گروه بازار پول: روز دوشنبه، روز توقف روند کاهشی دلار و ادامه افت بهای سکه بود. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز مانند روز یکشنبه با قیمت ۳۳۲۰ تومان معامله شد تا اولین سکون یک هفته گذشته این ارز رقم بخورد. به گفته فعالان، معامله‌گران که در دو روز ابتدایی هفته بیشتر در فاز و موقعیت فروش قرار گرفته بودند، در روز دوشنبه همزمان خود را در دو موقعیت خرید و فروش قرار دادند تا سمت تقاضای بازار نیز تا حدی تقویت شود و دلار در برابر کاهش بیشتر مقاومت کند. با وجود این مقاومت و عدم کاهش طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۱۹ هزار تومان رسید. اتفاق دیگر بازار ارز در این روز افت قیمت لیر ترکیه در پی سقوط این ارز در بازارهای جهانی بود.

دوشنبه شاخص بازار ارز یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای سال ۹۴ خود را پشت سر گذاشت؛ (این روند کم نوسان در نمودار قابل مشاهده است). دلار که در دو روز ابتدایی هفته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، روز دوشنبه روی قیمت روز یکشنبه باقی ماند و چنانکه اشاره شد با قیمت ۳۳۲۰ تومان معاملات خود را پایان داد تا سومین افت متوالی این ارز ثبت نشود. این عدم نوسان در حالی رخ داد که برخی از معامله‌گران سعی داشتند با استفاده از تغییرات جزئی روزمره کسب سود کنند. تا ساعت۳ بعدازظهر روز گذشته دلار در بازار غیررسمی دلالان در بازه ۳۳۱۲ تومان تا ۳۳۱۷ تومان قرار داشت. به گفته شماری از فعالان، زمانی‌که قیمت در کف این بازه قرار می‌گرفت، تمایل دلالان حاضر در بازار برای خرید بالا می‌رفت، اما با نزدیک شدن شاخص بازار ارز به سقف این سطح یعنی قیمت ۳۳۱۷ تومان، دلالان سعی می‌کردند به فروش ارز خریداری شده بپردازند. این در حالی است که در دو روز گذشته دلالان بازار ارز بیشتر در موقعیت فروش قرار داشتند، اما روز دوشنبه با این ترفند و قرار گرفتن همزمان در موقعیت خرید و فروش، در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. در واقع روز دوشنبه این معامله‌گران با خریدهای ارزی خود کمی سمت تقاضای بازار را تقویت کردند، اما از آنجا که امید زیادی به افزایش بیشتر قیمت نداشتند با افزایش جزئی به فروش ارز خریداری شده پرداختند و به کسب سود جزئی دلخوش کردند. آرامش روزهای اخیر در حالی صورت می‌گیرد که بازیگران بازارساز رسمی نیز در هفته جاری، ارز چندانی در بازار به فروش نرسانده‌اند.

اما روز دوشنبه با وجود آرامش دلار، لیر تحت‌تاثیر پیامدهای اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه با کاهش قیمت مواجه شد. روز دوشنبه اعلام شد حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمانی را پس از ۱۳ سال در اختیار داشتن قدرت از دست داده است. این خبر به سقوط ارزش لیر در بازارهای جهانی و نهایتا افت این ارز در بازار داخلی منجر شد. در هجدهمین روز خردادماه بهای لیر در بازار داخلی با ۳۰ تومان کاهش به ۱۲۴۰ تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی لیر با افتی ۳۶ تومانی مواجه شد تا به قیمت ۱۰۵۲ تومان برسد. روز دوشنبه قیمت سکه برای سومین روز متوالی کاهش یافت. سکه که در آخرین روز هفته گذشته در کانال ۹۳۰ هزار تومان قرار داشت، در اولین روز هفته جاری با ۸ هزار تومان افت به کانال ۹۲۰ هزار تومان وارد شد، روز یکشنبه با ۳ هزار تومان افت به کف کانال ۹۲۰ هزار تومانی رسید و کاهش هزار تومانی روز دوشنبه سکه را تا قیمت ۹۱۹ هزار تومان پایین برد.

ترفند جدید در بازار ارز

ترفند جدید در بازار ارز