گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل بانک تجارت از آمادگی کامل این بانک برای توسعه خدمات ارزی در صورت لغو کامل تحریم‌ها خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، با تبریک ایام دهه فجر به هم‌میهنان، با اشاره به برخی از مهم‌ترین طرح‌های زیربنایی اقتصاد کشور که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با مشارکت بانک تجارت به بهره‌برداری رسیده‌اند، یادآور شد: حضور بانک تجارت در برخی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی اقتصاد کشور نظیر مجتمع‌های فولاد، سد کرخه، آزاد راه قزوین رشت، آزادراه ساوه همدان، فولاد نطنز، متروی تهران و تعداد زیادی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌ها، سیلوها، مجتمع‌های پتروشیمی، مجتمع‌های تولید سیمان و همراهی با بزرگ‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف کارکنان بانک تجارت را به کارنامه شان مفتخر می‌کند . وی افزود: علاوه بر مشارکت در طرح‌های زیربنایی اقتصاد ملی، بانک تجارت با اعطای صدها هزار میلیارد ریال از تسهیلات خود به کارآفرینان بخش خصوصی اعم از تولیدکنندگان و بازرگانان، در ایجاد اشتغال نیز سهم خود را ایفا کرده است. محمد ابراهیم مقدم با اشاره به آمار مانده تسهیلات اعطایی این بانک تا پایان آذرماه سال‌جاری گفت: تا پایان آذرماه در بخش صنعت و معدن بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد ریال، در بخش مسکن وساختمان بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد ریال، در بخش کشاورزی بیش از ۷۷ هزار میلیارد ریال و در بخش بازرگانی و خدمات بیش از ۱۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. بانک تجارت همچنین در راستای تسهیل ازدواج و رفع مشکلات مردم همانند هزینه درمان بیماری و تامین مسکن، ۲۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به هم میهنان اعطا کرده است و تنها طی ۹ ماه نخست سال‌جاری با اعطای سه هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۱۰۶ هزار نفر از جوانان هموطن، توانسته است امکان تشکیل خانواده را برای آنان فراهم آورد.

وی در ادامه افزود: بانک تجارت همچنین در راستای حمایت از اقشار کم بضاعت با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، به مددجویان معرفی شده از سوی کمیته امداد، وام قرض‌الحسنه خوداشتغالی پرداخت کرده است که مانده این تسهیلات تا پایان آذرماه به بیش از پنج هزار و هشتصد میلیارد ریال رسیده است. ضمن اینکه در حوزه پذیرش تعهدات اعتبارات اسنادی و صدور ضمانت‌نامه نیز همچنان بانک برتر هستیم. مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به برخی از مهم‌ترین بخش‌های عملکرد این بانک در سال گذشته گفت: بانک تجارت عاملیت اعطای بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را عهده دار است و تامین مالی برخی از مهم‌ترین طرح‌های مهم اقتصاد کشور که توسط بخش خصوصی مالکیت و مدیریت می‌شود را بر عهده گرفته است.

حمایت از طرح‌های مهم زیربنایی اقتصاد کشور با استفاده از تسهیلات ارزی نیز از جمله مهم‌ترین اقدامات بانک تجارت در طول سال ۹۳ بوده است که از آن جمله می‌توان به قرارداد فاینانس خط ۴ مترو تهران و آب و فاضلاب خوزستان اشاره کرد. وی افزود: امضای تفاهم‌نامه با سازمان حج و زیارت به‌منظور تسهیل در امور اجرایی و مالی این سازمان، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به‌منظور اعطای تسهیلات سفر حج و عتبات عالیات به دانشجویان و تفاهم‌نامه‌های مهم دیگری همچون تفاهم‌نامه با شرکت‌های پست، کشتیرانی جمهوری اسلامی، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و شهرداری تهران از جمله مهم‌ترین اقدامات بانک تجارت برای ارائه خدمات بانکی مطلوب به سازمان‌های خدمت‌رسان به مردم بوده است.

مدیرعامل بانک تجارت همچنین با اشاره به رای دادگاه اتحادیه اروپا مبنی بر لغو محدودیت‌های اعمال شده علیه این بانک خاطرنشان ساخت: حوزه بین‌الملل بانک تجارت این آمادگی را دارد که موثرتر و گسترده‌تر از گذشته به بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی و دیگر هموطنان در اقصی نقاط جهان خدمات ارزی ارائه کند.

محمد ابراهیم مقدم همچنین با تاکید بر تعهد این بانک به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی گفت: ساخت و تجهیز مدرسه ابتدایی در منطقه زلزله زده شهرستان اهر، اعطای تسهیلات به هموطنان زلزله زده در استان‌های آذربایجان شرقی و بوشهر، اعطای ۶۴۸ میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض جهت آزادی زندانیان دیه، تحت پوشش قرار دادن صدها کودک بی‌سرپرست و اهدای صدها هزار بسته لوازم‌التحریر رایگان به دانش‌آموزان مناطق محروم کشور بخشی از اقدامات بانک تجارت در حوزه ایفای مسوولیت‌های اجتماعی بوده است.