گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک ملت گفت: متاسفانه مسابقه‌ای در جذب سپرده با ابزار پرداخت سود بیشتر به وجود آمده که این شرایط با استراتژی این بانک سازگار نیست. مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه مسابقه جذب سپرده از موسسات غیرمتشکل پولی آغاز شد، گفت: این جریان به تدریج موسسات اعتباری و بعد بانک‌های بزرگ را با خود همراه کرد، اما این روند برای نظام بانکی و اقتصاد کشور مناسب نیست. به گفته ساروخانی سود سپرده باید به نرخ تورم نزدیک شود تا نرخ سود تسهیلات بانکی هم کاهش یابد. مدیرعامل بانک ملت که روز گذشته در یک نشست خبری به مناسبت سالروز خصوصی‌سازی این بانک سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مانده تسهیلات این بانک به صنعت اختصاص دارد، گفت: پرتفوی بانک هم‌اکنون به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۵۰ درصد آن برای بخش صنعت و ۱۵ درصد برای تسهیلات خرد است. محمدرضا ساروخانی نسبت مطالبات به مصارف را در بانک ملت ۵/ ۷ تا ۸ درصد ذکر کرد و افزود: این درحالی است که متوسط نرخ مذکور در نظام بانکی بیش از ۱۳ درصد است. وی با اشاره به اقدامات این بانک در یک سال اخیر، اظهار کرد: شرکت وصول مطالبات معوق بانک ملت راه‌اندازی شد و توانستیم نسبت مطالبات معوق به منابع بانک را به ۵/ ۷ درصد کاهش دهیم که کمتر از متوسط شبکه بانکی است.

مدیرعامل بانک ملت گفت: در بخش مطالبات، ۵۲۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب‌ داریم و همین امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید گندم به بانک سپه قرض داده‌ایم. مدیرعامل بانک ملت ایجاد سامانه الکترونیکی پرداخت ارز مسافرتی و راه‌اندازی سامانه کشف تقلب و ذی‌نفع واحد را از دیگر اقدامات بانک ملت عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی سامانه کشف تقلب به‌صورت لحظه‌ای و برخط شعبه بانک رصد می‌‌شود و فرآیندهای غیرمعمول را شناسایی می‌کند، همین مساله تاثیر مناسبی بر کاهش میزان تخلفات در شعبه داشته است. ساروخانی تصریح کرد: سامانه تام با هدف الکترونیکی شدن فرآیند پرداخت تسهیلات راه‌اندازی شده تا مشتری برای دریافت تسهیلات فقط یک بار به شعبه مراجعه کند.

وی با اشاره به تامین اعتبار ۱۰ پروژه پتروشیمی در عسلویه افزود: عاملیت تامین مالی فازهای ۲۱ تا ۲۴ پارس جنوبی به ارزش ۵ میلیارد دلار و فاز ۱۳ پارس جنوبی به مبلغ ۲ میلیارد دلار به امضا رسیده و همچنین در شرف انعقاد قرارداد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مبلغ ۸۸۴ میلیون دلار هستیم. به گفته وی بانک ملت ۲۷ میلیون مشتری، ۴۰ میلیون حساب، ۵ میلیون مشتری غیرحضوری و ۴ میلیون مشتری همراه بانک دارد. مدیرعامل بانک ملت درخصوص مشکلاتی که توسط بانک ملت در مرحله راه‌اندازی طرح چکاوک (پردازش الکترونیکی چک) به وجود آمد، اظهار کرد: بانک مرکزی سامانه چکاوک را مطابق سامانه اغلب بانک‌ها راه‌اندازی کرد و چون این سامانه با سامانه بانک ملت تفاوت داشت، مشکلاتی در روند کار به وجود آمد، اما هم‌اکنون مشکلات چکاوک در بانک ملت برطرف شده است. مدیرعامل بانک ملت با اشاره به پرداخت ۷۵۰ هزار فقره تسهیلات خرد در سال‌های اخیر، اظهار کرد: امروز هم اگر کسی به شعب این بانک مراجعه کند می‌تواند بدون تشریفات نسبت به دریافت تسهیلات خرد اقدام کند و این موضوع از اختیارات شعب است. وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات تا ۱۵ میلیون تومان با یک ضامن در شعب بانک ملت صورت می‌گیرد. مدیرعامل بانک ملت در مورد بنگاهداری هم گفت: نسبت بنگاهداری و سرمایه‌گذاری‌های این بانک، زیاد با استانداردهای بانک مرکزی فاصله ندارد به‌عبارت دیگر در حالی که نسبت مجاز سرمایه‌گذاری‌ها، ۴۰ درصد سرمایه پایه است، این نسبت در بانک ملت حدود ۱۰ درصد انحراف دارد. وی اضافه کرد: برای کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها، یک برنامه سه ساله به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم و حتی حاضریم بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را الان کاهش دهیم، ولی بازار سرمایه کشش ندارد. ساروخانی با تاکید بر این نکته که سازمان بورس با عرضه این سهام در شرایط کنونی موافق نیست، اضافه کرد: با این عرضه‌ها می‌توانیم به سطح استاندارد بانک مرکزی برسیم. ساروخانی بازدهی سرمایه بانک ملت را در سال ۸۷ حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد خواند که هم‌اکنون به حدود ۳۰ درصد و بازدهی دارایی این بانک از ۸/ ۰ درصد به ۴/ ۱ درصد رسیده است. مدیرعامل بانک ملت به موفقیت‌های این بانک در سال جاری اشاره کرد و کسب جایگاه داراترین شرکت کشور و برترین بانک در گروه بانک‌ها از نگاه سازمان مدیریت صنعتی ایران، کسب جایزه مدیریت سلامت اداری و جایزه عالی مدیریت صداقت و انتخاب به عنوان کارآفرین برتر در کنفرانس کارآفرینی و تولید ملی را از جمله این موفقیت‌ها ذکر کرد. وی به تغییر مدل کسب و کار بانک ملت از بانکداری سنتی به بانکداری جامع و مدرن مبتنی‌بر بخش‌بندی مشتریان اشاره کرد و گفت: کار پایلوت بانکداری شرکتی در سال ۹۲ شروع شده و هم‌اکنون فعالیت‌های ۴۰۰ مشتری ارزنده بانک به این بخش انجام شده است. در سال ۹۳ هم فعالیت بانکداری تجاری با راه‌اندازی دو مرکز بانکداری تجاری لاله و نفت شروع شده است و بانکداری شخصی هم با راه‌اندازی شعب ویژه برای مشتریان‌مان به‌صورت پایلوت استارت خورده است.