا زمان تنظیم این گزارش رو به تقویت نگذاشت. علاوه‌بر انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی، ادامه رشد شاخص دلار و افت بهای نفت باعث شد طلا نتواند شاهد رشد باشد. ادامه خوش‌بینی‌ها در مورد مذاکرات مالی یونان روز سه‌شنبه نیز بازارهای سهام را رو به رشد نگه داشت. این در شرایطی بود که رشد دلار مانع رشد یورو شد.

تحلیل‌های فنی

تازه‌ترین تحلیل‌های فنی نیز نشان می‌دهد که قیمت طلا در روزهای آینده بین ۱۱۷۱ تا ۱۲۰۸ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اینوستینگ»، قیمت طلا در شرایط کنونی نزدیک به بالاترین سطح در یک ماه گذشته تثبیت شده و فعالان بازارهای بین‌المللی منتظر تحولات مربوط به بحران مالی و بدهی یونان و همچنین گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره آمریکا هستند.

بر اساس تحلیل تکنیکال اینوستینگ سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۱۷۱ دلار خواهد بود و اگر این سطح حمایتی شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر نیز سطح مقاومتی قیمت طلا ۱۲۰۸ دلار است و تنها در صورت شکسته شدن این سطح است که می‌توان به افزایش بیشتر قیمت طلا امیدوار بود. البته تحلیل فنی «اف ایکس استریت» روز سه‌شنبه نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۱۸۸ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا تا ۱۱۹۲ دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس این تحلیل سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۱۸۱ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا ۱۱۷۹ دلار کاهش خواهد یافت.

اظهارات جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا و بیانیه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا به‌نوعی فعالان بازار طلا را شوکه کرده است. اکنون بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که فدرال رزرو با تاخیر بیشتری نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله به ضرر ارزش دلار بوده است. جنت یلن نیز تاکید کرده است که فدرال رزرو به‌دنبال مشاهده نشانه‌های قطعی‌تری از بهبود شرایط رشد اقتصادی آمریکا است تا نرخ بهره را افزایش دهد. وی تصریح کرده است که رشد اقتصادی آمریکا پس از کاهش ناامیدکننده در سه ماه نخست امسال، طی ماه‌های اخیر نیز نسبی و متعادل بوده است. تاخیر در افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد. شاخص ارزش دلار طی هفته گذشته بیش از یک درصد کاهش داشته است. این برای سومین هفته متوالی است که شاخص ارزش دلار با کاهش روبه‌رو شده است.

چنان که اشاره شد، همزمان سرمایه‌گذاران بین‌المللی از نزدیک تحولات مربوط به یونان را نیز دنبال می‌کنند. اگر یونان نتواند تا پایان ماه جاری میلادی بدهی ۵/ ۱ میلیارد یورویی خود را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند، ورشکست خواهد شد و به احتمال زیاد مجبور به ترک منطقه یورو خواهد بود. خوش‌بینی‌های روز دوشنبه، روز گذشته نیز ادمه داشت، اما هر لحظه ممکن است خبر بدی از راه برسد.