گروه بازار پول: اونس طلا که در نخستین روز کاری هفته تحت‌فشار تحلیل‌های فنی با افت روبه‌رو شده بود، روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر افت شاخص دلار، شاخص‌های سهام و همچنین رشد بهای نفت در پی تشدید حملات عربستان به یمن، به نوسان در انتهای کانال 1100 دلار رو آورد. اونس که روز دوشنبه روی قیمت 1183 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1193 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

اونس در روز دوشنبه ۵ دلار از قیمت بسته‌شده روز جمعه افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از اثر فشار فنی بود. بازار دوشنبه شاهد فروش در میان تاثیرگذاری عوامل فنی کاهشی بود، فشاری که اثر جزئی عوامل خارجی افزایشی را خنثی کرد. در این روز شاخص دلار شاهد رشد و بهای نفت خام شاهد افت بود. هواداران افزایش قیمت‌ها در این روز ناامید شدند؛ زیرا خبر تشدید سیاست‌های تحریکی در چین نتوانست ارزش فلز زرد را به‌طور پایدار با افزایش روبه‌رو کند. بانک مرکزی چین روز یکشنبه اعلام کرده بود که برای سومین‌بار در ۶ ماه گذشته نرخ بهره خود را کاهش داده است. «بانک خلق چین» سیاست‌های تحریکی را برای جلوگیری از افت بیشتر رشد این کشور پی گرفته است. این خبر روز دوشنبه باعث رشد شاخص‌های سهام آسیا شد. دیگر خبر روز دوشنبه ثابت ماندن نرخ‌های بهره در «بانک انگلستان» بود.

اونس روز سه‌شنبه را با نوسان در ابتدای محدوده ۱۱۸۰ دلار آغاز کرد، اما با رسیدن اخبار تازه از حملات عربستان سعودی به یمن، روند اونس به‌شدت صعودی شد. در میانه‌های روز گذشته آخرین دور از حملات عربستان به یمن باعث شد که بهای نفت خام رو به رشد بگذارد تا اونس نیز تحت‌تاثیر این روند با رشد روبه‌رو شود. همزمان شاخص دلار نیز افت داشت تا کمک بیشتری به رشد فلز زرد بشود. روز سه‌شنبه خبر پرداخت قسط ۷۵۰ میلیون یورویی یونان به صندوق بین‌المللی پول گرچه از معدود اخبار خوب رسیده از یونان بود، اما نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد این کشور همچنان ادامه دارد. روز دوشنبه اعلام شد که بازدهی اوراق قرضه دولتی کوتاه‌مدت یونان بیش از ۲۰ درصد رشد کرده که به معنای کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به این کشور است. ضعف یورو در این اوضاع عجیب نیست. افت شاخص‌های سهام اروپا نیز نشانه ادامه نگرانی‌ها است. این افت نیز به رشد طلا کمک می‌کند. اما با وجود رشد طلا در صبح دوشنبه، در روزهایی که صحبت از احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است، چشم‌انداز فنی بازار فلزهای گرانبها همچنان ضعیف است. تحلیلگران اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «اسکاتیا موکاتا» پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به تحولات اقتصادی جهان به‌خصوص اوضاع آمریکا و منطقه یورو این احتمال وجود دارد که قیمت طلا به‌زودی به کمتر از ۱۱۷۰ دلار در هر اونس برسد. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، ادامه تقویت ارزش دلار در برابر یورو و نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت بحران بدهی یونان تاثیر زیادی بر افت مجدد قیمت طلا داشته است.

بر اساس این گزارش یک تاجر بازار طلای هنگ‌کنگ تاکید کرد که مساله یونان موجب افزایش تقاضای طلا در بازارهای بین‌المللی نشده است. حتی انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا نیز تاثیری بر افزایش قیمت طلا نداشته است. این مساله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار طلا به‌شدت محتاط هستند. او در ادامه پیش‌بینی کرد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت قادر به شکستن سطح مقاومتی ۱۲۰۰دلاری نخواهد بود. تحلیل تکنیکال موسسه سرمایه‌گذاری اسکاتیا موکاتا نیز نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار موجب خواهد شد تا قیمت طلا به‌زودی به کمتر از ۱۱۷۰ دلار در هر اونس برسد.