دنیای اقتصاد: واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد هفته آینده در همایشی وضعیت ۵ بازار مهم اقتصادی در سال آینده را بررسی می‌کند. در این همایش که با حضور مسوولان و کارشناسان برجسته برگزار می‌شود سناریوهای پیش رو در ۵ بازار مسکن، بورس، ارز، طلا و نفت ترسیم می‌شود. اصلی‌ترین سوالی که در این ۵ برداشت به آن پاسخ داده می‌شود جهت بازار‌ها در سال ۹۴ است. واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد در کنار جهت‌یابی به رصد آثار سیاست‌گذاری‌ها و روندهای اقتصادی در فضای کسب‌وکار نیز خواهد پرداخت.

دنیای اقتصاد: هفته آینده از وضعیت پنج بازار اصلی در سال ۹۴ رونمایی می‌شود. همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۴ که روز چهارم اسفند برگزار می‌شود به ترسیم سناریوهای پیش‌رو در پنج بازارمسکن، بورس، ارز، طلا و نفت خواهد پرداخت. در این پنج برداشت که با محوریت اقتصاد ایران همراه است تلاش می‌شود وضعیت این بازار از نگاه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بررسی شود.

دیده‌بانی پنج بازار

از جمله کارهایی که در این همایش ارائه خواهد شد بررسی است که در واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد» انجام شده است. این واحد زنجیره مطالعاتی پنج گانه‌ای را آماده کرده است که در آن بازار نفت و اثر آن بر محیط کسب و کار ایران بررسی شده است. در کنار این مطالعه، وضعیت چهار بازار ارز، طلا، مسکن و بورس نیز در سناریوهای مختلف تحلیل شده است. اصلی‌ترین سوالی که در این زنجیره به آن پاسخ داده می‌شود جهت بازار‌ها در سال ۹۴ است. برای نمونه در بازار نفت، تدوین‌کنندگان تلاش کرده‌اند به این پرسش پاسخ دهند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ به کدام سو می‌رود و آیا احتمال وقوع شوک مثبت نفتی در آینده نزدیک وجود دارد؟ تاثیر این شوک بر متغیرهای کلان اقتصادی در کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت چیست؟ از سوی دیگر پرسشی که در این بین در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی، سیاست‌گذاران و حتی عامه مردم پیش آمده این است که شوک نفتی اخیر چه تاثیری بر کسب و کار آنها و بر شرایط اقتصادی کشور خواهد گذاشت؟ تاثیر چنین افت قیمتی بر رشد اقتصادی و تورم در ایران چقدر است؟ در این بخش تلاش می‌شود به مجموع سوال‌ها در قالب سناریوهای مختلف پاسخ مناسب داده شود. در بازار مسکن نیز زاویه بررسی از سه جهت مشخص است؛ جهت اول به آشنایی با عوامل سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بر بازار مسکن ایران، ادوار رکود و رونق بازار مسکن ایران و حباب‌های قیمتی باز می‌گردد. تغییرات و روند قیمتی بازار مسکن جهت دومی است که واحد مطالعات بازار به رصد آن پرداخته است. اما جهت سوم این گزارش از زاویه سرمایه‌گذاری قابل تأمل است. در این بخش به این موضوع پرداخته خواهد شد که آیا بازار مسکن دبی کماکان بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری است یا باید به‌دلیل پر شدن ظرفیت‌ها از این بازار کوچ کرد. نیروهای موثر بر بازار سهام ۱۳۹۴، اثر تکانه نفتی بازار سهام، پیش‌بینی شاخص کل بورس تا پایان ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، درجه جذابیت صنایع بورسی از نکاتی است که در بخش بازار سرمایه به آن پاسخ داده خواهد شد. بازار ارز ایران در سال ۹۴ نیز به سه روش بررسی شده است تا سمت و سوی این بازار برای مخاطبان شفاف‌تر شود. در بخش طلا نیز در کنار روایت پیش‌بینی‌های موسسات بین‌المللی از قیمت طلا متناسب با آن به اثرگذاری چشم‌انداز قیمتی این فلز گرانبها در سال ۹۴ پرداخته شده است. در همایش دورنمای اقتصاد ایران کارشناسان واحد مطالعات بازار در یک نشست تخصصی به ارائه نتایج مطالعات خود از رصد این پنج بازار خواهند پرداخت. البته پس از جمع‌بندی نتایج همایش، این مطالعات در قالب بسته‌های تحلیلی جداگانه به بازار عرضه خواهد شد.

دیگر سخنرانان

همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۴ علاوه بر رونمایی از تحقیقات واحد مطالعات بازار سخنرانان دیگری نیز دارد. چهره‌هایی چون حسین عبده‌تبریزی عضو شورای‌عالی بورس، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، اصغر ابوالحسنی معاون پیشین بانک مرکزی و عضو شورای فقهی این بانک، محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سخنران این همایش هستند. حضور این چهره‌ها در مناصب سیاست‌گذاری می‌تواند امکانی باشد تا مخاطبان به یک خط تحلیلی مشخص از روند اقتصاد سیاسی کشور در سال آینده برسند. در کنار بررسی روند کلان اقتصاد، امیررضا حسنی، روح‌الله امیرصانعی، بهروز خدارحمی، مجتبی رجب‌بیگی و کمال سیدعلی نیز به ترسیم روند بازار‌های کشور در سال آینده خواهند پرداخت. از جمله محورهای همایش بررسی روند مذاکرات هسته‌ای و اثر آن بر بازار‌های مختلف است. در واقع شرکت‌کنندگان تلاش دارند به ترسیم موقعیت بازار‌ها متناسب با سناریوهای احتمالی در این مذاکرات بپردازند. شاید وجه تمایز این همایش در این باشد که با پرهیز از رویکرد کلیشه‌ای و برجستگی عامل مذاکرات، نشان خواهد داد توافق یا عدم توافق به تنهایی اثر یکسان و هم جهت بر بازار‌ها به‌خصوص بازار سرمایه نخواهد داشت.

ثبت‌نام در همایش

همایش دورنمای اقتصاد ایران با همکاری مرکز همایش‌های «دنیای اقتصاد»، موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ۴ اسفند در محل اتاق ایران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۶۲۴۱۰۶ و ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس بگیرند. جزئیات بیشتر نیز در سایت http://events.den.Ir منعکس شده است.