رئیس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها ضمن تاکید بر ضرورت تلاش شبکه بانکی در جهت تحقق شعار سال ۹۴ به بیان دستورات جدیدی برای نظام بانکی پرداخت. رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به بانکداران اعلام کرد: احتراما، ضمن آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای تمامی مدیران و همکاران خدوم و تلاشگر شبکه بانکی، همانگونه که اطلاع دارند طی سال‌های گذشته نظام بانکی کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، همواره مساعی لازم را به‌منظور تحقق اهداف تعیین شده به‌کار گرفته و جهت تحکیم ثبات و تقویت رشد و بالندگی اقتصاد کشور، به تخصیص بهینه منابع بانکی و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا در راستای حمایت از بخش‌های تولیدی و فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود در کشور، همت گمارده است.

با عنایت به نقش و جایگاه ویژه نظام تامین مالی در تحقق اهداف اقتصادی و وظیفه خطیری که شبکه بانکی در این زمینه برعهده دارد، ضروری است در راستای تقویت رشد اقتصادی و مساعدت به بخش‌های تولیدی و با اولویت در تامین سرمایه در گردش آنها، کلیه مدیران عامل، مدیران و تصمیم‌گیران شبکه بانکی کشور با حفظ و تقویت روحیه جهادی و احساس مسوولیت و اهتمام هر چه بیشتر، ضمن مدیریت بهینه منابع و مصارف وبدون اتکا به منابع بانک مرکزی، بسترهای خروج فعالیت‌های اقتصادی از رکود و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های تولیدی در کشور را فراهم کنند. انتخاب شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در سال ۹۴ وظایف متولیان نظام بانکی را سنگین‌تر کرده و انتظار دارد کلیه همکاران شبکه بانکی با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت تحقق آن تلاش کنند. به این لحاظ لازم است موارد زیر در سیاست‌ها و تصمیمات متخذه از سوی آن بانک / موسسه اعتباری نصب‌العین قرار گرفته و به‌طور مستمر نتیجه اقدامات انجام شده را به بانک مرکزی گزارش کند:

۱- شرح برنامه‌های مدیریت بانک/ موسسه اعتباری متناسب با جایگاه و ماموریت‌های محوله جهت تحقق شعار سال ۹۴.

۲- اتخاذ رویکرد فعالانه در زمینه اطلاع‌رسانی مستمر درخصوص برنامه‌ها، اقدامات و دستاورد‌های حاصله.

۳- تقویت روحیه مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع و تسریع در رسیدگی به شکایات مطروحه.

۴- تقویت تعامل با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و تلاش در جهت ایجاد و تقویت همدلی و تفاهم به‌منظور سازگاری هرچه بیشتر میان منابع شبکه بانکی و نیازهای واقعی بخش‌های تولیدی.

۵- طراحی و استقرار مکانیزم بازخورد به‌منظور حفظ پویایی در شناسایی و رفع تنگناها، تشخیص سریع موقعیت‌ها و تامین نیازهای جدید مالی و بهینه‌سازی مستمر مدیریت منابع و مصارف.

بدیهی است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن استمرار و تحکیم تلاش‌های خود در راستای ارتقای انضباط پولی جهت مهار تورم، حفظ و تقویت ثبات در بازار ارز و کاهش شدت تلاطمات و نوسانات در این بازار جهت ارتقای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور و شفافیت هر چه بیشتر فضا برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و پایش مستمر سلامت شبکه بانکی و ارتقای ثبات مالی در کشور اقدام نموده و به‌منظور بهبود خدمت‌رسانی به تولید با کاهش ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌ها در نظام مالی کشور، تمامی تلاش‌ها و مساعی خود را برای مساعدت به فعالیت‌های مولد اقتصادی کشور با اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و اقدامات جهت تحقق شایسته شعار سال ١٣٩٤ به‌کار خواهد گرفت.

در خاتمه توفیق روزافزون تمامی همکاران خدوم و تلاشگر نظام بانکی را در دستیابی به هدف همدلی و همزبانی میان دولت و ملت عزیز از خداوند متعال خواستارم.