احیای خدمات بین‌المللی بانکی ماه‌ها طول می‌کشد - ۲۰ فروردین ۹۴

معاون پیشین بانک مرکزی با بیان اینکه سیستم بانکی نوک حمله تحریم‌ها بوده و حداقل به ۴ تا ۷ ماه زمان برای بازیابی خدمات نوین بین بانکی نیاز است، ‌گفت: به دلیل وجود رکود و افزایش میزان معوقات، بانک‌ها تسهیلات را در اختیار شرکت‌های خود قرار می‌دادند. سید‌کمال سید‌علی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: سیستم بانکی در نوک حمله تحریم‌ها بوده و بیشترین فشار را متحمل شد. رابطه بین‌المللی عمده‌ترین مطلب برای گشایش در فعالیت‌های بانکی است.

او با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها انعقاد قراردادهای بزرگ با کارمزدهای بیشتر از یک تا دو درصد صورت می‌ گیرد، ادامه داد: امور بین‌الملل در هر بانکی توانایی کسب بیشترین درآمد برای بانک را به لحاظ گشایش اعتبار اسنادی، انعقاد قراردادهای فاینانس و... خواهد داشت.

این کار‌شناس پولی و بانکی با تاکید بر اینکه نمایندگی بانک‌های بزرگ دنیا دفا‌تر خود را در زمان تحریم تعطیل نکرده‌اند و این موضوع نشان از امید به رفع تحریم‌ها و ورود به بازار بزرگ ایران دارد، گفت: اخبار چند وقت گذشته همچون عدم تشدید تحریم‌ها کمک شایانی به اقتصاد ایران کرده است.

سیدعلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای بازیابی خدمات نوین بین‌المللی بین بانکی در ایران چه مدت زمان نیاز است، ‌گفت: برای بازیابی خدمات بین‌المللی بانک‌ها همچون گشایش اعتبار اسنادی در خوشبینانه‌ترین حالت حداقل به ۴ تا ۷ ماه زمان احتیاج است تا جای خود را در میان سیستم بانکی و مشتریان پیدا کند.

او افزود: یکی از بهترین خبر‌ها برای کشور فعال شدن فعالیت‌های خارجی بانک‌ها است که می‌توانند از این طریق تامین مالی خود را در کنار ورود سرمایه از طریق خرید میزانس، ریفاینانس و فاینانس انجام دهند.

این کار‌شناس پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم‌ها و ارائه خدمات نوین بین بانکی از سوی بانک‌ها عاملی بر خروج از بنگاهداری بانک‌ها خواهد بود،‌ گفت: بانک‌ها به دلیل آنکه درآمد‌هایشان کافی نبود به بنگاهداری روی آوردند که با رفع تحریم‌ها بانک‌ها باید فعالیت‌های خود را متمرکز بر مردم و بخش خصوصی کنند.

وی تصریح کرد: ایراد وارده به بنگاهداری بانک‌ها مربوط به آن بود که با وجود نیاز مردم و بخش خصوصی به خدمات و تسهیلات، اینگونه موارد به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها اختصاص داده می‌شد که این کار اشتباهی است.

او خاطرنشان کرد: در برخی مواقع ارائه خدمات به شرکت‌های تابعه بانک به اجبار صورت می‌گیرد که این موضوع در پی وضعیت اقتصادی رکود زده و افزایش معوقات بانکی بود، از این رو بانک‌ها تسهیلات خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دادند که ضمانت بازگشت پول را داشتند و شرکت‌های تابعه بانک‌ها بیشترین امکانات را با داشتن ضمانت دریافت می‌کردند. معاون ارزی بانک مرکزی در دوره‌های گذشته در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با رفع تحریم‌ها مردم ارز خود را از چه کانالی تامین خواهند کرد، گفت: تا زمانی که یکسان‌سازی نرخ ارز انجام نشود و ارز بانکی دارای یارانه باشد مردم نیاز خود را از اتاق مبادلات تامین می‌کنند و اگر نیاز آنها کامل رفع نشود به بازار آزاد ارز مراجعه

خواهند کرد.