گروه بازار پول: هر اونس فلز زرد در هفته کاری گذشته با 15 دلار افت، از قیمت 1205 دلار به بهای 1190 دلار رسید تا همسو با سقوط 18 دلاری اونس در هفته پیش از آن حرکت کرده باشد. با این همه ثبات نسبی طلا درنیمه دوم هفته گذشته، باعث شده که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت افزایشی شود.
بیشتر بازارهای جهانی فلزهای گرانبها روز دوشنبه تعطیل بودند تا فعالیت جدی بازارهای طلا از روز سه‌شنبه آغاز شود. عوامل کاهشی که روز دوشنبه به دلیل این تعطیلات نتوانسته بودند اثرگذار شوند، روز سه‌شنبه باعث سقوط اونس طلا به کانال 1100 دلار شدند. این داستان با از راه رسیدن آمار بد از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا در ماه آوریل کامل شد تا اونس به سقوط خود در کانال پایین‌تر ادامه دهد. اونس روز دوشنبه را در بازارهای فعال به ثبات نسبی گذراند، اما روز سه‌شنبه با 18 دلار سقوط به قیمت
۱۱۸۷ دلار رسید. این سقوط ناشی از ادامه اثرگذاری سخنان روز جمعه رئیس فدرال‌رزرو و شکسته شدن مرز روانی ۱۲۰۰ دلار بود. مهم‌ترین دلیل سقوط در واقع ادامه رشد شاخص دلار بود. این در حالی است که اخبار نگران‌کننده از اقتصاد یونان و اسپانیا نتوانستند اثر فشار دلار را خنثی کنند. روز سه‌شنبه شاخص دلار به بالاترین سطح خود در یک ماه پیش از آن رسید. این رشد روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.
اونس که روز سه‌شنبه به کمترین قیمت در
۲ هفته پیش از آن رسیده بود، روز چهارشنبه تنها یک دلار رشد کرد. روز چهارشنبه درواقع روز آغاز ثبات نسبی طلا بود. این ثبات نسبی عمدتا ناشی از ادامه فشار دلار به‌رغم وجود عوامل افزایشی بود. ثبات نسبی شاخص دلار در این روز مهم‌ترین عامل ثبات نسبی اونس بود، با این حال رشد شاخص دلار در روزهای پیش از آن طلا را تحت‌فشار نگه داشته بود. شاخص دلار که روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در یک ماه پیش از آن رسیده بود، روز چهارشنبه تکان چندانی نخورد. دلار پس از تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا رو به رشد گذاشته بود. چهارشنبه فشار دلار در حالی ادامه داشت که نگرانی‌های اقتصادی یونان و اسپانیا در بازار جهانی طلا به‌عنوان عوامل افزایشی عمل می‌کردند. این ثبات نسبی روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. اونس در این روز به دلیل «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و همچنین تضعیف شاخص دلار رو به رشد گذاشت، اما نتوانست این روند را حفظ کند و تا پایان روز با یک دلار افت مواجه شد. روز پنج‌شنبه علاوه‌بر پوشش کوتاه‌مدت در بازار آتی، بازار آنی نیز شاهد «سودگیری» معامله‌گران بود. توجه به شاخص دلار در این روز نیز کاملا مشهود بود. دلار روز پنج‌شنبه به بالاترین نرخ برابری مقابل ین ژاپن در ۱۲ سال پیش از آن رسید. روز پنج‌شنبه برخی مقام‌های آلمانی اعلام کردند که مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی پیشرفتی نداشته است.
بازارهای جهانی طلا روز جمعه را با نوسان محدود در محدوده ۱۱۸۰ دلار آغاز کردند و این امر با توجه به انتظار برای اعلام میزان رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده عجیب نبود. هر اونس فلز زرد تا ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه به قیمت ۱۱۸۸ رسید و بعد از اعلام گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا نیز افزایش چندانی نداشت. براساس گزارش دولت ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در نخستین فصل سال ۲۰۱۵ میلادی ۷/ ۰ درصد رشد منفی داشته است. این داده همسو با انتظارات بازار بود تا روند بازارهای جهانی طلا تغییر شدیدی نکند. افت رشد اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ و نخستین سه ماه سال ۲۰۱۵ عمدتا ناشی از شرایط بد آب و هوایی بوده است. البته خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که عوامل بنیادی اقتصاد آمریکا همچنان قوی هستند و رشد این کشور به احتمال قوی شاهد بازگشت خواهد بود.
این روند، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی کرده است. جزئیات پیش‌بینی‌های افزایشی برای روند روزهای پیش‌رو را در گزارش فردا بخوانید.

ثبات امیدبخش آخر هفته