گروه بازار پول: روز دوشنبه پایین آمدن نرخ دلار بازیگران آتی نسبت به نرخ فروش نقدی، شاخص بازار ارز را به کمترین قیمت در 78 روز گذشته رساند. در سومین روز هفته، دلار برای چهارمین روز کاری متوالی افت کرد و با 10 تومان کاهش به قیمت3270 تومان رسید تا بهای این ارز به تاریخ 15 فروردین (اولین روز کاری بازار پس از بیانیه لوزان) عقبگرد کند.

به گفته فعالان، «کاهش قیمت درهم»، «پایین آمدن نرخ دلار آتی نسبت به نرخ فروش نقدی» و« توقف فعالیت برخی از معامله‌گران» از عواملی بودند که به ثبت کمترین قیمت ۷۸ روز گذشته کمک کردند. برخی از فعالان، تغییر جهت معامله‌گران آتی را ناشی از عدم خوش‌بینی آنها نسبت به آینده قیمتی این ارز دانسته‌اند، این در حالی است که گروهی دیگر این اتفاق را ناشی از تلاش این معامله‌گران برای ایجاد نوسانات کاهشی در بازار عنوان کردند تا در ادامه با سودگیری از نوسانات ایجاد شده و خرید در کف قیمتی بازار کسب سود کنند. همزمان با افت دلار، قیمت سکه بهار آزادی نیز پس از سه روز افزایش قیمت، طعم کاهش را چشید و با ۸ هزار تومان افت به نرخ ۹۰۸ هزار تومان رسید.


چهارمین روز افت

در سومین روز هفته، فضای بازار ارز آرام بود و خریدار مشخصی برای دلار وجود نداشت تا این ارز برای چهارمین روز در مسیر کاهشی قرار بگیرد. در مقاطعی از روز دوشنبه قیمت 3267 تومان هم بر تابلوی صرافی‌ها ثبت شد، اما در ادامه این ارز کمی از کف قیمتی روزانه خود بالا آمد. با افت روز گذشته، دلار در 4 روز کاری متوالی 25 تومان (معادل 7/ 0 درصد) از ارزش خود را از دست داده و از قیمت 3295 تومان روز چهار‌شنبه به 3270تومان در روز دوشنبه رسیده است. با وجود روند کاهشی، روز گذشته شکاف نرخ خرید و فروش مراکز رسمی فروش (صرافی‌ها) تغییر چندانی نکرد و نرخ خرید دلار تنها بین 10 تا 15 تومان کمتر از نرخ فروش بود. این در حالی است که در گذشته زمانی که دلار در جهت کاهشی قرار می‌گرفت، در بیشتر مواقع اختلاف نرخ خرید و فروش دلار افزایش می‌یافت. به گفته گروهی از فعالان کاهش نوسانات قیمتی دلار موجب شده که اطمینان به قیمت‌های بازار افزایش یابد و در نتیجه فاصله نرخ خرید و فروش افزایش قابل توجهی پیدا نکند. در دو ماه گذشته دلار نوسان بالای 10 تومان را تجربه نکرده است. از سوی دیگر، آمارهای قیمتی نشان‌دهنده آن است که انحراف معیار نرخ آزاد دلار در خرداد‌ماه 12 تومان بود، این در حالی است که انحراف معیار نرخ آزاد دلار در خردادماه سال 93، 25 تومان بود، امری که نشان‌دهنده ثبات نسبی بازار و کاهش نوسانات نسبت به مقطع مشابه سال گذشته بوده است.


رکورد 78روزه

رسیدن قیمت دلار به قیمت ۳۲۷۰ تومان موجب ثبت کمترین قیمت ۸۹ روز گذشته شد؛ آخرین باری که دلار روی این قیمت قرار گرفته بود به تاریخ ۱۵فروردین سال ۹۴ بازمی‌گردد، مقطعی که پس از بیانیه مطبوعاتی لوزان، دلار در اولین روز کاری با ۶۰ تومان کاهش مواجه شد و به قیمت ۳۲۷۰ تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش قیمت درهم و پایین آمدن نرخ دلار آتی نسبت به نرخ فروش نقدی در کنار فضای انتظاری ایجاد شده در بازار و عدم فعالیت برخی از معامله‌گران در بازار از جمله عواملی بودند که به ثبت رکورد کاهشی روز گذشته کمک کردند.

به گفته فعالان در مقاطعی از روز دوشنبه، نرخ دلار فردایی معامله‌گران آتی زیر نرخ فروش نقدی دلار قرار گرفت؛ شماری از فعالان بازار این کاهش را ناشی از روند کاهشی روزهای اخیر و عدم امیدواری آنها نسبت به رشد دلار در کوتاه‌مدت عنوان کردند. این در حالی است که گروه دیگری از فعالان اعتقاد دارند با توجه به کاهش نوسانات، معامله‌گران قصد دارند با ترفند جدید قیمت‌های بازار را در جهت کاهشی نوسانی کنند و سپس در کف قیمتی بازار شروع به خرید ارز کنند.


شکاف زیر ۱۱ درصد

روز گذشته نرخ رسمی دلار با یک ریال کاهش به 2915 تومان و 9 ریال رسید. با وجود این کاهش، شکاف نرخ رسمی دلار با قیمت بازار با توجه به کاهش 10 تومانی نرخ فروش بازار ارز به زیر 11 درصد رسید. کاهش شکاف این دو نرخ از 28 اردیبهشت سال 94 سرعت بیشتری گرفته است تا در کمتر از 35 روز شکاف این دو نرخ حدود 3 درصد کاهش پیدا کند. شکاف نرخ رسمی دلار با نرخ بازار در تاریخ 27 اردیبهشت 2/ 14 درصد بود، اما با افزایش نرخ رسمی دلار پس از این تاریخ و کاهش قیمت دلار بازار در این فاصله، شکاف کاهش پیدا کرد و نهایتا در اولین روز تابستان به 8/ 10 درصد رسید. از تاریخ 27 اردیبهشت سال 94 نرخ رسمی دلار 66 تومان افزایش یافته و همزمان در همین بازه زمانی قیمت دلار بازار با 45 تومان کاهش مواجه شده است.


ادامه حباب دو رقمی

بهای سکه که در ۳ روز کاری گذشته افزایش یافته بود، در سومین روز هفته در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۸ هزار تومان افت به قیمت ۹۰۸ هزار تومان رسید. بهای سکه روز پنج‌شنبه تحت تاثیر رشد اونس با ۵ هزار تومان افزایش به قیمت ۹۱۲ هزار تومان رسید. این افزایش با دو رشد ۲ هزار تومانی در روزهای ‌شنبه و یکشنبه دنبال شد تا نرخ فروش این کالا به ۹۱۶ هزار تومان برسد. با وجود این روز دوشنبه، سکه تحت تاثیر افت دلار و پایین آمدن بهای اونس جهانی به زیر ۱۲۰۰ دلار تا ساعت ۳ بعداز‌ظهر ۸/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. ورود دوباره سکه به کانال ۹۰۰ هزار تومان، موجب شد نرخ خرید سکه به زیر ۹۰۰ هزار تومان پایین بیاید. برخی از فروشندگان نیز نرخ خرید خود را روی رقم ۹۰۰ هزار تومان ثبت کردند. با وجود کاهش روز یکشنبه، ارزش ذاتی سکه هم‌چنان بالاتر از قیمت بازار است. حباب قیمتی سکه از تاریخ ۲۸ خرداد دو رقمی شده است و به‌نظر می‌رسد سکه در روزهای گذشته کشش افزایش به سوی قیمت‌های بالاتر را نداشته است. تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه ۹۲۳ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود.

معامله دلار فردایی زیر نرخ نقدی

معامله دلار فردایی زیر نرخ نقدی