نگرانی زمستانی بازار طلا را گرم نکرد

گروه بازار پول: رشد بسیار کمتر از انتظار اقتصاد آمریکا در سه ماه نخست سال جاری میلادی هم نتوانست فاصله اونس را با مرز روانی ۱۲۰۰ دلار زیاد کند. روز گذشته همزمان با انتظار بازارها برای معلوم شدن نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو، آمار اولیه رشد ایالات‌متحده در نخستین فصل سال ۲۰۱۵ اعلام شد، آماری که با وجود آنکه بسیار بدتر از انتظارها بود، نتوانست جهشی ماندگار را در بازار طلا ایجاد کند. روز چهارشنبه ساعت ۵ بعدازظهر به وقت تهران اعلام شد که اقتصاد آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ تنها ۲/ ۰ درصد رشد کرده است. اونس که تا ساعت ۵ بعدازظهر به قیمت ۱۲۰۵ دلار رسیده بود تا بهای ۱۲۱۴ دلار نیز بالا رفت، اما بعد از این اوج روزانه عقب نشست. کارشناسان انتظار رشد یک درصدی برای این مقطع را داشتند. مهم‌ترین دلیلی که برای این روند ذکر شده است، اثر زمستان سخت بر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. زمستان سخت در آمریکا که میزان هزینه مصرف‌کننده را کاهش داد و کمپانی‌های انرژی که به‌واسطه افت قیمت نفت ناچار به کاهش هزینه‌های خود شدند، این احتمال را تقویت می‌کرد که ممکن است اقتصاد آمریکا در سه‌ماه نخست سال ۲۰۱۵ دچار توقف جدی شود اما نشانه‌های موجود حاکی از افزایش نسبی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور است. در واقع همین نکته دوم باعث تخلیه بخشی از هیجان فلز زرد پس از اعلام داده‌های جدید شد. شاخص دلار پس از اعلام داده‌های رشد با افت روبه‌رو شد، اما با بازگشت آن، اونس نیز از اوج روزانه خود عقب نشست.

اما در هر حال بازار طلا برخلاف رسم معمول، این هفته در آستانه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو با کاهش قیمت نسبت به هفته پیشین روبه‌رو نشد. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۰۱ و ۱۲۱۱ ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۱۰ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد، به‌ویژه به این دلیل که چهارشنبه شب بیانیه پایانی نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا منتشر شد که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود.

اونس که روز دوشنبه ۲۱ دلار جهش کرده بود، روز سه‌شنبه نیز۱۰ دلار دیگر رشد کرد. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه اثر روند آغاز هفته کاری بود. به این ترتیب اونس که روز جمعه به کمترین قیمت در ۵ هفته پیش از آن رسیده بود، روز سه‌شنبه به بالاترین قیمت‌ها در سه هفته گذشته رسید. «پوشش کوتاه‌مدت» در بازار آتی و «شناسایی سود» در بازار آنی در ادامه روند روز دوشنبه بود. بازار طلا هنگامی شاهد تشدید روند افزایشی بود که شاخص دلار شاهد افت بیشتر سطح خود شد. روز سه‌شنبه هم مانند روز دوشنبه تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن جالب توجه بود. اخبار جدید حاکی از پیش نرفتن مذاکرات میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی است. فلزات گرانبها روز سه‌شنبه واکنش اندکی به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره سیاست‌های تحریکی چین نشان دادند. این روزنامه گزارش کرده که چین بنا است با تشویق بانک‌ها به خرید اوراق قرضه دولت‌های محلی به سیاست‌های انبساطی خود ادامه دهد. سیاست‌های انبساطی چین می‌تواند در بازار فلزات گرانبها عاملی افزایشی باشد.

انبساط بیشتر سیاست‌های پولی چین درست زمانی اتفاق می‌افتد که فدرال رزرو آمریکا به انقباضی کردن سیاست‌های پولی خود فکر می‌کند. نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا که مسوول تعیین نرخ بهره است چهارشنبه شب به پایان رسید. مهم‌ترین موضوعی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آمریکا و جهان برای فهمیدن آن تلاش می‌کنند، زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. جزئیات بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو و اثر آن بر بازارها را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» بخوانید. چنانکه اشاره شد اونس روز گذشته با داده مهم دیگری نیز روبه‌رو بود. گزارش اولیه از تولید ناخالص داخلی آمریکا ساعت ۵ بعدازظهربه وقت تهران منتشر شد که داده‌هایی بدتر از انتظارات داشت. بر اساس این گزارش اقتصاد آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ تنها ۲/ ۰ درصد رشد داشته است. اونس پس از انتشار این خبر با جهش روبه‌رو شد، اما بعد از اوج خود بازگشت. اونس روز گذشته را با کاهش قیمت از اوج ۳ هفته‌ای شروع کرد، تا ساعت ۵ بعدازظهر به قیمت ۱۲۰۵ دلار و تا ساعت ۷ بعدازظهر به قیمت ۱۲۱۰ دلار رسید. روز چهارشنبه (تا لحظه تنظیم این خبر) شاخص دلار به نوسان ادامه داد، اما همزمان بهای نفت خام با افت روبه‌رو شد تا بخشی از اثر افزایشی افت دلار جبران شود.

دیگر خبری که روز چهارشنبه جلب توجه کرد رسیدن اخباری از مذاکرات یونان بود. برخی اخبار حکایت از آن دارد که دو طرف ماجرا پس از تغییر ترکیب تیم مذاکره‌کننده یونان به راه‌حل نزدیک می‌شوند. این خبر تقاضا برای طلا را کاهش داد، اما کشور دیگری که ممکن است اخباری مشابه یونان داشته باشد، بریتانیا است. رای‌دهندگان بریتانیایی روز ۷ مه پای صندوق‌های انتخابات سراسری خواهند رفت. محافظه‌کاران در صورت پیروزی در این انتخابات، به احتمال قوی همه‌پرسی درباره جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار خواهند کرد.

چهارشنبه موسسه «جی‌اف‌ام‌اس» نیز اعلام کرد که افت تقاضای جواهرات در چین موجب شده تا تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای جهانی در ۳ ماه نخست امسال با افت ۹ درصدی روبه‌رو شود. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، تحلیلگران موسسه جی اف ام اس تاکید کردند افت ۱۲ درصدی مصرف جواهرات در چین در ۳ ماه نخست ۲۰۱۵ میلادی تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای جهانی داشته است. چین پس از آنکه در سال ۲۰۱۳ میلادی با پیشی گرفتن از هند به بزرگ‌ترین بازار طلای جهان تبدیل شد بار دیگر سال گذشته به علت کاهش رشد اقتصادی و مقابله دولت چین با فساد مالی، این جایگاه را از دست داده است. چین از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای جهان به‌شمار می‌رود.