گروه بازار پول: بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۴ بهمن سال جاری از ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم هفتگی در هفت گروه منفی بوده است و سطح قیمتی اکثر کالاها نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. این روند در حالی است که انتظار می‌رود برخی از کالاها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شاهد افزایش قیمت باشند، اما آمارها از روند ثبات قیمت‌ها در بازار مواد خوراکی حکایت می‌کند. البته در هفته مورد بررسی بهای گروه گوشت مرغ معادل ۲/ ۶ درصد افزایش یافته است؛ اما این روند پرنوسان در سایر کالاها وجود ندارد و تغییر قیمت سایر گروه‌ها در دامنه محدودی بوده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۴ بهمن سال جاری ارائه داد. این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی مواد خوراکی در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

۷ گروه کاهشی هفته

بر اساس آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۴ بهمن سال جاری ۷ گروه «برنج»، «تخم‌مرغ»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی تازه»، «چای» و «روغن نباتی» کاهش قیمت هفتگی را پشت‌سر گذاشته‌اند. در میان کالاهای کاهشی بیشترین افت قیمت در سبزی‌های تازه گزارش شده است. بر این اساس تورم هفتگی این گروه معادل منفی ۸/ ۹ درصد گزارش شده است، به بیان دیگر متوسط سطح قیمت‌های این گروه در هفت روز حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. این گروه متشکل از «خیار»، «گوجه‌فرنگی»، «بادمجان»، «کدو سبز»، «سیب‌زمینی»، «پیاز»، «لوبیا سبز» و «سبزی‌های برگی» بوده است. در بین کالاهای این گروه بیشترین افت هفتگی مربوط به گوجه‌فرنگی بوده است. این کالای خوراکی که در هفته‌های گذشته به دلیل گرانی مورد توجه برخی از رسانه‌ها قرار گرفته بود، کاهش قیمت ۲۱ درصدی را طی هفته پشت‌سر گذاشته است. همچنین سطح قیمت گوجه‌فرنگی در بازه ماهانه نیز معادل ۳۸ درصد کاهش یافته است. بهای هر کیلو گوجه‌فرنگی در هفته مورد بررسی به هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه ماه گذشته هر کیلو از این خوراکی حدود ۳ هزار تومان عرضه می‌شد. کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در بازه سالانه نیز قابل‌توجه است به‌نحوی که نسبت به انتهای بهمن سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته است. بنابراین یکی از عوامل کاهش قیمت هفتگی گروه سبزی‌های تازه گوجه‌فرنگی بوده است، اگرچه سایر کالاهای این گروه نیز کاهش قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. به‌عنوان مثال سیب‌زمینی ۹ درصد، پیاز ۷/ ۵ درصد و لوبیا سبز ۵/ ۸ درصد افت قیمت هفتگی را ثبت کرده‌اند.

به جز گروه سبزی‌های تازه در سایر گروه‌ها تورم منفی هفتگی از یک درصد بیشتر نبوده که نشان می‌دهد نوسان کاهشی مواد خوراکی‌ محدود بوده است. به‌عنوان مثال تغییر قیمت هفتگی در گروه تخم‌مرغ معادل منفی ۹/ ۰ درصد بوده است. اگرچه در بازه ماهانه ۳/ ۲ درصد از بهای تخم‌مرغ کاسته شده است. در هفته مورد بررسی بهای هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ تومان و نسبت به ماه گذشته ۲۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

گوشت مرغ صدرنشین افزایش قیمت

گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۴ بهمن سال جاری نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه مواد خوراکی بهای گروه‌های «لبنیات»، «گوشت قرمز» و «گوشت مرغ» افزایش یافته است. در میان سه گروه مذکور، گوشت مرغ با رشد قیمت ۵/ ۶ درصدی بیشترین افزایش قیمت را طی هفته پشت‌سر گذاشته است. همچنین رشد قیمتی این گروه در بازه ماهانه نیز قابل‌توجه بوده به‌نحوی که طی یک ماه معادل ۳/ ۳۱ درصد به قیمت این ماده پروتئینی افزوده شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده در هفته مورد بررسی قیمت مرغ در هر کیلو معادل ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، این در حالی است که در هفته گذشته هر کیلو مرغ حدود ۷ هزار تومان به فروش می‌رسید. در ماه گذشته نیز قیمت این ماده پر تقاضا در سبد خانوار معادل ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است که نشان می‌دهد در مدت ۳۰ روز حدود هزار و ۸۰۰ تومان به قیمت گوشت مرغ افزوده شده است.