اونس طلا  در میانه کانال 1100

گروه بازار پول: روز چهارشنبه، روز داغی در بازارهای مختلف جهان بود. از سویی شاخص دلار به ۱۰۰ واحد نزدیک شد تا هم قدرت دلار به رخ همه کشیده شود و هم کالاهای پایه از جمله طلا زیر فشار مضاعف قرار بگیرند. دلار از ماه جولای ۲۰۱۴ با تشدید تقویت احیای اقتصادی ایالات‌متحده خیز گرفته است، ولی آخرین موج روز جمعه از راه رسید.

در این روز پس از انتشار داده‌های بسیار بهتر از انتظار وزارت کار آمریکا شاخص دلار توانست خود را به بالای رقم ۹۵ واحد برساند، اما روز گذشته روز نزدیک شدن شاخص دلار به ۱۰۰ واحد بود، بالاترین ارزش پول آمریکا در بیش از ۱۲ سال گذشته. همزمان یورو نیز مقابل دلار به پایین‌ترین ارزش خود از سال ۲۰۰۳ رسید. نرخ برابری یورو مقابل دلار به ۰۵/ ۱ رسیده است. مهم‌ترین دلیل این افت واگرایی سیاست‌های پولی اروپا و ایالات‌متحده است. شروع تسهیل کمی در اروپا همزمان با جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بازارهای ارز را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است (برای خواندن اطلاعات بیشتر در این مورد، صفحه «باشگاه اقتصاددانان» امروز را نیز بخوانید).

همزمان با سقوط یورو به دلیل تاکید ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا بر ادامه برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر سال آینده میلادی و همچنین ادامه خیز دلار با ادامه احیا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، بازارهای سهام به امید تاثیر تزریق پول به اقتصاد قاره سبز، با رشد شاخص‌ها مواجه شدند. استفان گالو، رئیس بخش استراتژی فارکس در BMO Capital Markets، می‌گوید: «یورو در برابر همه چیز قرار گرفته است. واقعا شاهد خروج مبالغ زیادی پول از بازار یورو هستیم.» تداوم سقوط یورو باعث شده برخی کارشناسان از احتمال هم پایه شدن نرخ برابری این دو ارز سخن بگویند.

این روند، بازار فلزهای گرانبها را هم تحت‌تاثیر قرار داد. هر اونس طلا روز چهارشنبه تحت‌فشار رشد شاخص‌های سهام اروپا و نزدیک شدن شاخص دلار به مرز ۱۰۰ واحد بیشتر در محدوده ۱۱۵۰دلار نوسان داشت. اونس طلا روز سه‌شنبه با ۵ دلار کاهش به بهای ۱۱۶۱ دلار رسید که کمترین قیمت در ۵/ ۳ ماه گذشته بود. این افت عمدتا با کمک عوامل کاهشی خارجی روی داد. روز سه‌شنبه هم شاخص دلار قوی که ارزش دلار را به بالاترین سطح در ۱۲ سال گذشته رساند و افت قیمت‌های نفت خام به فلز زرد فشار وارد آوردند.

بازار سهام سه‌شنبه شاهد افزایش ریسک‌پذیری بود. داده‌های بهتر از انتظار گزارش روز جمعه موجب شده افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک مطرح شود و این امر ریسک‌پذیری در بازارهای سهام را افزایش داده است، اتفاقی که به افت طلا کمک کرد. سه‌شنبه همزمان با رسیدن یورو به کمترین نرخ برابری در ۱۱ سال گذشته، ین ژاپن هم مقابل دلار کمترین نرخ برابری در ۷ سال گذشته را ثبت کرد.

عوامل روز سه‌شنبه در روز چهارشنبه نیز کم و بیش حضور داشتند. شاخص دلار روز چهارشنبه رکوردهای تازه‌ای را شکست و قیمت نفت هم نتوانست سقوط آخر شب سه‌شنبه را جبران کند. البته رشد قیمت‌های نفت از کف آخر وقت سه‌شنبه در مقطعی به رشد اونس از کف روزانه کمک کرد. چهارشنبه کمترین و بیشترین قیمتی که تا لحظه نوشته شدن این گزارش ثبت شدند،۱۱۴۶ و ۱۱۶۵ دلار بود. اونس روز چهارشنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۵۰ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

افت قیمت اونس به میانه‌های کانال ۱۱۰۰ دلار در حالی اتفاق افتاده که تحلیلگران بازار فلزهای گرانبها معتقدند فلز زرد به قیمت‌های حساسی نزدیک شده است. یکی از تحلیلگران ارشد پایگاه اینترنتی کیتکو معتقد است قیمت کنونی طلا سطحی تعیین کننده برای روند آتی تحولات قیمت فلز زرد خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، پیتر‌هاگ، کارشناس برجسته اقتصادی بر این باور است که نیروهای ساختاری بازار شامل عرضه و تقاضا در شرایط کنونی بسیار ضعیف هستند و از نظر ساختاری نمی‌توانند تاثیر چندان مهمی بر روند تحولات قیمت طلا داشته باشند.

او می‌افزاید: «از نظر ساختاری تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا در شرایط کنونی منفی است؛ چراکه افزایش چشمگیر ارزش دلار فشار زیادی را بر قیمت و تقاضای طلا وارد کرده است. در شرایط کنونی احتمال افزایش قیمت طلا تحت‌تاثیر رشد تقاضای فیزیکی بازارهای آسیایی، ناچیز است و رشد تقاضای فیزیکی نمی‌تواند به تنهایی موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شود. ادامه روند صعودی ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام بورس وال‌استریت مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا خواهد بود.» این مسائل این سوال را به‌وجود می‌آورد که ضعف کنونی طلا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «فیلیپ فیوچرز» معتقد است که اگر سطح حمایتی ۱۱۵۰ دلاری شکسته شود، قیمت طلا در کوتاه‌مدت با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا می‌تواند موجب افت تقاضا برای طلا و در نتیجه کاهش قیمت کالای گرانبها شود. هووی لی، تحلیلگر ارشد بازار می‌گوید: «ما انتظار داریم که قیمت طلا تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا همچنان با فشار بیشتری روبه‌رو شود.

سطح حمایتی قیمت طلا ۱۱۵۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت فلز زرد با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد.» نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر اقتصاددانان انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا در ۶ ماه دوم امسال نرخ بهره را افزایش دهد. البته اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی باید حداقل تا نشست ژوئن صبر کنند تا شاید اتفاقی برای نرخ بهره آمریکا بیفتد.