گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک دی با بیان اینکه تبعیت از سیاست‌های بانک مرکزی برای ما افتخار است، تاکید کرد که هماهنگی با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار وظیفه همه دست‌اندرکاران نظام بانکی کشور است.

احمد شفیع‌زاده در پنجمین همایش «تحول در نگاه دی» با اشاره به رعایت موازین ابلاغ‌شده بانک مرکزی از سوی بانک دی اظهار کرد: ما همواره تلاش کرده‌ایم در چارچوب قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور گام برداریم، در همین راستا نرخ‌های جدید سود را در همان روز مقرر برای اجرا ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه مصوبه جدید در حالی که به زمان اجرای آن رسیده بودیم، اما از سوی بانک مرکزی رسما ابلاغ نشده بود، ادامه داد: با این وجود ما مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود را از سایت بانک مرکزی دریافت و در همان ۱۶ اردیبهشت‌ماه به شعب ابلاغ کردیم و حتی تلفنی هم اطلاع‌رسانی شد.

وی با بیان اینکه ابلاغ دیرهنگام نرخ‎های جدید سود از سوی برخی بانک‌ها زیبنده نیست و باعث بدبینی می‌شود، اظهار کرد: باید از سیاست‌های جدید بانک مرکزی تبعیت کنیم و بپذیریم که تورم مهار شده و رو به کاهش است. دولتمردان نیز انتظار دارند مسیر تورم به همین سمت رفته و نظام بانکی هم نرخ سود را کاهش دهد تا اختلال در بازار ایجاد نشود.

مدیرعامل بانک دی در ادامه خطاب به روسای شعب بانک گفت: ما ضمن اینکه وضع نرخ سود جدید را مورد تاکید داریم باید مکانیزم‌های جذب را با ارائه خدمت تغییر دهیم. بخشی از خدمت به خود شما برمی‌گردد و بخشی دیگر به محصولات و نحوه ارائه خدمت به مشتری.

شفیع‌زاده رعایت موازین بانک مرکزی و حذف رقابت ناسالم را در اصلاح نگاه افکار عمومی به نظام بانکی موثر دانست و گفت: متاسفانه اختلال‌های پولی که در نظام بانکی کشور ایجاد شده برای اقتصاد کشور مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده است و ذهن مردم و دولتمردان را دستخوش نگاه منفی به سیستم بانکی کرده است.

مدیرعامل بانک دی دو عامل اصلی در ایجاد این فضا را اختلال‌های ناشی از فعالیت تشکل‌ها و موسسات پولی متخلف که قوانین را برنمی‌تابند و ناهنجاری ایجاد می‌کنند و نیز رقابت ناسالم برخی بانک‌ها دانست که به این امر دامن زده است.

وی تصریح کرد: آنچه در جغرافیای عمل بانک‌ها اتفاق افتاده این است که ما بازده بانک را بیشتر از بازده اقتصادی کشور قرار داده‌ایم، همین موضوع اختلال ایجاد کرده‌ است، مثلا دولت در پی کنترل تورم است و مانع رشد نقدینگی و پایه پولی می‌شود، اما ممکن است برخی بانک‌ها خلاف این جریان حرکت کنند؛ هر چند این سیاست دولت زمانی موفق خواهد بود که رکود هم کنترل شود اما ایجاد اختلال در برنامه دولت کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق‌ها باعث شده بدبینی نسبت به نظام بانکی شکل بگیرد، ادامه داد: این نگرانی نسبت به نظام بانکی وجود دارد که از سیاست‌های دولت تبعیت نمی‌کند و شاهد مثال آن را همین موضوع نرخ سود می‌دانند که بانک‌ها در رعایت آن گاه دچار تخطی می‌شوند.