گروه بازار پول: اونس که در هفته کاری گذشته به الاکلنگ بین کانالی روی مرز ۱۲۰۰ دلار رو آورده بود، احتمالا این هفته نیز درگیر این مرز خواهد ماند. هر اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت ۱۱۹۵ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۹۷ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد. اونس روز دوشنبه با ۸ دلار افت روبه‌رو شد، افتی که عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار و شاخص‌های بازارهای سهام اروپا و آمریکا بود. روز دوشنبه شاخص دلار شاهد «جهش اصلاحی» بود، با این همه دلار همچنان با اوج ۱۲ ساله خود فاصله دارد. شاخص‌های سهام اروپا و آمریکا هم به امید اثرات سیاست‌های تحریکی در چین رو به رشد گذاشتند. همزمان با رشد این شاخص‌ها، چشم‌انداز ضعیف فنی دلار هم به افت ارزش فلز زرد کمک کرد. روز دوشنبه اثر تاکید روز یکشنبه چین بر ادامه تحریک اقتصاد این کشور در بازارهای دیگر مشهود بود. این خبر به رشد شاخص‌ها در بازارهای سهام اروپا و آمریکا کمک کرد تا جریان سرمایه از سوی بازار فلزهای گرانبها رو به خارج داشته باشد. «بانک خلق چین»، سپرده قانونی بانک‌ها را یک درصد کاهش داده است. بازار طلا هم به این خبر توجه کرد، اما واکنش چندانی به آن نشان نداد. در هر حال، تسهیل سیاست‌های پولی در چین برای بازارهای کالاهای خام عاملی افزایشی خواهد بود؛ زیرا این روند می‌تواند به معنای افزایش تقاضای چین باشد.

اما یونان هم دوباره به کانون توجه بازار بازگشته است. هفته گذشته خبرهایی رسید مبنی بر اینکه مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی خوب پیش نمی‌رود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از طرفین مذاکره خود را به توافق بر سر نحوه ادامه بازپرداخت وام‌های اعطا شده به یونان نزدیک نمی‌داند. با این همه به‌رغم تشدید نگرانی‌ها درباره تنش‌های مالی یونان، این وضعیت هنوز تبدیل به خطری جدی در بازارها نشده است. البته در صورتی که مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسد، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن با افزایش مواجه خواهد شد.

روز دوشنبه مانند همیشه در کنار شاخص دلار، دیگر عامل خارجی بازار طلا یعنی بهای نفت‌خام نیز مورد توجه بود. قیمت‌های نفت چهار هفته است درحال رشد هستند و این رشد روز دوشنبه ادامه داشت. افزایش قیمت نفت به نفع طلا است و این رشد روز دوشنبه توانست بخشی از فشار دلار را خنثی کند.

اونس روز سه‌شنبه را با رشد قیمت آغاز کرد و به‌رغم افت در برخی مقاطع، روند افزایشی خود را تا لحظه تنظیم این گزارش حفظ کرد. کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شدند، ۱۱۹۲ و ۱۲۰۲ دلار بودند. روز سه‌شنبه شاخص دلار دوباره با افزایش روبه‌رو شد. در این روز اروپا هم اخبار مهمی برای بازارهای جهانی داشت. در حالی که نگرانی‌ها درباره احتمال خروج یونان از منطقه یورو تشدید شده است، شاخص ZEW آلمان کمتر از انتظارها اعلام شد تا مشکلات اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، نگرانی‌ها درباره کل اقتصاد قاره سبز را افزایش دهد. یورو که ماه‌ها است در شرایط بد به‌سر می‌برد روز گذشته نیز شاهد افت بود. کاهش یورو و در نتیجه رشد بیشتر دلار به ضرر طلا است، اما تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد یونان می‌تواند به نفع طلا تمام شود. جولیان جیساپ، کارشناس اقتصادی موسسه «کپیتال اکونومیکس» می‌گوید: «گرچه بازار جهانی طلا هنوز نسبت به تحولات مالی و اقتصادی یونان واکنش جدی نشان نداده، ولی به‌نظر می‌رسد شرایط به‌زودی تغییر خواهد کرد. در صورت خروج یونان از منطقه یورو قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به بیش از ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.»

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، یک تاجر بازار سیدنی در این‌باره تاکید می‌کند که نوسانات ارزش دلار همچنان تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. در شرایطی که به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار نفت، سهام و ارز دارند قیمت طلا در کوتاه‌مدت با نوسانات شدیدی روبه‌رو نخواهد شد. این کارشناس گفته که تنها در صورتی که ارزش دلار با کاهش روبه‌رو شود می‌توان امیدوار بود که قیمت طلا تا ۱۲۲۰ دلار در هر اونس افزایش یابد.