دنیای اقتصاد: بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از شاخص‌های ماهانه اقتصادی اعلام کرد در یک ماه منتهی به بهمن سال ۹۳ شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران ۲/ ۴۴ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان افزایش است. بیشترین میزان کاهش نیز مربوط به شاخص ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با ۴/ ۲۵ درصد بوده است. همچنین بانک مرکزی برای دومین ماه پیاپی آمار چک‌های مبادله شده و چک‌های برگشتی را اعلام نکرده است. گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های ماهانه اقتصادی بهمن سال ۹۳ نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به بهمن سال گذشته ۶ شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر ایران، دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران، مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم) و متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی(طرح جدید) افزایش یافته است.

گزارش بانک مرکزی بیانگر آن است که در یک ماه منتهی به بهمن ۹۳ در میان این ۶ شاخص بیشترین افزایش مربوط به شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران با ۲/ ۴۴ درصد بوده است. همچنین متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم به ترتیب ۲ و ۸/ ۱ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران و شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهر ایران ۸/ ۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در مدت زمان مذکور ۵ شاخص بهای تولید‌کننده در ایران، بهای کالاهای صادراتی در ایران، ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، متوسط قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران و متوسط فروش یورو در بازار آزاد تهران کاهش یافته است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به بهمن ۹۳ در میان این ۵ شاخص بیشترین کاهش مربوط به شاخص ارزش سهام معامله شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با ۴/ ۲۵ درصد بوده است. همچنین متوسط قیمت فروش یورو در بازار آزاد تهران ۴/ ۶ درصد، شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران ۶/ ۵ درصد، متوسط قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۲ درصد و شاخص بهای تولید‌کننده در ایران ۰/ ۸ درصد کاهش یافته است.

موضوع قابل توجه در گزارش جدید بانک مرکزی عدم انتشار آمار چک‌های مبادله شده و چک‌های برگشتی در یک ماه منتهی به بهمن ۹۳ است که برای دومین ماه پیاپی رخ داده است.