گروه بازار پول: با آغاز هفته جدید، بر تعداد عوامل افزایشی بازار ارز افزوده شده است. همزمان روز شنبه قیمت‌ها در بازار سکه نیز بالا رفت. از چهارشنبه هفته گذشته فضای بازار ارز تا حدودی تغییر کرد و دلار تا حدودی از خود میل به رشد نشان داد. در این میان عرضه بازیگران بازارساز رسمی به میزان زیادی از رشد قیمتی این ارز جلوگیری کرد تا دلار پس از رشد ۱۰ تومانی پنج‌شنبه، روز شنبه نیز با ۳۰ تومان رشد دیگر به بهای ۳۳۴۵ تومان برسد. جدا از فشار نیروهای اثر‌گذار روزهای پیشین یعنی پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی و افزایش تقاضا، قیمت دلار در روز شنبه تحت‌تاثیر اثرات روانی برخورد انتظامی با برخی معامله‌گران غیررسمی و تعدیل اثر روانی تفاهم‌نامه لوزان قرارگرفت، عواملی که موجب شدند در ساعات ابتدایی روز، نرخ دلار تا سطح ۳۳۵۰ تومان نیز بالا رود. هر چند که مطابق روزهای گذشته عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی موجب شد که بخشی از این افزایش جبران شود. رشد روز شنبه دلار قیمت سکه را تحت حمایت خود قرار داد تا بهای این دارایی باارزش با ۱۹ هزار تومان رشد به ۹۷۱ هزار تومان برسد؛ البته بالا آمدن بهای اونس تا ۱۲۰۷ دلار هم کمک زیادی به این رشد کرد.

عوامل شروع افزایشی

برخلاف گمانه‌های اولیه مبنی بر اینکه بازار روز شنبه ممکن است با نرخ‌ پایین‌تری از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه معاملات خود را آغاز کند، معاملات اولین روز هفته با قیمت ۳۳۲۰ تومان شروع شد، رقمی که ۵ تومان بالاتر از قیمت پنج‌شنبه بود. به اعتقاد فعالان دو دسته از عوامل در این اتفاق نقش داشتند. بر اساس اظهارنظر برخی از فعالان، چهارشنبه شب با شماری از معامله‌گران غیررسمی برخورد انتظامی شده است. فعالیت این دسته معامله‌گران برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی در تاریخ ۲۹ دی‌ماه است. در روزهای گذشته آنها برخلاف این دستورالعمل به خرید و فروش آتی ارز می‌پرداختند. در کنار این اتفاق برخی از صرافی‌های راسته پاساژ افشار که خارج از استاندارد و ضوابط بانک مرکزی در حال فعالیت بودند نیز در روزهای انتهایی هفته گذشته تعطیل شدند. به گفته فعالان، بازار در آغاز روز شنبه به این عوامل واکنش نشان داد و معاملات خود را با قیمت بالاتری آغاز کرد، اما دسته دیگری از فعالان هم اعتقاد دارند که تعدیل اثر روانی بیانیه لوزان عامل دیگری بود که قیمت‌های آغاز روز را تحت‌تاثیر قرار داد. به باور فعالان موضع‌گیری‌های جدید طرف‌های مذاکره‌کننده حکایت از این دارد که تا نهایی شدن متن توافق کارهای زیادی باید صورت بگیرد؛ این عوامل موجب شده که در روزهای اخیر از خوش‌بینی شدید ابتدایی پس از اعلام تفاهم هسته‌ای در پنج‌شنبه ۱۳ فروردین، کمی کاسته شود. البته دو عامل ذکر شده (برخورد انتظامی با معامله‌گران و تعدیل اثر روانی توافق) اثر آنی بر بازار روز شنبه داشتند و با رسیدن به ساعات انتهایی روز، قیمت‌های بازار تا حدی تعدیل شد. روز شنبه پس از افزایش ۵ تومانی ابتدای روز، دلار در ادامه و تا ساعت یک بعدازظهر به قیمت ۳۳۵۰ تومان رسید. دلار بعد در مسیر کاهشی قرار گرفت، اما دوباره با روند افزایشی مواجه شد و در پایان فعالیت بازارها روی قیمت ۳۳۴۵ تومان ایستاد.

عوامل درونی و بیرونی بازار

بر اساس اظهارنظر برخی فعالان، رشد روز گذشته دلار را می‌توان ناشی از برخی عوامل درونی و بنیادی دانست. فعالان بازار «پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی»، «بالا رفتن تقاضا پس از پایان تعطیلات» و « کاهش حجم عرضه» را از عوامل اصلی بنیادی و درونی بازار برای افزایش نرخ ارز عنوان کردند. البته فشار دو عامل برخورد انتظامی با معامله‌گران و تعدیل اثر روانی توافق تاثیر عوامل فوق را بیشتر کرد. روز شنبه مانند چهارشنبه هفته گذشته، نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی پایین‌تر از این نرخ در بازار کشور همسایه بود؛ این عامل موجب می‌شد که تقاضا برای خرید ارز ارزان‌تر در بازار داخلی بالا رود و بخشی از ارز موجود بازار، جهت کسب سود و فروش در نرخ بالاتر (با استفاده از تبدیل ارزها به یکدیگر) به بازار کشور همسایه سرازیر شود. در واقع در بازار روز شنبه دسته‌ای از فعالان تلاش کردند با تبدیل ارزها به یکدیگر از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کند، آنچه در ادبیات مالی به نام «آربیتراژ» شناخته می‌شود. از سوی دیگر، به گفته فعالان پس از تخلیه اثر تفاهم لوزان، تقاضای انباشته شده تعطیلات با اطمینان بیشتر از عدم کاهش قیمت‌ها به بازار وارد شد تا کفه ترازو در سمت تقاضا سنگینی بیشتری کند. البته این بخش از تقاضا واقعی است و بیشتر برای خرید و مراودات تجاری استفاده می‌شود. نیروی دیگری که قیمت روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، حجم کم ارز موجود در بازار بود. روز شنبه با وجود عرضه ارز بازیگران رسمی در ساعات ابتدایی روز، حجم ارز بازار محدود و جوابگوی نیازهای ارزی معامله‌گران نبود. البته عدم عرضه از سوی دیگر معامله‌گران عامل دیگری بود که موجب می‌شد سمت عرضه نسبت به تقاضا قوی نباشد و قیمت در راستای صعودی قرار بگیرد.

رشد سکه پس از ۶ روز

در اولین روز هفته جاری، قیمت سکه اولین افزایش خود در ۶ روز گذشته را تجربه کرد. روز شنبه سکه با ۱۹ هزار تومان افزایش به نرخ ۹۷۱ هزار تومان رسید. افزایش این دارایی با ارزش در حالی رخ داد که سکه از روز دوشنبه در مسیرکاهشی قرار گرفته بود و تا پنج‌شنبه گذشته ۱۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. در این بازه زمانی سکه از قیمت ۹۶۵ هزار تومان روز یکشنبه به نرخ ۹۵۲ هزار تومان روز پنج‌شنبه رسید. افت‌های متوالی سکه در هفته گذشته عمدتا ناشی از نوسانات کاهشی طلای جهانی بود، اما اونس روز جمعه از محدوده ۱۱۹۰ دلار فاصله گرفت و به قیمت ۱۲۰۷ دلار رسید. به این ترتیب رشد روز جمعه طلای جهانی در کنار افزایش دلار در روز شنبه، قیمت سکه را از سوی دو نیروی تاثیرگذار تحت حمایت قرار داد تا بهای این کالا در روز شنبه افزایش ۱۹ هزار تومانی را تجربه کند. البته همچنان نرخ بازاری سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر است. روز شنبه ارزش ذاتی سکه حدود ۹۵۵ هزار تومان بود و اختلافی ۱۶ هزار تومانی با نرخ بازار داشت.

موج جدید نوسان در بازار ارز