گروه بازار پول: نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی درباره متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک سال منتهی به ۱۵ اسفند متوسط قیمت ۸ گروه غذایی افزایش و متوسط قیمت ۳ گروه غذایی کاهش یافته است. در این مدت بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه است که ۲/ ۵۱ درصد افزایش داشته است. همچنین بیشترین کاهش قیمت برای گروه سبزی‌های تازه است که متوسط قیمت آن در یکسال اخیر ۳/ ۲۳ درصد کاهش یافته است. جدیدترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران که مربوط به هفته منتهی به ۱۵ اسفند می‌شود منتشر شد. بر اساس این گزارش متوسط رشد قیمت هفتگی ۶ گروه غذایی تخم مرغ، برنج، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت ۴ گروه غذایی لبنیات، قند و شکر، چای و روغن نباتی در هفته مذکور بدون تغییر باقی ماند و تنها متوسط قیمت حبوب کاهش یافت.

گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۶ گروه خوراکی که در هفته منتهی به ۱۵ اسفند افزایش قیمت داشته‌اند، گروه سبزی‌های تازه با ۳/ ۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته است. پس از آن نیز گوشت مرغ با ۸/ ۱ درصد و گوشت قرمز با ۷/ ۱ درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشته‌اند. علاوه بر این در هفته مذکور متوسط قیمت میوه‌های تازه ۱/ ۱ درصد، متوسط قیمت تخم مرغ یک درصد و متوسط قیمت برنج ۱/ ۰ درصد افزایش یافته است. همچنین نتایج به دست آمده از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی متوسط قیمت حبوب ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است. در این گروه بیشترین افزایش قیمت مربوط به قیمت لوبیا چشم بلبلی می‌شود که ۷/ ۰ درصد افزایش یافته و بیشترین کاهش قیمت نیز برای لوبیا چیتی با کاهش ۸/ ۰ درصدی است. گزارش مذکور نشان می‌دهد در گروه سبزی‌های تازه که بیشترین افزایش قیمت را در هفته منتهی به ۱۵ اسفند به خود اختصاص داده است، متوسط قیمت کدو سبز ۹/ ۱۰ درصد، خیار ۱/ ۸ درصد، بادنجان و سیب زمینی ۵/ ۵ درصد، لوبیا سبز ۵/ ۰ درصد و گوجه فرنگی ۲/ ۰ درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت پیاز ۹/ ۳ درصد و متوسط قیمت سبزی‌های برگی ۴/ ۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش شتاب افزایش قیمت مرغ

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در حالی متوسط قیمت مرغ در هفته مذکور ۸/ ۱ درصد افزایش یافته است که طی یک ماه اخیر به‌واسطه افزایش قابل توجه قیمت جوجه‌های یکروزه و بالا رفتن تقاضا ۵/ ۱۲ درصد افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد با افزایش عرضه در بازار شتاب افزایش قیمت مرغ کاهش یافته و بر همین اساس در هفته منتهی به ۱۵ اسفند متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به ۷۹۰۰ تومان رسیده است. همچنین در حالی که در هفته مورد بررسی متوسط قیمت گوشت قرمز ۷/ ۱درصد افزایش یافت متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر ۳۴ هزار تومان تعیین شد.

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۵ اسفند نشان می‌دهد گروه میوه‌های تازه با افزایش ۱/ ۱ درصدی در رتبه چهارم گرانی‌ها قرار گرفته است. در زیرمجموعه این گروه متوسط قیمت لیمو شیرین در هفته مذکور ۹ درصد، نارنگی ۴/ ۲ درصد، سیب قرمز ۹/ ۰ درصد و سیب زرد ۵/ ۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در هفته مذکور متوسط قیمت پرتقال درجه یک ۱/ ۲ درصد کاهش یافت.

گزارش بانک مرکزی بیانگر آن است که متوسط قیمت مرغ در هفته مذکور یک درصد افزایش یافته و در رتبه پنجم گرانی قرار گرفته است. بر همین اساس متوسط قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ در سطح شهر ۹ هزار تومان تعیین شد. همچنین در هفته مذکور متوسط قیمت برنج ۱/ ۰ درصد افزایش یافته است؛ به‌طوری که متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی غیر‌تایلندی در سطح شهر ۵۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم برنج داخله درجه یک ۷۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم برنج داخله درجه دو ۵۸۷۰ تومان تعیین شد.

گوشت مرغ در صدر گرانی‌های ماهانه

گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به ۱۵ اسفند متوسط قیمت ۷ گروه غذایی افزایش یافته است. بر همین اساس متوسط قیمت گوشت مرغ ۶/ ۱۲ درصد، گوشت قرمز ۳ درصد، میوه‌های تازه ۴/ ۲ درصد، تخم مرغ ۲/ ۱ درصد، قند و شکر ۳/ ۰ درصد و لبنیات و برنج ۱/ ۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به ۱۵ اسفند متوسط قیمت سه گروه غذایی سبزی‌های تازه، حبوب و چای کاهش یافته است. در این زمینه سبزی‌های تازه با افت ۵/ ۱۶ درصدی بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داده و متوسط قیمت حبوب ۶/ ۰ درصد و چای ۱/ ۰ درصد کاهش یافته است. همچنین متوسط قیمت روغن نباتی در مدت زمان مذکور بدون تغییر باقی مانده است.

نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در گروه سبزی‌های تازه که بیشترین افت قیمت را در یک ماه منتهی به ۱۵ اسفند به خود اختصاص داده است بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به گوجه فرنگی با ۴/ ۳۵ درصد افت است. همچنین متوسط قیمت لوبیا سبز ۹/ ۱۸ درصد، بادنجان ۱۳ درصد، پیاز ۵/ ۹ درصد، کدو سبز ۵/ ۴ درصد، سیب زمینی ۴/ ۴ درصد و خیار ۷/ ۲ درصد کاهش یافته است.

افزایش قیمت ۸ گروه غذایی در سال

همچنین گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در یک سال منتهی به ۱۵ اسفند نشان می‌دهد متوسط قیمت ۸ گروه غذایی افزایش و متوسط قیمت سه گروه غذایی کاهش یافته است. بر همین اساس بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه است که در مدت زمان مذکور ۲/ ۵۱ درصد افزایش قیمت داشته است. پس از آن مرغ با ۵/ ۱۸ درصد افزایش و لبنیات با ۱۱ درصد افزایش در رتبه‌های دوم و سوم گرانی در یک سال اخیر هستند. همچنین متوسط قیمت چای در مدت زمان مذکور ۸/ ۸ درصد، گوشت قرمز ۷/ ۶ درصد، برنج ۲/ ۶ درصد، قند و شکر ۲/ ۵ درصد و حبوب ۱/ ۵ درصد افزایش یافته است.

اما یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت برای گروه سبزی‌های تازه است که متوسط قیمت آن در یک سال اخیر ۳/ ۲۳ درصد کاهش یافته است. در زیرمجموعه این گروه نیز در یک سال اخیر متوسط قیمت بادنجان با ۲/ ۵۴ درصد، متوسط قیمت گوجه فرنگی با ۴/ ۴۴ درصد و متوسط سیب زمینی با ۳/ ۴۰درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در یک سال منتهی به ۱۵ اسفند تخم مرغ با ۷/ ۵ درصد کاهش و روغن نباتی با ۲/ ۰ درصد کاهش در رتبه‌های دوم و سوم ارزانی‌ها قرار دارند.

ثبات نسبی قیمت‌ها در پایان سال