گروه بازار پول: در پنجمین روز هفته سکه و دلار هر دو با افت مواجه شدند، هر چند که کاهش قیمت سکه با شدت بیشتری همراه بود. روز چهارشنبه هر سکه بهار آزادی با ۸هزار تومان افت (معادل یک درصد) به قیمت یک میلیون و ۲۱ هزار تومان رسید تا کمترین قیمت ۱۸ روز گذشته این کالای گرانبها رقم بخورد. کاهش سکه بیشتر تحت‌تاثیر افت طلای جهانی بود، ولی افت جزئی دلار نیز زمینه کاهش بیشتر را فراهم کرد. در پانزدهمین روز بهمن‌ماه، قیمت دلار با ۵ تومان کاهش (معادل ۱/۰درصد) به ۳۴۵۵ تومان رسید، رقمی که پایین ترین نرخ فروش این ارز در ۲۱ روز گذشته بود. قیمت این دو دارایی باارزش در حالی با کاهش مواجه شد که در سوی دیگر بازار، نرخ فروش یورو و پوند با صعود قیمتی وارد کانال جدیدی شدند. روز چهارشنبه بهای یورو با۴۰ تومان افزایش به کانال ۴۰۰۰ تومان و بهای پوند با ۲۰ تومان رشد به کانال ۵۳۰۰ تومان وارد شد.

رکود کاهشی با تشدید نوسان

روز چهارشنبه دامنه نوسانات دلار کمی بیشتر از روزهای گذشته بود. دلار در این روز معاملات خود را با قیمت ۳۴۶۵ تومان آغاز کرد که افزایشی ۵ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت، با این حال تا ساعت ۲ بعدازظهر بهای این ارز تا قیمت ۳۴۵۰ تومان پایین آمد، هر چند که این رقم نرخ پایانی دلار نبود و تا ساعت ۳ بعدازظهر نرخ فروش این ارز با افزایش جزئی ۵ تومانی به ۳۴۵۵ تومان رسید.

کاهش روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که شاخص بازار ارز از پنج‌شنبه گذشته تغییرات قیمتی خود را در محدوده قیمتی ۳۴۶۰ تومان تا ۳۴۶۵ تومان ثبت کرده و از تاریخ ۲۴ دی‌ماه، معاملات در قیمت‌های بالاتر از این عدد انجام شده بود. برخی از فعالان افت دلار را ناشی از دو عامل «کاهش حجم معاملات» و «عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» عنوان می‌کنند. به گفته فعالان کاهش حجم نوسانات در ماه دوم زمستان موجب شده که تقاضای سفته بازی در بازار ارز کاهش یابد و حجم معاملات به دلیل خروج بخشی از تقاضا افت بیشتری پیدا کند، عاملی که کشش دلار برای افزایش به قیمت‌های بالاتر را کاهش داده است. بهای دلار از تاریخ ۲۹ دی‌ماه، روز انتشار ابلاغیه بانک مرکزی در مورد مقررات تازه ناظر بر صرافی‌ها تا روز گذشته حدود ۵/۱ درصد پایین آمده و از رقم ۳۵۱۰ تومان به عدد ۳۴۵۵ تومان رسیده است. اما روز گذشته با وجود کاهش قیمت بازار، نرخ فروش حواله فاصله خود را با نرخ فروش نقدی حفظ کرد. روز چهارشنبه نرخ حواله از سوی مراکز رسمی فروش ۳۴۸۶ تومان اعلام شد که تغییر خاصی نسبت به روز پیشین نداشت. این در حالی بود که نرخ فروش نقدی دلار افتی ۵ تومانی را تجربه کرد. نرخ رسمی دلار روز چهارشنبه برای چهارمین روز پیاپی با کاهش مواجه بود دلار رسمی روز گذشته با ۲ ریال کاهش به بهای ۲۷۴۹ تومان و ۹ ریال رسید.

افزایش همزمان یورو و پوند

روز چهارشنبه قیمت یورو و پوند در بازار داخلی تحت‌تاثیر تقویت ارزش این ارزها در بازارهای جهانی با رشد مواجه شد. در پانزدهمین روز بهمن‌ماه، بهای پوند با ۲۰ تومان افزایش از کانال ۵۲۰۰ تومان خارج و وارد کانال ۵۳۰۰ تومان شد. بهای پوند که روز سه‌شنبه ۵۲۸۰ تومان بود، روز چهارشنبه با رشد ۴/۰ درصدی وارد کانال جدید شد، آخرین باری که واحد پولی انگلیس در این کانال قرار داشت به تاریخ ۵ بهمن سال جاری بازمی‌گشت. رشد نرخ فروش پوند تحت‌تاثیر افزایش ۶/۰ درصدی نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. روز چهارشنبه نرخ فروش یورو نیز با ۴۰ تومان افزایش تا قیمت چهار هزار تومان بالارفت. این در حالی است که آخرین باری که قیمت یورو در کانال ۴۰۰۰ تومان قرار داشت به تاریخ ۸ بهمن بازمی‌گشت که بهای این ارز اروپایی در بازار داخلی با نرخ ۴۰۱۰ تومان معامله می‌شد. رشد یورو ناشی از تقویت ۸/۰ درصدی این ارز در بازارهای جهانی بود. تغییرات نرخ فروش یورو در بازار داخلی از تاریخ ۴ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شد که بهای این ارز در این تاریخ با ۸۰ تومان کاهش تا نرخ ۳۹۸۰ تومان پایین آمد، ریزشی که ناشی از سقوط ۵/۳ درصدی یورو در برابر دلار بود. تصویب برنامه‌های تحریکی در نشست دوم بهمن‌ماه بانک مرکزی اروپا عامل اصلی سقوط یورو در بازارهای جهانی بود.

از سوی دیگر روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ فروش یورو و پوند تحت‌تاثیر نرخ برابری این دو ارزدر برابر دلار قرار داشت. روز چهارشنبه نرخ رسمی یورو با ۳۹ تومان افزایش تا نرخ ۳۱۵۴ تومان بالا رفت و نرخ فروش پوند نیز با تقریبا ۳۹ تومان افزایش تا قیمت ۴۱۷۰ تومان رشد کرد. افزایش نرخ رسمی پوند در حالی اتفاق افتاد که روز سه‌شنبه نرخ رسمی پوند ۱۶ تومان کاهش یافته بود، اما رشد نرخ رسمی یورو در راستای مسیر روزهای پیشین قرار داشت.

سقوط ۱۱ هزار تومانی سکه

روز سه‌شنبه قیمت سکه پس از گذشت ۸ روز، افزایش جزئی ۲ هزار تومانی را تجربه کرد، اما در بازار چهارشنبه بهای این کالای با ارزش با افت مواجه و از کانال یک میلیون و ۳۰ هزار تومان خارج و وارد کانال یک میلیون و ۲۰ هزار تومان شد. روز چهارشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۱۱ هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت، این رقم کمترین نرخ فروش سکه در ۱۸روز گذشته بود. آخرین باری که سکه با قیمتی پایین‌تر از یک میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله شده بود، به تاریخ ۲۷ دی‌ماه بازمی‌گردد که بهای این دارایی ۹۹۸ هزار تومان بود. در بیست و هشتمین روز دی‌ماه سکه با پرشی ۲۷هزار تومانی تا نرخ یک میلیون و ۲۵ هزار تومان بالا رفت و پس از این تاریخ سکه تا روز چهارشنبه هرگز با اعدادی پایین‌تر از این عدد معامله نشد، اما در پنجمین روز هفته، قیمت سکه تحت‌تاثیر ریزش طلای جهانی، کمترین رقم دومین ماه زمستان و ۱۸ روز گذشته را به جا گذاشت. در ساعات پایانی روز سه‌شنبه بهای اونس تا قیمت ۱۲۶۴ دلار پایین آمد، به‌دنبال این افت در بازار روز چهارشنبه، سکه کاهش یک درصدی را تجربه کرد، البته افت دلار نیز زمینه کاهش بیشتر سکه را فراهم کرد.

کمترین قیمت دلار و سکه در 3 هفته

کمترین قیمت دلار و سکه در 3 هفته