گروه بازار پول: اونس که هفته کاری گذشته را با قیمت ۱۲۰۲ دلار آغاز کرده بود، در پایان ۵ روز کاری روی قیمت ۱۲۰۷ دلار ایستاد تا به‌رغم افت و خیزهای قابل توجه در همان محدوده مانده باشد. به این ترتیب عوامل کاهشی‌ای که اونس را در مقطعی از هفته به محدوده ۱۱۹۰ دلار برده بودند، در نهایت نتوانستند اونس را از مرز روانی پایین بکشند. البته روند افزایشی مربوط به بازارهایی است که جمعه قبلی را تعطیل بودند. در صورت مقایسه قیمت نهایی روز جمعه با قیمت بازارهای فعال در جمعه پیشین، روند هفتگی را کاهشی می‌یابیم. برخی بازارها روزهای جمعه ۱۴ فروردین و دوشنبه ۱۶ فروردین تعطیل بودند.

دوشنبه ۱۲ دلاری

اونس روز دوشنبه ۱۲ دلار رشد قیمتی را برای خود ثبت کرد، رشدی که عمدتا ناشی از اثر داده‌های بد گزارش روز جمعه اشتغال‌زایی آمریکا و همچنین خرید فنی بود. این عوامل اونس را در مقطعی از روز به بالاترین قیمت‌ها در یک ماه و نیم گذشته یعنی ۱۲۲۴ دلار رساند. در واقع آمار بد از بازار کار و دیگر حوزه‌های اقتصاد آمریکا چشم‌انداز فنی طلا را تا حدی بهبود بخشیده است، اما رشد طلا در ادامه روز توسط رشد شاخص‌های سهام آمریکا محدود شد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان داد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس تنها ۱۲۶ هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بدتر از انتظارها بود. این گزارش باعث شد شمار فزاینده‌ای از معامله‌گران بگویند که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بیش از پیش به تعویق خواهد افتاد. افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند فشار روی طلا را افزایش دهد؛ بنابراین تعویق آن به نفع طلا خواهد بود.

روز دوشنبه شاخص دلار تقریبا ثابت بود، گرچه در طول روز مانند همیشه نوسان‌هایی ثبت شد. پایین آمدن شاخص دلار از اوج ۱۲ ساله خود باعث شد که طلا مانند دیگر کالاهای پایه با رشد روبه‌رو شود. دیگر عامل خارجی کمک‌کننده به طلا در این روز رشد قیمت‌های نفت خام بود. افزایش قیمت رسمی نفت عربستان همراه با تنش‌های خاورمیانه به رشد طلا از کف حدودا ۵ ساله خود کمک کرد، اما عاملی که از میانه‌های روز دوشنبه به ضرر طلا عمل کرد و روز سه‌شنبه نیز بر فلز زرد فشار وارد کرد، لحن مثبت مقام‌های یونان درباره مذاکرات با وام‌دهندگان بین‌المللی این کشور بود. گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که یونان قادر است قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کند.

عقب‌نشینی سه‌شنبه

مهم‌ترین اتفاق روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی طلا محدود شدن اثر کاهشی رشد دلار توسط افزایش قیمت نفت بود. اونس در دومین روز کاری هفته به محدوده ۱۲۰۰ دلار افت کرد، اما همچنان بالای مرز روانی ماند تا نوسان‌ها در روز چهارشنبه نیز حول و حوش قیمت ۱۲۱۰ دلار آغاز شود. اونس روز سه‌شنبه با ۷ دلار کاهش قیمت روبه‌رو شد، کاهشی که عمدتا ناشی از «عقب‌نشینی اصلاحی» از بالاترین قیمت‌ها در ۶ هفته گذشته بود. همزمان رشد قابل‌توجه شاخص دلار نیز فشار روی طلا را افزایش داد. رشد شاخص دلار ناشی از جهش ارزش پس از تجربه فشار فروش بود. دلار پس از انتشار داده‌های بد از بازار کار آمریکا تحت‌فشار قرار گرفته بود. روز سه‌شنبه افزایش قیمت‌های نفت در واقع از افت بیشتر اونس جلوگیری کرد.

صورت‌جلسه فشار

اما قیمت نهایی روز چهارشنبه ۱۲۰۲ دلار یعنی قیمت ابتدای هفته بود. افت ۵ دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «اصلاح فنی» و فشار داده‌های صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. طلا در این روز پیش از انتشار بیانیه در حالت انتظاری به‌سر می‌برد، اما با رسیدن داده‌های جدید وارد روند کاهشی شد. آخرین صورت‌جلسه منتشر شده فدرال رزرو نشان می‌دهد اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در مورد زمان آغاز افزایش نرخ‌های بهره دو دسته شده‌اند. بازارها ابتدا با تصور اینکه صورت‌جلسه نکته جدید ندارد واکنش چندانی نشان ندادند، اما بعد بازار طلا این صورت‌جلسه را به ضرر فلز زرد دانست تا اونس چند دلار افت کند. افت شدید قیمت‌های نفت نیز در این روز تمایل به خرید طلا و نقره را محدود کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه با وجود افت شدید ابتدای روز، پس از انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی فدرال رزرو با خیز قابل‌توجهی روبه‌رو شد.

افت به کف هفتگی

روند کاهشی روز چهارشنبه در روز پنج‌شنبه تشدید شد تا اونس در پایان چهارمین روز کاری هفته روی قیمت ۱۱۹۳ دلار بایستد. مهم‌ترین عامل کاهشی این روز جهش شاخص دلار بود. نزدیک شدن دوباره شاخص دلار به مرز ۱۰۰ واحد روز پنج‌شنبه باعث رفتن هواداران افزایش در لاک دفاعی شد. ادامه رشد شاخص دلار در روز پنج‌شنبه ناشی از ادامه هضم داده‌های صورت‌جلسه چهارشنبه در بازار فارکس بود. معامله‌گران ارز این صورت‌جلسه را بیشتر از حد انتظار همسو با افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره در نظر گرفتند تا اسکناس سبز آمریکایی در برابر دیگر ارزها با رشد مواجه شود. دیگر عامل خارجی موثر بر بازار طلا یعنی بهای نفت خام در این روز با رشد مواجه شد و جلوی افت بیشتر اونس را گرفت.

جمعه جهش

اونس روز جمعه را نیز با کاهش قیمت‌ها آغاز کرد، اما بعد از کف قیمت هفته جهش کرد. قیمت نهایی آخرین روز کاری و در واقع قیمت نهایی هفته ۱۲۰۷ دلار بود. البته روز جمعه شاخص دلار با افزایش و بهای نفت با کاهش روبه‌رو شد تا اونس همچنان تحت‌فشار باقی بماند. رشد دلار در هفته گذشته نخستین رشد شاخص این ارز در یک ماه گذشته را رقم زد. رشد شاخص دلار و افت قیمت‌های نفت می‌تواند روند طلا در هفته کاری جدید را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. به این ترتیب اونس در هفته‌ای که گذشت با ۵ دلار رشد روبه‌رو شد. البته در صورت مقایسه قیمت جمعه با قیمت بازارهایی که جمعه قبلی را تعطیل نبودند افت ۱۰ دلاری اونس را می‌بینیم. هر اونس فلز زرد در یک ماه گذشته ۵۳ دلار معادل ۶۳/ ۴ درصد رشد را برای خود ثبت کرده است. با توجه به اثر داده‌های صورت‌جلسه نشست قبلی فدرال رزرو باید انتظار داشت در هفته جدید کاری بازار بیش از هر چیزی به داده‌های اقتصادی منتشر شده از اقتصاد آمریکا توجه کند. پیش‌بینی کارشناسان از روند کوتاه‌مدت طلا را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

مقاومت اونس برابر افت کانالی