گروه بازار پول: فلز زرد که در نیمه نخست هفته کاری گذشته تلاش کرده بود خود را بار دیگر به مرز ۱۲۰۰ دلار نزدیک کند، در نیمه دوم هفته در ورود به محدوده ۱۱۹۰ دلار ناکام ماند. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۸۵ و ۱۱۸۲ دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۷۹ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد.

اونس در دو روز نخست هفته رشد داشت، اما رشدی که بیشتر جلب توجه کرد رشد صبح چهارشنبه بود. اونس در این روز تحت‌تاثیر تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و عوامل خارجی افزایشی خیز گرفت و حتی لحظاتی وارد محدوده ۱۱۹۰ دلار نیز شد. علاوه‌بر دو عامل ذکر شده، «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران نیز در این روند موثر بود. دو عامل خارجی موثر بر روند بازار فلزهای گرانبها در سومین روز کاری هفته، افت شاخص دلار و افزایش بهای نفت خام بود.


اما آنچه در این روز باعث تشدید خرید طلا شد تحت فشار قرار گرفتن دوباره بازارهای اوراق قرضه ایالات‌متحده و آلمان بود. بازدهی اوراق 10 ساله آلمان که همین دو ماه پیش، 05/ 0 درصد بود، حالا به بالای یک درصد رسیده است. بهای آتی اوراق قرضه آمریکا نیز چهارشنبه به رکورد پایین تازه‌ای رسید. این روند بازارهای اوراق قرضه ناشی از تشدید نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد اروپا است. بانک مرکزی اروپا هشدار داده که نوسان بازارهای اوراق ممکن است ادامه داشته باشد. دیگر خبر اروپایی روز، ادامه مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی و به نتیجه نرسیدن این مذاکرات بود. صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا پیشنهادهای تازه یونان برای ساختاربندی مجدد نظام بازپرداخت بدهی‌ها را رد کرده‌اند. هر چه اوضاع یونان وخیم‌تر شود، خرید طلا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما اونس روز پنج‌شنبه دوباره تحت فشار عوامل خارجی و رشد بازارهای دارایی رو به افت گذاشت. شاخص دلار در این روز رشد کرد و بهای نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد تا طلا رو به افت بگذارد. همزمان جهش شاخص‌های بازارهای جهانی سهام نیز باعث خروج سرمایه از بازار طلا شد. آنچه شاخص بازارهای سهام به‌خصوص بازارهای سهام اروپا را تحت‌تاثیر قرار داد، افزایش نسبی امید نسبت به نتیجه مذاکرات یونان بود. روز پنج‌شنبه خبر رسید که بانک مرکزی اروپا وام اضطراری برای یونان را تمدید کرده است. با این حال هیچ خبر تازه‌ای از مذاکرات اصلی در جریان میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی درباره نحوه بازپرداخت بدهی‌ها در کار نبود. یونان روز به روز به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود.


اوراق قرضه آلمان روز پنج‌شنبه تحت فشار بیشتری قرار گرفتند در حالی که بازارهای اوراق آمریکا از ثبات برخوردار بودند. چین روز پنج‌شنبه میزان رشد تولید صنعتی خود در ماه مه را ۱/ ۶ درصد اعلام کرد. فروش خودرو نیز در این مدت ۲/ ۱ درصد افزایش داشته است. این داده به‌رغم رشد کمترین سرعت افزایش در چهار سال گذشته بود. داده‌های روز پنج‌شنبه چین نه چندان ضعیف و نه چندان خوب بود. داده‌های ضعیف دومین اقتصاد بزرگ جهان در هفته‌های گذشته باعث شده بود که صحبت از تشدید سیاست‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی چین مطرح شود. روز پنج‌شنبه بازارهای سهام آسیا به داده‌های چین و همچنین خبر کاهش نرخ‌های بهره در کره جنوبی و نیوزیلند واکنش مثبت نشان دادند. دلیل افت بهای نفت خام در این روز، ثبت بالاترین قیمت‌ها برای طلای سیاه در چهار هفته گذشته در روز چهارشنبه بود. اونس روز جمعه را با ثبات نسبی آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت، روندی که با توجه به روند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه عجیب نبود. هر اونس فلز زرد تا لحظه نوشته شدن این گزارش به بهای ۱۱۷۹ دلار رسید، اما قیمت نهایی هفته ممکن است با این قیمت متفاوت باشد. شاخص دلار روز جمعه افت داشت، اما بهای نفت خام نیز رو به کاهش گذاشت. البته هشدار جدید بانک جهانی در مورد لزوم احتیاط در افزایش نرخ‌های بهره آمریکا می‌تواند در کوتاه‌مدت به نفع طلا تمام شود. روند روزهای پنج‌شنبه و صبح جمعه نشان داد طلا برای رشد کار بسیار سختی در پیش دارد. برای آگاهی از قیمت نهایی اونس در هفته گذشته، گزارش فردای «دنیای اقتصاد» را بخوانید.