گروه بازار پول: در دومین روز هفته با وجود ثبات بهای دلار در بازار داخلی و تعطیلی بازارهای جهانی طلا، قیمت سکه بهار آزادی دوباره به زیر یک میلیون تومان افت کرد. روز یکشنبه قیمت دلار نسبت به روز نخست هفته تغییری نکرد و با نرخ ۳۴۳۵ تومان معامله شد، اما بهای سکه با ۸ هزار تومان کاهش تا رقم ۹۹۵ هزارتومان نزول کرد، افتی که به گفته فروشندگان ناشی از «تخلیه حباب مثبت این کالای گرانبها» و «کاهش تحرکات معامله‌گران غیررسمی بازار سکه» بود. کاهش ۸ هزار تومانی با وجود سکون دو عامل اثرگذار بر نرخ سکه منجر به منفی شدن حباب این کالای باارزش شد تا مثبت بودن حباب سکه که روز شنبه پس از ۴۵ روز ایجاد شده بود تنها یک روز دوام آورده باشد.

آرامش دلار به لطف بازارسازی

دامنه نوسانات شاخص بازار ارز از سه‌شنبه هفته پیش محدودتر شده و دلار در این مقطع زمانی در بازه ۳۴۲۵ تا ۳۴۳۵ تومان نوسان کرده است. روز گذشته دامنه نوسانات روزانه دلار، حتی کمتر از روزهای پیشین بود و دلار نسبت به روز ابتدای هفته تغییری نکرد. این ششمین سکون این ارز در بهمن‌ماه بود. (روند کم نوسان روز گذشته را می‌توانید در نمودار بالا مشاهده کنید). به گفته شماری از فعالان عامل اصلی کاهش نوسانات و آرامش بازار به عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی مربوط می‌شود.

به گفته یکی از فعالان با تجربه، فروش ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها مانع از رشد قیمت‌ها با شیب تند می‌شود. در عین حال به گفته او، زمانی‌که قیمت‌ها رو به پایین قرار می‌گیرد، فروش ارز بازیگران بازارساز کاهش می‌یابد و در نتیجه ریزش هیجانی قیمت‌ها نیز اتفاق نمی‌افتد.

فضای بازار روز یکشنبه نیز تحت‌تاثیر عرضه ارز بازیگران نهاد سیاست‌گذار قرار گرفت. به گفته یکی از فعالان در ابتدای روز یکشنبه، تقاضای دلار به دلیل برخی شایعات و جوسازی برخی از معامله‌گران غیررسمی بالا بود. عدم عرضه درهم امارات در بازار دبی از جمله شایعاتی بود که در بازار ارز به گوش می‌ر‌سید، اما با وجود افزایش تقاضا در ابتدای روز، فروش ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها در ادامه روز مانع از نوسانی شدن قیمت‌ها شد و دلار معاملات دومین روز هفته را بدون تغییر پایان برد.

بازگشت حباب منفی سکه

سکه که روز شنبه تحت‌تاثیر افزایش جزئی اونس در روز جمعه و بهای دلار تا قیمت یک‌میلیون و ۳ هزار تومان بالا رفته بود، روز یکشنبه مسیر حرکتی خود را تغییر داد و با ۸هزار تومان کاهش به قیمت ۹۹۵ هزار تومان رسید. به گفته برخی فروشندگان، روز شنبه سکه با شدت نسبتا زیادی نسبت به افزایش اونس و دلار واکنش نشان داد، امری که به گفته آنها ناشی از تحرکات معامله‌گران غیررسمی و افزایش جزئی تقاضا پس از چند روز تعطیلی بود. افزایش نامتناسب سکه با دو عامل اثرگذار بر قیمت این کالای گرانبها منجر به سبقت گرفتن نرخ بازاری سکه از ارزش ذاتی این کالای گرانبها و مثبت شدن حباب این دارایی باارزش شد، اما روز یکشنبه سکه با وجود ثبات قیمتی اونس و دلار ۸ هزار تومان افت کرد تا علامت حباب این کالا بار دیگر تغییر کند و نرخ فروشندگان بازار از ارزش ذاتی سکه کمتر شود. روز یکشنبه ارزش ذاتی سکه ۹۹۸ هزار تومان بود و اختلافی ۳ هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

بازیگوشی سکه در روز سکون

بازیگوشی سکه در روز سکون