گروه بازار پول: بانک مرکزی خلاصه نتایج شاخص‌های ماهانه اقتصادی در اردیبهشت ماه سال جاری را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در اردیبهشت سال جاری ۷ شاخص «بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران»، «بهای تولیدکننده در ایران»، «بهای کالاهای صادراتی در ایران»، «بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران»، «دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران»، «مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران» و «متوسط قیمت فروش یورو در بازار آزاد تهران» افزایش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی شاخص‌های بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به عدد ۸/ ۲۲۱ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب یک درصد و ۲/ ۱۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین شاخص بهای تولیدکننده در ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به عدد ۱/ ۲۱۱ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب یک درصد و ۶ درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای استان تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به عدد ۹/ ۲۰۷ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب یک درصد و ۲/ ۱۵ درصد افزایش یافته است.

نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به عدد ۲/ ۲۳۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۶/ ۱ درصد و ۹/ ۱۵ درصد افزایش داشته است. در این ماه شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب به اعداد ۵/ ۲۱۸ و ۸/ ۲۳۷ رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱ و ۱/ ۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۲/ ۱۲ درصد و ۱/ ۱۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بالغ بر ۵/ ۱۰۶ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۷/ ۵۷ درصد و ۶/ ۳ درصد افزایش یافته است. همچنین در دو ماه اول سال حدود ۱/ ۱۷۴ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۳ معادل ۴/ ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس اعلام بانک مرکزی طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر ۵/ ۰ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۸/ ۲۳۰ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۰/ ۳۵ و ۷/ ۶۵ رسید که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۶/ ۴۹ درصد کاهش و مبلغ ۳/ ۵۸ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۸/ ۸۵ درصد و ۵/ ۶۵ درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به عدد ۹/ ۱۸۷ رسید. عدد شاخص مذکور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ معادل ۴/ ۷۷ بوده است.

همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۴ حدود ۲/ ۱۲ میلیارد سهم به ارزش ۶/ ۲۵ هزار میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۸/ ۱۹۹ و ۶/ ۱۳۵ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۵۵ و ۴/ ۴۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۴/ ۳۹ درصد و ۶/ ۸۲ درصد کاهش داشته است. گزارش بانک مرکزی بیانگر آن است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم به۹ میلیون و ۴۷۱ هزار ریال و با طرح جدید به ۹ میلیون و ۴۸۷ هزار ریال رسید که در مقایسه با ماه قبل هر کدام ۹/ ۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۳/ ۵ درصد و ۴/ ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۳۳ هزار و ۳۱۹ ریال و ۳۷ هزار و ۱۱۲ ریال بود که نسبت به ماه قبل، دلار ۲/ ۰ درصد کاهش و یورو ۳/ ۲ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۳، دلار ۱/ ۱ درصد افزایش و یورو ۴/ ۱۸ درصد کاهش داشته است.