گروه بازار پول: روز گذشته بهای دلار برای سومین روز پیاپی بالا رفت تا بهای شاخص بازار ارز با ۵ تومان افزایش به ۳۳۴۵ تومان برسد. افزایش بهای دلار در روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که برخی تصور می‌کردند با کاهش نرخ سود بانکی، ورودی سرمایه به بازار ارز با افزایش مواجه شود. افزایش جزئی دلار درحالی صورت گرفت که در ابتدای روز فضای بازار سردرگم و تحت تاثیر برخی اخبار داخلی و خارجی قرار داشت. «کاهش نرخ سود بانکی» و «مخالفت سنای آمریکا با تبدیل توافق هسته‌ای به معاهده»، از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار بر آغاز معاملات بودند؛ البته با گذشت زمانی کم و با ورود بازیگران بازارساز رسمی، بازار شکل عادی خود را پیدا کرد و دلار در اواسط روز تنها تحت تاثیر افزایش قیمت درهم تا نرخ ۳۳۴۵ تومان بالا رفت. در پنجمین روز هفته باوجود رشد دلار و اونس، قیمت سکه تکانی نخورد و روی نرخ ۹۶۰ هزار تومان باقی ماند.

از سردرگمی تا بی‌تفاوتی

در ابتدای روز گذشته فضای بازار ارز سردرگم و در جست‌وجوی چگونگی واکنش به کاهش نرخ سود بانکی قرار داشت. در این ساعات معامله‌ چندانی در بازار انجام نمی‌شد و تنها برخی از معامله‌گران نرخ اعلام می‌کردند و معدود کسانی حاضر به خرید بودند. هر چند در سمت معاملات نقدی خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شد، معاملات آتی بازان در بازار غیررسمی، هیجان بیشتری داشت و این گروه تلاش می‌کردند با استفاده از جو روانی برخی اخبار و پیش‌خریدهای ارزی، قیمت را به محدوده بالاتری بکشانند. پس از استفاده معامله‌گران از اخبار و بالا بردن قیمت تا ۳۳۴۵ تومان، از ساعت ۱۱ ظهر بازیگران بازارساز رسمی وارد بازار شدند و با عرضه ارز از باز شدن درجه نوسان جلوگیری کردند. بازیگران بازارساز رسمی نرخ فروش خود را در آغاز کار ۳۳۳۹ تومان اعلام کردند، اما خریداری برای قیمت اعلام شده یافت نشد. به گفته فعالان، پایین بودن فاصله با نرخ بازار غیررسمی از عواملی بود که منجر به عدم خرید معامله‌گران می‌شد. در ادامه بازیگران بازارساز رسمی نرخ فروش خود را تا ۳۳۳۵ تومان پایین آوردند و دلار در قیمت یاد شده به فروش رسید. نکته جالب این بود که قبل از حضور بازیگران بازارساز، نرخ قابل اعتمادی در بازار وجود نداشت و قیمت دلار بیشتر متاثر از فعالیت معامله‌گران آتی بود. پس از حضور بازیگران بازارساز رسمی قیمت به محدوده ۳۳۴۰ تومان بازگشت، هر چند در ادامه روز قیمت بار دیگر به میزان جزئی بالا رفت و درنهایت شاخص بازار ارز با قیمت ۳۳۴۵ تومان معاملات خود را پایان برد.

سه خبر تاثیرگذار

در پنجمین روز هفته، نرخ فروش دلار تحت تاثیر اخبار متفاوت داخلی و خارجی و رشد درهم در بازار دبی قرار گرفت. کاهش نرخ سود بانکی، مخالفت سنای آمریکا با تبدیل توافق هسته‌ای به معاهده و برداشت‌های متفاوت از پهلوگیری یک کشتی در بندرعباس، مهم‌ترین اخباری بودند که بازار روز سه‌شنبه را تحت تاثیر قرار دادند. در ابتدای روز گذشته قیمت دلار بیشتر تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی قرار گرفت. روز سه‌شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت و مصوب شد سود سپرده‌ها از ۲۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد.کاهش نرخ سود از این جهت بازار ارز را در ابتدای روز با هیجان محسوسی مواجه کرد که فعالان بازار انتظار داشتند کاهش نرخ سود در آینده منجر به خروج سرمایه سرمایه داران بزرگ از بانک‌ها شود تا ورود سرمایه این گروه برای کسب سود به بازارهای موازی از قبیل دلار و سکه به بالا رفتن تقاضا و حجم معاملات کمک کند. این در حالی است که مقایسه بازدهی چهار بازار بورس، مسکن، دلار و سکه در کنار نرخ سود بانکی در سال ۹۳ نشان می‌دهد بازارهایی نظیر مسکن، بورس و سکه ریزش منفی داشته‌اند و بازار ارز نیز تنها بازده ۱۱ درصدی داشته است. این در حالی است که نرخ سود در سال ۹۳ با اختلاف بیشتری ۲۲ درصد بوده است. البته شماری از فعالان اعتقاد دارند کاهش نرخ سود، با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز به میزانی نیست که انگیزه‌ای برای خروج سرمایه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. در ادامه روز و کاهش هیجان و با برجسته شدن خبر مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به معاهده، دلار از افزایش بیشتر از قیمت آغاز روز بازماند. نمایندگان آمریکا در سنای این کشور بررسی طرح بازبینی توافق جامع هسته‌ای با ایران را آغاز کردند و در نخستین مرحله از رای‌گیری، متممی که توافق هسته‌ای را «معاهده» می‌شناخت، نتوانست رای لازم را کسب کند. بر اساس این متمم، توافق نهایی با تهران برای رسمیت یافتن به دوسوم آرای سناتورها احتیاج داشت، اما پس از کاهش تاثیر این خبر، عامل دیگری قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد. پس از خنثی‌سازی اخبار و تثبیت قیمت روی ۳۳۴۰ تومان، در ادامه روز این قیمت درهم بود که نرخ دلار در بازار داخلی را به میزان جزئی بالا برد. به گفته فعالان بالا بودن قیمت درهم معمولا تقاضای بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ثبات عجیب سکه

روز چهارشنبه با وجود افزایش جزئی اونس و دلار، قیمت سکه نوسان چندانی را تجربه نکرد و روی قیمت ۹۶۰ هزار تومان ایستاد. در پنجمین روز هفته سکه با قیمت ۹۶۱ هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد که افزایشی هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز بهای این کالای گرانبها در مسیر کاهشی قرار گرفت و قیمت سکه در بسته‌های صدتایی در بازار سبزه میدان با قیمت‌های زیر ۹۶۰ هزار تومان معامله شد؛ هر چند قیمت میان فروشندگان روی ۹۶۰ هزار تومان باقی ماند. به گفته فروشندگان به دلیل کاهش تقاضا و حبابی بودن قیمت بازار، سکه کشش رشد بیشتر را نداشت. عدم تغییر سکه در روز رشد اونس و دلار منجر به کاهش حباب قیمتی این کالای گرانبها شد.

بی‌تفاوتی دلار به کاهش نرخ سود

بی‌تفاوتی دلار به کاهش نرخ سود