گروه بازار پول: بررسی‌ها از گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد در حالی که در اکثر گروه‌ها از سطح تورم سالانه کاسته شده است، اما برخی از گروه‌ها با شوک افزایش قیمت روبه‌رو بودند. بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته نخست اسفند سال جاری طی یک سال گذشته از سالانه ۸ گروه «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر»، «لبنیات» و «روغن نباتی» کاسته شده است، اما در سه گروه «گوشت مرغ»، «میوه‌های تازه» و «چای» تورم سالانه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز در ۸ گروه تورم سالانه خوراکی‌ها زیر ۱۰ درصد بوده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۸ اسفند سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

۸ گروه با تورم تک‌رقمی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۸ اسفند سال جاری از ۱۱ گروه مواد خوراکی، تورم سالانه در ۸ گروه تک‌رقمی بوده است. به بیان دیگر قیمت این ۸ گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است. این گروه‌ها شامل «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» می‌شود. در این ۸ گروه تورم سالانه زیر ۱۰ درصد گزارش شده است، همچنین بهای سه گروه «تخم‌مرغ»، «سبزی‌های تازه» و «روغن نباتی» نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شده است و تورم سالانه این گروه‌ها در هفته مورد بررسی منفی گزارش شده است. این روند در حالی است که در هفته‌های پایانی سال گذشته تورم سالانه گروه‌های کالایی روند متفاوتی از سال جاری داشت. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی در هفته مشابه سال گذشته از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم سالانه ۹ گروه دو رقمی بوده و تنها در دو گروه تورم سالانه تک‌رقمی بوده است. بنابراین، پس از طی یک سال مشاهده می‌شود که از سطح تورم سالانه اکثر خوراکی‌ها کاسته شده است.

بیشترین تغییر در گروه سبزی‌های تازه

اما در گزارش بانک مرکزی یکی از گروه‌هایی که در یک سال تغییر قابل توجهی در تورم سالانه آن مشاهده می‌شود، گروه «سبزی‌های تازه» است. طبق آمار در هفته ابتدایی اسفند سال قبل تورم گروه سبزی‌های تازه معادل ۶/ ۶۲ درصد بوده است، حال آنکه در هفته ابتدایی اسفند سال جاری تورم کالای گروه سبزی‌های تازه به منفی ۳/ ۲۵ درصد رسیده است. به بیان دیگر در ابتدای اسفند ماه سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به طور متوسط ۶/ ۶۲ درصد به ارزش این گروه افزوده شده است، اما در اسفند سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد از سطح آن کاسته شده است؛ بنابراین طی یک سال معادل ۹/ ۸۷ واحد درصد از سطح تورم سالانه گروه سبزی‌ها کاسته شده است. یکی دیگر از گروه‌هایی که نسبت به سال گذشته تغییر قابل توجهی در تورم سالانه را پشت‌سر گذاشته تخم‌مرغ است. بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم سالانه این گروه در اسفند سال جاری معادل منفی ۶/ ۶ درصد بوده است، حال آنکه در اسفند سال گذشته تورم سالانه این گروه ۵/ ۲۳ درصد رشد کرده است؛ بنابراین نسبت به سال گذشته ۱/ ۳۰ واحد درصد از بهای این گروه کاسته شده است. این روند در گروه روغن نباتی نیز مشاهده می‌شود، به این صورت که تورم سالانه این گروه در اسفند سال جاری معادل منفی ۸/ ۰ درصد گزارش شده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته تورم سالانه این گروه معادل ۸/ ۲۹ درصد بوده است؛ بنابراین این گروه نیز طی یک سال بیش‌از ۳۰ درصد کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته است.

دو گروه با شوک افزایش قیمت

اما به‌رغم اینکه در اکثر گروه‌ها از مقدار تورم سالانه کاسته شده است، در دو گروه «گوشت مرغ» و «میوه‌های تازه» به مقدار این متغیر به طور قابل توجهی افزوده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که در ماه‌های گذشته روند تورمی این گروه‌ها در مسیر نزولی قرار داشت، اما در هفته‌های اخیر به سطح قیمتی این گروه‌ها افزوده شده است. به‌عنوان مثال در ابتدای ماه زمستان تورم سالانه گروه مرغ زیر صفر قرار داشت و سطح قیمت‌های این گروه در هفته نخست زمستان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸ درصد کاهش یافته بود. اما در هفته‌های اخیر به تورم گروه گوشت مرغ افزوده شده است، به نحوی که در هفته نخست اسفند ماه تورم سالانه این گروه معادل ۹/ ۱۶ درصد گزارش شده است؛ بنابراین طی دو ماه حدود ۲۵ واحد درصد به تورم سالانه گوشت مرغ افزوده شده است. نگرانی از افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی است که برخی از مسوولان بیان کردند در هفته‌های آتی با عرضه گوشت مرغ زیر قیمت کنونی بازار از سطح تعادلی بهای این کالای پرطرفدار خواهند کاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شوک قیمتی در ماه‌های گذشته در گروه سبزی‌های تازه و در قیمت گوجه فرنگی رخ داده بود. بر این اساس عدم عرضه مناسب در این گروه باعث افزایش قیمت این محصول شده بود به نحوی که موضوع بحث برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود، اما پس از چند هفته، با متناسب شدن عرضه و تقاضا از سطح قیمتی گوجه فرنگی کاسته شد و موضوع گرانی این کالای خوراکی از تیررس نقد گرانی مواد خوراکی خارج شد. حال روند مشابهی در کالای مرغ رخ داده و نگرانی برخی از منتقدان به سمت این کالا معطوف شده است. در حالی که به نظر می‌رسد این افزایش قیمت جزیی در کالاها نمی تواند روند کلی تورم را تغییر دهد. کارشناسان معتقدند برای سنجش تورم باید سطح عمومی قیمت‌ها را در نظر گرفت و تغییر جزئی قیمت‌ها در یک کالای خاص، بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی باشد، ریشه در عوامل محیطی و زود گذر دارد.

گروه میوه‌های تازه

در یکسال گذشته علاوه‌بر گروه گوشت مرغ، به تورم سالانه گروه میوه‌ها نیز افزوده شده است. بر اساس آمار منتشر شده در هفته منتهی به ۸ اسفند ماه سال جاری تورم سالانه گروه میوه‌های تازه معادل ۵۱ درصد بوده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تورم سالانه این گروه معادل ۳۲ درصد بوده است؛ بنابراین می‌توان مشاهده کرد سطح تورم سالانه این گروه طی یک سال ۱۹ واحد درصد افزایش یافته است. بنابراین با توجه به افزایش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر، تورم سالانه گروه میوه‌های تازه هنوز در صدر گروه‌ خوراکی‌ها قرار دارد.

روند ناهمگون در تورم سالانه خوراکی‌ها