اضطرار اروپایـی عکس: AFP

گروه بازار پول: نگرانی‌های وابسته به یونان، روز دوشنبه برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ میلادی، تمام بازارهای مالی جهان را تحت‌تاثیر قرار داد. گرچه در نخستین روز هفته کاری جدید، نگرانی‌های شدید درباره آینده اقتصاد یونان نتوانست بهای فلز زرد را بالا ببرد. این در حالی است که بازارهای سهام و اوراق قرضه تحت فشار شدید قرار گرفتند.انتظار معامله‌گران طلا برای معلوم شدن نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، یکی از دلایل رشد نکردن طلا است، اما چشم‌انداز فلز زرد به‌گونه‌ای است که تنها امید کوتاه و میان‌مدت آن ورشکسته شدن یونان است.


اروپا برای «حالت اضطراری» آماده می‌شود

امید طلا به ورشکستگی یونان


مهم‌ترین اتفاق بازارهای جهانی در نخستین روز کاری هفته جدید واکنش منفی بازارهای سهام اروپا به شکست آخرین دور مذاکرات یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی بود. یک مقام آلمانی روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به فکر «حالت اضطراری» در صورت خروج یونان از منطقه یورو است. همزمان فلز زرد نتوانست از ناامیدی‌های یونان بهره ببرد. هر اونس فلز زرد که در پایان فعالیت بازارهای فلزهای گرانبها در هفته گذشته روی قیمت 1181 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1183 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

آخرین دور مذاکرات یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی که بر جلوگیری از ورشکستگی یونان متمرکز شده بود، روز یکشنبه شکست خورد تا صبح دوشنبه شاخص‌های بازارهای سهام اروپا و آسیا با افت روبه‌رو شوند؛ در نتیجه بخشی از سرمایه‌ها به بازار اوراق قرضه کم خطر دولتی منتقل شد و یورو نیز بخش دیگری از ارزش خود را از دست داد البته بازار اوراق نیز بعد تحت فشار قرار گرفت اما خروج سرمایه از بازارهای سهام تا لحظه تنظیم این گزارش نتوانست به رشد طلا کمک کند. در واقع اخبار یونان در مقطعی از صبح روز گذشته توانست بهای طلا را با رشد مواجه کند، اما رشد شاخص دلار اثر نگرانی‌های وابسته به یونان را حذف کرد. چهره فنی و حتی بنیادین طلا چنان آسیب دیده که رشد 9 دلاری اونس در هفته گذشته نیز پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی نکرده است. فلز زرد این هفته بیش از هر چیزی به تحولات یونان و نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو توجه خواهد داشت. در حالی که رسیدن اخبار بدتر از کشور بحران زده یونان می‌تواند خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را با افزایش روبه‌رو کند، جدی‌تر شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند فشار را روی این فلز گرانبها حفظ کند. نشست فدرال رزرو امشب آغاز خواهد شد و چهارشنبه به پایان خواهد رسید. در صورتی که فدرال رزرو تصمیم به شروع به بالا بردن نرخ‌های بهره بگیرد، دلار ایالات‌متحده تقویت و فلز زرد تضعیف خواهد شد.

تام پرایس، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «مورگان استنلی» بر این باور است که قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر به شدت تحت فشار تقویت ارزش دلار بوده و این روند با توجه به گمانه زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا همچنان ادامه خواهد یافت: «اگر وضعیت اقتصادی آمریکا بهبود پیدا کند و فدرال رزرو نیز تصمیم به افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده بگیرد، قیمت طلا به زودی به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید.» تازه ترین تحلیل «اینوستینگ» نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت ‌تاثیر برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا، بحران مالی و بدهی یونان و انتشار آمارهای اقتصادی مهم اروپا و آسیا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، قیمت طلا در هفته گذشته با افزایش نسبی یک درصدی روبه‌رو شد و به مرز 1180 دلار در هر اونس در پایان مبادلات روز جمعه رسید. بر اساس این گزارش شاخص ارزش دلار در هفته گذشته در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با کاهش نسبی روبه‌رو و موجب شد قیمت طلا برای نخستین هفته در یک ماه گذشته با افزایش مواجه شود. پس از افت رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه نخست 2015 میلادی اکنون برخی کارشناسان بر این باورند که روند رشد و رونق اقتصادی این کشور طی سه ماه دوم بهبود خواهد یافت. این داده می‌تواند بر تصمیمات فدرال رزرو اثر بگذارد. از سوی دیگر برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند مقام‌های ارشد اروپایی روز جمعه برای نخستین بار درخصوص سناریوی ورشکستگی یونان مذاکره کرده‌اند. یونان باید تا پایان ژوئن با نهادهای بین‌المللی برای دریافت کمک‌های مالی جدید به توافق برسد و در غیر‌این صورت به‌خاطر بحران بدهی ورشکست خواهد شد.

ادامه