گروه بازار پول: روز گذشته قیمت یورو و دلار در سرازیری قرار گرفت، اما سکه با مقاومت فروشندگان افت زیادی را تجربه نکرد. روز چهارشنبه بهای دلار با ۴۵ تومان کاهش به ۳۳۵۰ تومان و قیمت یورو با ۷۰ تومان افت به ۳۶۳۰ تومان رسید. افت دلار بیشترین کاهش قیمتی این ارز در ۱۰۰ روز گذشته بود. بهای دلار در روز چهارشنبه کمترین قیمت این ارز از ۷ آذرماه بود. فعالان بازار «روند نزولی دلار»، «اظهارات رئیس بانک مرکزی درباره یکسان‌سازی نرخ ارز» و «کاهش تقاضا» را از عوامل اصلی افت قیمت دانسته‌اند. این در حالی است که ریزش یورو به کانال ۳۶۰۰ تومان بیشتر به تغییر و تحولات بازارهای جهانی و تضعیف ارزش یورو در برابر دلار مربوط بود. در کنار افت دلار، روز چهارشنبه قیمت اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳بعدازظهر با افت به بهای ۱۱۵۸ دلار رسید؛ با وجود این قیمت سکه در بازار داخلی تنها با ۹ هزار تومان کاهش به ۹۴۸ هزار تومان رسید، عاملی که موجب شد حباب مثبت سکه به بیشترین میزان آن در سه ماه گذشته برسد و حتی افت دلار هم موجب افت بیشتر سکه نشد.

افزایش اختلاف نرخ خرید و فروش

دلار روز گذشته تا ساعت ۵ بعدازظهر به بهای ۳۳۵۰ تومان رسید.

نکته جالب توجه روز چهارشنبه افزایش اختلاف نرخ خرید و فروش صرافی‌های مجاز بود. در پنجمین روز هفته، اختلاف نرخ خرید و فروش اکثر این مراکز به بالای ۲۰ تومان رسید. فعالان بازار، عامل اصلی این اتفاق را نزولی بودن بازار می‌دانند. به گفته آنها افزایش فاصله خرید و فروش نشان‌دهنده آن است که صرافی‌ها امیدی به افزایش بیشتر قیمت ندارند و به همین دلیل تمایل کمتری به خرید دلار دارند. فعالان بازار روند نزولی دلار، اظهارات رئیس بانک مرکزی و کاهش تقاضا را نیز از عوامل اصلی افت قیمت دانسته‌اند. برخی از آنها اعتقاد دارند که پس از پایان دور آخر مذاکرات هسته‌ای، خوش‌بینی در بازار نسبت به نتایج این مذاکرات بیشتر شده است؛ عاملی که موجب شده جو روانی کاهشی در بازار ایجاد و تعداد فروشندگان در بازار بیش از روزهای قبل شود. به گفته عده‌ای دیگر، ریزش دلار به زیر مرز ۳۴۰۰ تومان در روز سه‌شنبه موجب شد که تعداد فروشندگان در روز چهارشنبه بیشتر شود؛ هراس از کاهش بیشتر گروهی را در این مسیر قرار داد که ترجیح دهند ارز خود را به فروش برسانند.

اما عامل دومی که تعداد فروشندگان را در روز چهارشنبه بالا برد، اظهارات رئیس بانک مرکزی بود.

روز سه‌شنبه رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «مقدمات اجرای ارز تک‌نرخی فراهم شده است اما یکی از پیش نیازهای استمرار و موفقیت این سیاست ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی است.» خبر احتمال یکسان‌سازی نرخ ارز در سال آِینده، جهت خرید و فروش معامله‌گران غیررسمی را تحت‌تاثیر قرار داد تا در روزهایی که فضای بازار ارز بیش از پیش هیجانی است، این عامل نیز انگیزه فروش را در بین معامله‌گران بیشتر تقویت کند. دیگر عاملی که به گفته تحلیلگران در زیر پوست این تحولات کاهشی قرار دارد، اعلام مقررات ارزی بانک مرکزی در تاریخ ۲۹ دی‌ماه بود. به اعتقاد آنها پس از ابلاغیه ارزی، معاملات فردایی بازار ارز متوقف و حجم تقاضای بازار کمتر شد. این مقررات تحرکات بازیگران غیررسمی را نیز کاهش داد و قیمت کمتر از گذشته تحت‌تاثیر تحرکات دلالان قرار گرفت. از سوی دیگر حجم فعالیت بازیگران بازارساز رسمی نیز پس از اعلام ابلاغیه ارزی بالا رفت. این بازیگران با عرضه ارز خود در مقاطعی که تقاضا بالا رفته بود، از نوسان قیمت‌ها جلوگیری کردند.

اما علاوه بر عوامل ذکرشده تقاضا نیز در هفته سوم اسفندماه پایین آمده است. آنچه از سوی اکثر معامله‌گران شنیده می‌شود حکایت از این دارد که دلار خریداری ندارد. افزایش عرضه ارز از سوی برخی شرکت‌ها نیز در این مقطع خاص راه نزولی دلار را هموارتر کرده است.

ریزش کانالی یورو

در پنجمین روز هفته، یورو هم دومین افت متوالی خود را تجربه کرد و بهای این ارز با ۷۰ تومان کاهش به ۳۶۳۰ تومان رسید. روز سه‌شنبه نیز یورو ۵۵ تومان افت را به ثبت رسانده و قیمت این ارز روی نرخ ۳۷۰۰ تومان قرار گرفته بود. ادامه تضعیف ارزش برابری یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی موجب شد که قیمت یورو به ریزش خود ادامه دهد. از ابتدای هفته جاری نرخ برابری یورو در بازارهای جهانی ۶/ ۲ درصد پایین آمد. عاملی که موجب شد بهای یورو در این بازه زمانی افت ۹/ ۲ درصدی را تجربه کند. روند کاهشی یورو در بازار آزاد در حالی اتفاق می‌افتد که در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز راه کاهشی را در پیش گرفته است. روز چهارشنبه نرخ رسمی یورو ۳۲ تومان پایین آمد تا نرخ رسمی این ارز به زیر ۳۰۰۰ تومان یعنی به قیمت ۲۹۸۴ تومان برسد.

حباب ۲۵ هزار تومانی سکه

روز چهارشنبه قیمت سکه متناسب با افت اونس و دلار کاهش نیافت و این عامل، حباب قیمتی مثبت سکه را بیشتر کرد. روز چهارشنبه بهای سکه با ۹ هزار تومان کاهش به ۹۴۸ هزار تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت سکه از هشتم آذرماه سال جاری بود. عامل اصلی ریزش این کالای گرانبها ریزش اونس به قیمت ۱۱۵۸ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر و افت قیمتی دلار بود. روز چهارشنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر بهای اونس در بازارهای جهانی ۹/ ۰ درصد افت کرد؛ همزمان بهای دلار در بازار داخلی ۳/ ۱ درصد پایین آمد. با وجود این بهای سکه تنها ۹/ ۰ درصد افت را تجربه کرد. افت نامتناسب سکه موجب شد که حباب قیمتی این کالای گرانبها به حدود ۳۰ هزار تومان برسد. محاسبات نشان‌دهنده آن است که روز چهارشنبه ارزش ذاتی سکه ۹۲۰ هزار تومان بود و اختلافی ۲۸هزار تومانی با قیمت بازار داشت. آخرین باری که قیمت بازار تا این حد از ارزش ذاتی سکه بیشتر بود به اواسط آذرماه بازمی‌گشت.

یورو و دلار در سرازیری اسفند

یورو و دلار در سرازیری اسفند