گروه بازار پول: فلز زرد نخستین روز هفته کاری جدید را با افزایش قیمت‌ها آغاز کرد، گرچه در مقاطعی از روز تحت‌تاثیر عوامل کاهشی نیز قرار گرفت. صبح دوشنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شد، اما بعد تقویت ارزش دلار و ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، فشار روی این فلز ماندگار را حفظ کرد. روند هفته گذشته بار دیگر ابهام را به بازارهای جهانی فلزهای گرانبها بازگردانده و این ابهام در روند اولین روز کاری این هفته نیز مشهود بود. اونس که در هفته کاری گذشته روی قیمت ۱۱۷۷ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۸۹ دلار رسید. اونس در هفته گذشته صعود و سقوط‌های حدودا ۲۰ دلاری را تجربه کرد، اما در نهایت از قیمت ۱۱۸۰ دلار ابتدای هفته گذشته، ۳ دلار افت کرد. قیمت اونس روز جمعه برای لحظاتی به کمتر از ۱۱۷۰ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت یک و نیم ماه گذشته بود. این‌ها در حالی است که کارشناسان برای روزهای پیش‌رو نیز ادامه نوسان اونس را پیش‌بینی کرده‌اند. صبح دوشنبه آماری از دومین اقتصاد بزرگ جهان منتشر شد که به ادامه اثر دوگانه اقتصاد چین بر بازار طلا کمک کرد. HSBC روز گذشته اعلام کرد که شاخص مدیران خرید چین در ماه آوریل به ۹/ ۴۸ واحد رسیده که پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۱۴ بوده است. سریع‌ترین میزان افت تولید کارخانه‌ای چین در یک ماه گذشته نیز اعلام شده است. این به معنای تشدید سیاست‌های تحریکی در چین خواهد بود. حتی برخی از احتمال کاهش نرخ رشد چین به زیر ۷درصد سخن گفته‌اند. کاهش توان اقتصادی چین می‌تواند برای بازار طلا عامل فشار محسوب شود زیرا چین بزرگ ترین واردکننده طلا است. با این حال اگر داده‌های اقتصادی چین بیش از اندازه بد باشند، نگرانی‌ها درباره اثرپذیرفتن اقتصاد جهان می‌تواند به افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر شود. اما روز دوشنبه رشد شاخص‌های سهام اروپا به خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها کمک کرد. با اعلام داده‌های خوب از اقتصاد آلمان، بازارهای سهام قاره سبز با رشد شاخص‌ها مواجه شدند، با این همه یورو به افت خود ادامه داد. شاخص دلار روز گذشته را با افت آغاز کرد، اما بعد رو به رشد گذاشت. روز دوشنبه بهای نفت خام هم کمی از قیمت پیشین خود بالاتر رفت.

تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۱۵۹ دلار و سطح مقاومتی این فلز زرد نیز ۱۲۱۴ دلار خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با افت ۴/ ۰ درصدی روبه‌رو شد تا برای سومین هفته متوالی با کاهش همراه شده باشد.

سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده ۷۰/ ۱۱۵۹ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز ۶۰/ ۱۲۱۴ دلار است و اگر این سطح شکسته شود می‌توان نسبت به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده امیدوار بود. بر اساس این گزارش افزایش شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی مهم‌ترین عامل کاهش قیمت طلا بوده است. تولیدات صنعتی آمریکا طی ماه آوریل تقریبا باثبات بوده و شاخص اعتماد مصرف‌کننده نیز به بالاترین سطح از ژانویه رسیده است. گرچه رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست ۲۰۱۵ به کمتر از ۲/ ۰درصد رسیده، ولی فدرال رزرو اعلام کرده است که این مساله موقتی خواهد بود. به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی کشورهای آسیایی و آمریکا طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. اونس در حالی در نخستین روز هفته به مرز ۱۱۹۰ دلار رسید که کارشناسان و آماتورهای علاقه‌مند به بازار طلا نظرات متفاوتی درباره روند کوتاه‌مدت این کالای گرانبها دارند. آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت طلا نشان می‌دهد که کارشناسان انتظار کاهش بیشتر قیمت فلز زرد را دارند، درحالی‌که مخاطبان این وب‌سایت پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا در هفته کاری جدید با افزایش روبه‌رو شود. با این همه بیشتر کارشناسان انتظار ادامه نوسان‌های قابل‌توجه بازار را دارند. در نظرسنجی اینترنتی کیتکو ۳۵۱ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۷۰ نفر معادل ۴۸درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، اما در نظرسنجی کارشناسان ۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۴۷ درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.