گروه ترجمه: هشت سال پس از آنکه بحران مالی جهان به‌خاطر ورشکستگی شرکت لمان برادرز در پی ناتوانی آمریکایی‌ها در بازپرداخت وام‌هایشان شکل گرفت و مشکلات اقتصاد آمریکا اقتصاد کل جهان را بحران زده کرد، اکنون جانت یلن، رئیس فدرال رزرو در سخنان جدید خود که به دقت توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دنبال می‌شد، خطاب به هیات بانکداری سنا اعلام کرد که گر چه اقتصاد آمریکا به تدریج در حال بهبود است، اما اقتصادهای ضعیف سرتاسر جهان خطراتی را متوجه چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا می‌کنند. یلن افزود که اقتصادهای ضعیف جهان فدرال رزرو را مجبور کرده‌اند که در برابر افزایش نرخ بهره مقاومت کند. به گزارش فارن پالسی، یلن در این سخنان خود بارها گفت که فدرال رزرو در بررسی افزایش نرخ بهره که اکنون در پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار دارد، «شکیبا» خواهد بود. این سخنان یلن برای وال‌استریت که در آن شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود رسیدند، موجب آسودگی خیال شد چون هزینه‌های پایین دریافت وام برای شرکت‌ها امکان سرمایه‌گذاری و رشد را بیشتر می‌کند. یلن در سخنان خود گفت که کمیته فدرال بازار آزاد افزایش نرخ بهره را «جلسه به جلسه» بررسی خواهد کرد و این برای سرمایه‌گذاران نشانه‌ای است مبنی‌بر اینکه می‌توانند طی چند ماه آینده منتظر تغییر در نرخ بهره نباشند.

یلن همچنین در سخنان خود افزود که بانک مرکزی از رشد اخیر اقتصاد آمریکا راضی است، اما هنوز تاریخ شروع افزایش نرخ بهره را در دست بررسی دارد. او گفت: «پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است، اما به‌رغم این بهبودها، هنور بسیاری از آمریکایی‌ها بیکارند یا از دستمزد کافی برخوردار نیستند. رشد دستمزدها هنوز کند است و تورم در سطحی خیلی پایین‌تر از هدف درازمدت ما قرار دارد.»

یلن که صبح روز سه‌شنبه به وقت آمریکا بیش از دو ساعت با لحنی آرام و ملایم صحبت می‌کرد به آهستگی نسبت به انتقادها واکنش نشان داد. به عنوان مثال سناتور رند پاول (از ایندیانا)، ریچارد شلبای (از آلاباما) و الیزابت وارن (از ماساچوست) نسبت به نظارت فدرال رزرو و سیاست‌های پولی کلی‌تر آمریکا انتقادهایی داشتند.

اما مخاطب واقعی سخنرانی یلن، وال‌استریت بود که مطمئن نبود آیا افزایش نرخ بهره در دستور کار فدرال رزرو هست یا نه. البته اغلب تحلیلگران تا اواسط سال میلادی جاری انتظار افزایش نرخ بهره را نداشتند و یلن به آنها وعده پول ارزان برای بیش از چند ماه را داد.

فدرال رزرو نرخ بهره هدف برای اوراق قرضه فدرال را بین صفر تا ۲۵/۰ درصد تعیین کرده است.شواهد حاکی از آن است که فدرال رزرو در اکتبر سال ۲۰۱۵ نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این نخستین افزایش نرخ بهره فدرال از سال ۲۰۰۶ تاکنون خواهد بود.

نرخ پایین بهره در آمریکا، نقدینگی مورد نیاز را به اقتصاد جهان تزریق کرده است. این پول، احیای اقتصادی آمریکا را به راه انداخت چون فدرال رزرو اساسا به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا بدون هزینه وام بگیرند و به شرکت‌ها این شانس را می‌دهد که بدون مواجه شدن با خطر قابل توجه مجازات به‌خاطر ناتوانی در بازپرداخت وام، وام بگیرند و به سرمایه‌گذاری مشغول شوند. شرکت‌های اروپایی هم مانند شرکت‌های آمریکایی، قادرند از طریق خرید اوراق قرضه کم بهره خزانه‌داری آمریکا، به وام ارزان آمریکا دسترسی داشته باشند و رونقی را که به شدت به آن نیاز دارند به‌دست آورند. به همین دلیل سخنرانی رئیس فدرال رزرو واکنش مثبتی را هم در اروپا در پی داشت. پس از سخنان یلن و اخبار مربوط به توافق یونان برای بازپرداخت بدهی‌هایش، روز سه‌شنبه، شاخص فوتسی ۱۰۰ بریتانیا در بالاترین رکورد خود بسته شد. با وجود همه این جو مثبت، یلن هشدار داد که هنوز شرایط بسیاری از اقتصادهای دیگر مناسب نیست و تداوم رکود در اقتصادهای خارجی تاثیر منفی بر اقتصاد داخلی آمریکا بر جای خواهد گذاشت.

او چنین گفت: «روند اقتصادی خارج، خطراتی را بر چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا تحمیل می‌کند.» سخنرانی بعدی یلن دیروز، در برابر کمیته‌ خدمات مالی مجلس نمایندگان انجام شد که تحلیلگران با توجه به سخنان روز سه‌شنبه او پیش‌بینی کردند وال‌استریت هم مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران سراسر جهان به سخنرانی چهارشنبه او نیز واکنش مثبت نشان دهد.