گروه بازار پول: بازارهای جهانی طلا، هفته پیش‌بینی‌های کاهشی را با کاهش قیمت‌ها آغاز کرد، اما خیلی زود به نوسان‌هایی رو آورد که ناشی از تاثیر عوامل مختلف موثر بر فلز زرد بودند. در حالی که افت ۵۱ دلاری اونس در سه هفته کاری گذشته دو امکان افت بیشتر یا جهش از کف قیمتی حدودا دو ماه و نیمه را مطرح کرده بود، اونس طلا صبح روز گذشته نوسان‌های زیادی را تجربه کرد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با ۱۸ دلار افت به قیمت ۱۱۷۲ دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۷۱ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته جدید ثبت شده باشد.

صبح دوشنبه اقتصاد جهان اخبار بسیار زیادی برای بازارهای جهان داشت. از سویی کاخ سفید گزارش‌هایی را مبنی بر اینکه باراک اوباما نسبت به قدرت دلار ابراز نگرانی کرده رد کرد. همزمان مقام‌های اروپایی به شدت به یونان هشدار دادند که زمان برای این کور بحران زده در حال گذشتن است. این هشدارها به افت شاخص‌های بازارهای سهام اروپایی انجامید. از سوی دیگر اعلام نتایج اولیه از انتخابات ترکیه که آرای ضعیف حزب حاکم را نشان می‌داد به سقوط ارزش لیر در بازارهای جهانی ارز انجامید.

بازارهای جهانی فلزهای گرانبها بیش از هر خبری به اخبار وابسته به ارزش دلار و مذاکرات یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی واکنش نشان دادند. در حالی که شاخص دلار تحت‌تاثیر داده‌های خوب گزارش روز جمعه وزارت کار و همین طور اخبار صبح دوشنبه در حال نوسان بود، اونس طلا نیز خود را با دلار آمریکا هماهنگ می‌کرد. افت شاخص دلار در مقطعی از روز به رشد طلا کمک کرد و افت شاخص‌های سهام اروپا نیز این روند را کامل کرد. همزمان بهای نفت خام روز گذشته با افت روبه‌رو شد تا بازار طلا در جهت مخالف افت شاخص دلار عمل کرده باشد. بهای افت نفت خام بیش از هر چیزی از اعلام داده‌های ضعیف میزان واردات چین تاثیر پذیرفته بود.

ثبات نسبی طلای جهانی در صبح دوشنبه در حالی رخ داد که مخاطبان و کارشناسان مورد مشاوره پایگاه اینترنتی کیتکو برای هفته کاری جاری، ادامه افت ارزش طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. روز گذشته تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۱۷۷ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه مدت ۱۱۶۸ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۶۲ دلار کاهش خواهد یافت.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در کوتاه مدت تحت ‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و گزارش روز جمعه وزارت کار این کشور خواهد بود. اخبار مربوط به بحران مالی و بدهی یونان و مذاکرات مقام‌های آتن با وام‌دهندگان بین‌المللی نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. پس از انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا، شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

آیا روند صبح دوشنبه که با پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت در تضاد است، ادامه خواهد یافت؟ واقعیت بازار این است که ناتوانی اونس در حفظ سطح روانی ۱۲۰۰ دلار و داده‌های بهتر از انتظار گزارش اشتغال‌زایی ایالات‌متحده ناظران بازار را بدبین کرده است.

در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان ۳۵۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۱۱ نفر معادل ۶۰ درصد، کاهش و ۱۰۶ نفر معادل ۳۰ درصد افزایش قیمت‌ها در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند.

۳۳ نفر معادل ۱۰ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز ۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۴۷ درصد، کاهش و ۸ نفر معادل ۴۲ درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل ۱۱ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی‌های قبلی کیتکو، برآیند نظر مخاطبان و کارشناسان، افزایش بهای هفتگی طلا بود؛ پیش‌بینی‌ که نادرست
از کار درآمد.