گروه بنگاه‌ها - لیلا اکبرپور: «بیمه شخص ثالث در وضعیت بحرانی است برای فروش آن تخفیف ندهیم.» این توصیه جدی اعضای انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در آغاز سال ۹۴ بود که در دومین گردهمایی سالانه انجمن فوق عنوان شد. مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان اینکه ثابت ماندن نرخ حق بیمه شخص ثالث در مقابل افزایش ۱۰ درصدی دیه در سال ۹۴ صنعت بیمه را با کسری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی روبه‌رو می‌کند، افزود: به دلیل سیاست‌های دولت در کنترل قیمت‌ها نرخ بیمه شخص ثالث برای سال ۹۴ تغییری نکرد که بدون شک این عدم افزایش با هیچ مفهوم فنی انطباق ندارد.

وی در ادامه از فقدان فضای رقابتی و خصوصی‌سازی به معنای واقعی به‌عنوان دومین چالش صنعت بیمه یاد و اظهار کرد: ۵۰ درصد بازار بیمه در اختیار بیمه ایران است و رهبری بیمه ایران در صنعت حکمفرما است؛ به‌گونه‌ای که سایر شرکت‌ها باید تابع آن باشند. وی عدم تنظیم بازار را به دلیل نبودن فضای رقابتی چالش بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: تدبیر رقابت در این بازار منسوخ شده است.

حجاریان در ادامه به چالش سوم صنعت بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: نظام تنظیم مقررات در صنعت بیمه بر مبنای روش دولتی است؛ به‌گونه‌ای‌که شورای ‌عالی بیمه با ترکیب دولتی مقررات را تصویب می‌کند که این امر با قواعد بازار رقابتی در تضاد است. به گفته وی، تنظیم مقررات باید با همکاری سه ضلع دولت، بخش خصوصی سازمان‌یافته که عمدتا شامل سندیکاها، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی کسب‌و‌کار می‌شود و ضلع سوم یعنی انجمن‌های حرفه‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد صورت گیرد در حالی که در ایران تصویب مقررات توسط بخش دولتی و اجرایش بر عهده بخش خصوصی است که روشی کاملا منسوخ شده است.

همچنین محمد مهدی علوی، رئیس هیات‌مدیره انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، در ادامه این مراسم ضمن انتقاد از شورای عالی بیمه به دلیل عدم ایفای وظایف قانونی خود طی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: اگر گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بیمه مطابق با قانون در شورا بررسی می‌شد مشکلات بیمه توسعه را نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی بیمه به وظایف قانونی خود عمل نکرده است، گفت: شورای عالی بیمه انعکاس مناسبی از وضع موجود صنعت نداشته است.

علوی با تاکید بر منطقی بودن عدم افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث تنها راهکار رهایی از بحران را عدم تخفیف‌های غیر‌منطقی از سوی شرکت‌های بیمه دانست و تاکید کرد: در همین جا بهتر است به توافق برسیم که تخفیف ندهیم.

سید محمد آسوده، مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان، درخصوص عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث گفت: به‌صورت منطقی حق بیمه باید تابعی از سرمایه باشد؛ بنابراین من معتقد به افزایش هستم که البته این اتفاق نیفتاد.

وی ضمن انتقاد از کسانی که تخفیفات شخص ثالث را توجیهی برای عدم نیاز به افزایش نرخ حق بیمه می‌دانند، گفت: اگر چه شرکت‌های بیمه تخفیف می‌دهند که عمل نادرستی است، اما این عمل غیر‌منطقی نباید مبنای افزایش حق بیمه باشد.

در همین حال اولیا، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز عدم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را خطای استراتژیک بیمه مرکزی در سال جدید خواند.